Majitel hudebního vydavatelství Česká muzika a Šlágru TV Karel Peterka udělal z amatérské hudby milionový byznys
Nepochybně to zažilo mnoho z vás. Míříte za svými prarodiči či staršími příbuznými, přivítají vás, pohostí a poté přijde náraz. Po krátké aklimatizaci upoutá vaši pozornost televizní obrazovka, kde se na sluncem prozářené louce usmívají dva mládenci s klávesami a z jejich úst se linou popěvky jako „Kdo má rád, může klidně nechat spát a nechat slunce pro druhého hřát“. Vítejte ve světě Šlágru TV, teleshoppingového snu majitele hudebního vydavatelství Česká muzika Karla Peterky.
Lidí, kteří si vysmívanou televizní stanici zapnou, je v případě nejoblíbenějších pořadů až 120 tisíc. Peterka vystupujícím muzikantům plní sny. Kapely jako Duo Jamaha, Piňa Koláda či Dudlajda, které ještě nedávno inkasovaly pár stovek za vystoupení na vesnických plesech, dnes prodávají více CD než Tomáš Klus s kapelou Kabát dohromady. Voraři – parta hospodských s heligonkami – mají na svém kontě dvojnásobnou platinovou desku za půl milionu prodaných nosičů.
Z hledání talentů se v Česku stalo synonymum pro nákladnou show za 100 milionů korun na obrazovkách televize Nova či Prima, ale Karel Peterka dokáže komerčně úspěšné „talenty“ vytvářet jako na běžícím pásu s minimálními výdaji. Patří mezi ně i jeho životní objev – duo Eva a Vašek.
Skutečnost, že pro většinu čtenářů týdeníku Euro bizarní dvojici objevil na Zemi živitelce, aniž by je slyšel pořádně zpívat, dokonale ilustruje mechanismus, na němž je celý byznys Šlágru postaven.
Kromě světa konzumu, technických vymožeností a pokroku, z jehož závratné rychlosti vás může rozbolet hlava, v Česku existuje zakonzervovaný svět, který se za několik posledních desítek let nezměnil. Nic s tím neudělal ani listopad 1989. Ve světě lidového „undergroundu“ si lidé nerozumějí s počítačem, neumějí si hudbu stáhnout, natož vypálit na CD a dění na internetu je nechává naprosto chladnými, protože si pod světovou informační dálnicí neumějí v podstatě nic představit. Peterka ovšem pochopil, že to nejsou žádní chudáci žijící na okraji společnosti, ale lidé na okraji zájmu současného zábavního průmyslu. Jejich koupěschopnost to však nijak neomezuje. Všeobecně nejbonitnější je generace nad 45 let a tam Šlágr míří.
Proto také mohlo duo Eva a Vašek za svou nepříliš dlouho kariéru jenom Peterkovi vydělat 18 milionů korun. Ten se v současnosti může těšit privilegovanému postavení, kdy na trhu nemá protivníka. Poslední televizi s alespoň částečnou zpětnou vazbou na diváka představovala TV Nova v dobách Vladimíra Železného. Železný je však úplný Peterkův opak – intelektuál, z jehož pořadu Volejte řediteli byl cítit především chladný komerční kalkul. Majitel Šlágru TV je jiný. Nemusíte s ním strávit moc času, a snadno uvěříte, že všechny ty řeči o lásce a kráse svého panoptika myslí vážně.
Teď už jen zbývá si navzájem popřát, aby se Peterkův úspěch nestal inspirací pro ostatní a český éter nakonec „česká písnička od srdíčka“ nepřeválcovala. l
O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz