Po nasycení trhu s mobilním voláním objevují operátoři nový zdroj příjmů. Budoucnost vidí v komunikaci mezi stroji neboli internetu věcí
Na lidech už tolik nevyděláváme, budoucnost je ve strojích. Tak by se dala trochu cynicky vystihnout motivace mobilních operátorů pro vstup do byznysu machine to machine (M2M). Jde ale o logický krok. Telekomunikační trh se přesouvá od volání k využívání dat. A stále vyspělejší technika je schopná vzájemně komunikovat i bez lidské obsluhy.
V takzvaném internetu věcí stroje mohou na krátké vzdálenosti propojit bezdrátové sítě typu wifi nebo bluetooth. Operátoři přicházejí na řadu, když je potřeba většího pokrytí. Poskytují také SIM karty připomínající čipy, které zvládnou sbírat různorodé informace a odesílat je k vyhodnocení chytrým aplikacím. Využití se meze téměř nekladou – M2M může zasáhnout od řízení spotřeby energií, přes výrobu až ke správě produktů a majetku či ke službám ve zdravotnictví.
Ukazuje to globálně i tuzemsky nejúspěšnější oblast M2M trhu – správa nemovitostí a vozových parků. Třeba systém O2 Car Control slibuje snížení nákladů na provoz firemní flotily o 20 procent. Propojuje takřka 50 tisíc vozů různých společností, mezi které se počítají Technické služby Hradec Králové nebo firma Business Lease. Operátor služby má přehled o poloze všech aut, může plánovat nejvýhodnější trasy, eliminovat neoprávněné soukromé cesty či sledovat způsob řízení. Obdobné je to i se správou budov a jejich zabezpečení – majitel objektu má díky napojenému kamerovému systému přehled o tom, co se děje v kancelářích, systém varuje jeho i bezpečnostní službu v případě neoprávněného narušení prostoru.
Jiná aplikace zase může zprostředkovat na dálku přístup do dat v kancelářském počítači do přenosného zařízení zaměstnance.
Podobné služby v Česku nabízejí ve spolupráci s partnery všichni operátoři. V jejich rozpočtech zatím ale stroje lidem výrazněji nekonkurují.
Telefónica, T-Mobile a Vodafone provozují zhruba 14,2 milionu klasických telefonních SIM karet, prostřednictvím M2M je zatím propojený zhruba milion strojů.
„Z pohledu tržeb ještě není podíl M2M tak velký, jde ale o rostoucí obrat s výrazným potenciálem,“ zaznívá od zástupců všech tří místních operátorů. Jejich zákazníci pro tuto oblast se rekrutují především z řad korporátní sféry, a ceny za služby jsou tak nejčastěji stanovovány podle konkrétních řešení.
Auta i lednice Pro představu potenciálu M2M trhu stačí pár globálních čísel. I kdyby operátoři prodali své služby celé sedmimiliardové světové populaci, bude to jen necelá desetina potenciálu strojů. Střízlivé odhady technologických společností Cisco a Ericsson předpovídají, že v roce 2020 bude přes internet propojeno 50 miliard zařízení. Jak velký byznys by to mohl být v Česku?
„Spočítejte si, kolik teď máte v domácnosti mobilních telefonů, pak k tomu připočítejte počet oken, dveří, elektrických zásuvek i spotřebičů, světel, topení a klimatizací. Tak si můžete snadno udělat představu o tom, proč a jak internet věcí překoná trh s mobilními telefony,“ konstatuje další studie od výrobce polovodičů Freescale a producenta procesorů ARM k trhu, kde se ke globálně nejaktivnějším hráčům počítají Vodafone, AT&T, Deutsche Telekom (matka českého T-Mobilu), Telefónica/O2 (akcionář české Telefóniky) a China Mobile.
„V tomto byznysu jsme dvacet let, vzhledem k tomu, že jde o jeden z klíčových trhů pro budoucí růst, máme pro něj už pět let vytvořenou speciální divizi. Aktuálně M2M přidává 25 procent ročně, my rosteme o něco rychleji a získáváme tak podíl na trhu,“ řekl pro týdeník Euro Mark Sauter, šéf Vodafone pro M2M ve střední Evropě.
V Česku Vodafone momentálně drží zhruba polovinu trhu M2M, jako první nabízí od letošního dubna služby včetně vlastní platformy. Ta umožňuje uživatelům přes web spravovat komunikaci mezi stroji a aplikacemi, sledovat připojení přístrojů, jejich polohu i spotřebu dat.
Telefónica v Česku provozuje přes 200 tisíc „strojových karet“ a nejčastěji jsou jejich služby využívané prostřednictvím zmiňovaného systému O2 Car Control. Vlastní platformu podle Ctibora Jappela z tiskového oddělení firmy O2 teprve připravuje. Management firemních vozidel je dominantní součástí M2M byznysu v Česku i u T-Mobilu. Ten však na místním trhu nabízí vlastní řešení jen ve spolupráci s partnery. Počítají se mezi ně firmy CCS, Princip nebo NAM system.
„Vlastní produkty chystáme na příští rok, od našich korporátních zákazníků máme poptávku i po M2M platformě a o jejím zavedení uvažujeme,“ dodala Martina Kemrová, tisková mluvčí T-Mobile, jenž v Česku instaloval přibližně 300 tisíc M2M karet.
M2M technologie se zabydlují i v retailu. Globální řešení Vodafone Connected Cabinet začala v místních podmínkách zkoušet společnost Heineken. Zatím do dvaceti lednic rozmístěných do obchodů různých velikostí po Česku nechala nainstalovat čipové karty, které hlídají mimo jiné funkčnost i správnou teplotu v zařízení a tím i kvalitu zboží. Systém též umí počítat, kolikrát se otevřou dveře lednice a kdy zákazník odebere nějakou z lahví. To se dá mimo jiné využít pro určení výhodné polohy v obchodě, kde budou zákazníci produkty odebírat častěji a zároveň umístění ohlídat i z pražských kanceláří Heinekenu. Dálkovým sledováním se dá ušetřit na kontrolách prováděných obchodními zástupci, ale ještě výraznějším ekonomickým dopadem je eliminace nedostatečného zásobování. „Pokud se nám tento problém podaří srazit o polovinu, což je určitě reálné, zaplatí se nám tím celý pilotní projekt. Teď v pražské kanceláři do patnácti minut vím, že v určité lednici dochází zboží a mohu tam poslat zásobování. Systém navíc dokáže podobné příkazy rozesílat automaticky,“ říká manažer obchodního marketingu místního Heinekenu Miroslav Harašta.
Energická příležitost Pro operátory a M2M trh obecně je velkou příležitostí energetika a její přechod na chytré sítě. Postupem času by mohl být díky čipové kartě „chytřejší“ třeba i každý elektroměr.
Česko je v zavádění tohoto trendu pomalejší, i když T-Mobile už spolupracuje se společnostmi E. ON, PRE a Dalkia. Vzorovým trhem je spíše Velká Británie, kde by mělo být do roku 2020 připojeno zhruba 53 milionů elektroměrů a jedním z dodavatelů je i tamní O2. Spolu s firmou Arqiva si tam v následujících 15 letech rozdělí kontrakty za více než dvě miliardy liber. K podobně vybaveným strojům se dá samozřejmě počítat i přenosná elektronika. A nejde jen o mobilní telefony, třeba čtečky Amazon Kindle jsou také vybaveny M2M kartou.
Další příležitosti k využití komunikace mezi stroji by se daly vypočítávat téměř donekonečna. Zvlášť když se mluví o celém internetu věcí, kde jsou operátoři jen jedněmi z mnoha a počítají se do něj i výrobci zařízení, poskytovatelé řešení a zákazníci využívající služby. Takový trh by měl do roku 2017 dosáhnout podle studie analytiků Markets and Markets velikosti takřka 86 miliard USD. I když operátoři dosáhnou jen na část z odhadovaného obratu, pořád pro ně M2M představuje podle analýz Infonetics Research největšího tahouna růstu tržeb. Jen do roku 2017 se má počet připojených přístrojů ztrojnásobit. Tolik nových zákazníků mezi lidmi operátoři prostě neseženou.
Do roku 2020 bude mezi sebou komunikovat přes 50 miliard strojů. Světový trh má pro následující dekádu potenciál 290 bilionů korun.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz