Nejde o to peníze utratit rychle, ale i efektivně, namítá Vondruškovo ministerstvo
Kraje umějí roztočit evropské peníze a do banku by chtěly dalších čtrnáct miliard korun. Sociálnědemokratičtí hejtmani teď usilovně tlačí na vládu, aby peníze sebrala celostátním operačním programům (OP), které by je nemusely vyčerpat. Ale i kdyby se jim podařilo přesvědčit Fischerův kabinet, musela by přesun ještě povolit Evropská komise. Přitom podezření, že regiony leckdy utrácejí evropské dotace přespříliš velkoryse, nejsou zdaleka ojedinělé.
Co kraj, to miliarda
„Na každý kraj by se mohla převést zhruba miliarda korun. Je připraveno dost kvalitních projektů a finanční posílení regionálních operačních programů (ROP) může být významným protikrizovým opatřením v regionech,“ prosazuje za Asociaci krajů její předseda a hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD). Po vládě chce, aby udělala inventuru evropských operačních programů. „Chceme mít jistotu, že nepropadne ani koruna či euro. Nejde o to, kdo peníze rozdělí, ale aby se beze zbytku využily,“ zdůrazňuje Hašek. Tvrdí, že kraje jsou schopny si s penězi poradit do konce roku. Celkem je pro letošek na všechny ROP k dispozici 29 miliard korun.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) zatím odolává stupňujícímu se nátlaku krajů. V materiálu k rychlejšímu a jednoduššímu čerpání evropských dotací, které chce MMR coby národní koordinátor všech programů předložit do konce března vládě, žádné velké přilepšení regionům ze současných zdrojů nenavrhuje. „Pokud bude mít Česko dodatečný příděl peněz, bude to jiné. Teď ale nejsme pro masivní přesuny financí,“ říká šéf „centrály“ pro všechny operační programy na MMR Daniel Braun. Upozorňuje, že velká poptávka a rychlé čerpání nejsou jediným kritériem. „V úvahu musíme brát i efektivitu využití peněz a jejich protikrizový účinek. Některé dotace totiž mohou směřovat na projekty, které nejsou dlouhodobě udržitelné,“ dodává.
S transparentností na štíru
Hejtman Hašek přitom čtrnáctimiliardový přídavek obhajuje argumentem, že regiony čerpají evropské peníze nejrychleji a transparentně. Avšak s transparentností to právě u ROP není slavné. Špatnou pověst si vysloužily především střední Čechy, jihozápad (Plzeňský a Jihočeský kraj) a severozápad (Ústecký a Karlovarský kraj). Projde ale Česku rozhazování evropských peněz před Bruselem?
Teoreticky by mu měl zabránit několikastupňový systém kontrol. „Operační programy jsou kvůli složitému systému poněkud těžkopádné. Ale jde o prevenci, aby nám Evropská unie peníze zpětně nesebrala,“ říká ředitel Braun. Je to ale teprve několik dnů, co má Česko od Bruselu posvěcené kontrolní systémy u všech operačních programů. To znamená, že peníze na uskutečněné projekty mohou chodit z unie průběžně, nikoli v zálohách, jak tomu bylo v počátku programovacího období. „Zprůchodnění průběžných plateb je významným krokem k úspěšnému využití evropské podpory pro roky 2007 až 2013,“ uvedl ministr pro místní rozvoj Rostislav Vondruška.
Finanční kontrola na sever
Důkazem o důslednosti kontrolního systému může být mimořádný audit, který minulý týden vůbec poprvé nařídilo ministerstvo financí (MF). Chce prověřit nákup předražených přístrojů za evropské peníze pro společnost Krajská zdravotní, sdružující pět nemocnic v Ústeckém kraji. V první vlně se zaměří na úřad regionální rady, který tyto projekty schvaloval. „Máme vážné pochybnosti o účelnosti a hospodárnosti prostředků tak, jak byly vynaloženy. Proto ministr financí rozhodl o mimořádném auditu,“ vysvětluje nevšední krok mluvčí MF Ondřej Jakob. Zatímco za magnetickou rezonanci zaplatila Krajská zdravotní 40 milionů korun, pražská nemocnice Na Homolce ji pořídila za 25 milionů. Krajská zdravotní zatím peníze z Bruselu nedostala, protože MF odmítá žádost o proplacení podepsat.
Místo přelévání miliard mezi programy doporučuje MMR využívat zdroje v celostátních OP účinněji než dosud a také jako protikrizová opatření. „Kupříkladu v OP Podnikání a inovace se více zaměřit na podporu úvěrů podnikatelům místo výstavby nových nemovitostí. U OP Lidské zdroje a zaměstnanost nerozdělovat peníze plošně, ale soustředit se na skupiny ohrožené krizí,“ upřesňuje Braun. V materiálu pro vládu MMR navrhuje zavedení národní databáze jednotkových nákladů u investičních akcí. „Aby se nestávalo, že v nákladech na stejnou akci jsou v různých projektech řádové rozdíly,“ poznamenává Braun. Je přesvědčen o tom, že vyšší efektivitu přinesou i správně provedená výběrová řízení. Dodržování všech podmínek v soutěžích je nyní problémem u všech operačních programů. Důsledkem pak bývá odebrání části nebo celé dotace.
BOX: Kraje s největším apetitem S obrovským finančním apetitem regionů se mohou ostatní operační programy srovnávat jen výjimečně. V regionu „Jihozápad“ zahrnujícím Plzeňský a Jihočeský kraj už podali zájemci tolik žádostí o dotace, že by na ně potřebovali víc než dvakrát tolik peněz, než kolik je k dispozici na celé období 2007 až 2013. O polovinu víc finančních prostředků v porovnání s tím, co má region na všech sedm let, by na uspokojení přihlášených zájemců potřeboval „Severovýchod“ (Pardubický, Královéhradecký a Liberecký kraj). U nejčilejších regionů je z podaných projektů schválena zhruba polovina. Hejtmani si proto dělají zálusk na centrální programy, jejichž využívání pokulhává. Nejvíc by se proto měl třást OP Věda a výzkum pro inovace, který hluboko zaostává co do schválených projektů i proplacených peněz. Nejlépe si nevede ani OP Životní prostředí, u něhož schválené projekty představují pouhých 6,5 procenta prostředků přidělených na sedmileté období. Na konci žebříčku u obou kritérií (schválené projekty a proplacené peníze) jsou rovněž integrovaný OP a program Technická pomoc.
GRAF:
Rychlé regiony
Proplacené peníze vzhledem k finanční alokaci na období 2007 až 2013 (v %)
OP Doprava*35,3
ROP Severní Morava*21
ROP Severovýchod*19
ROP Jihovýchod*17,8
OP Praha konkurenceschopnost*16,8
OP Praha adaptibilita*14,6
ROP Jihozápad *12
ROP Střední Čechy*11,7
OP Podnikání a inovace*8,4
ROP Moravskoslezsko*7,9
ROP Severozápad*5,6
OP Životní prostředí*4,7
OP Technická pomoc*3,9
OP Vzdělání pro konkurenceschopnost*3,4
OP Lidské zdroje a zaměstnanost*3,3
Integrovaný OP*2,3
OP Výzkum a vývoj pro inovace*0,6
Pramen: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
GRAF:
Velká poptávka
Stav čerpání strukturálních fondů (v mld. Kč)
Celkový objem peněz na období 2007–2013*810,5
Objem peněz na roky 2007–2009*346,2
Předložené projekty*789,5+
Schválené projekty*311,3+
Proplacené peníze*104,2+
+2007–zač. února 2010
Pramen: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR