Menu Zavřít

Historie se opakuje. Příští měsíc do Ameriky vypluje další Mayflower, místo lidí ji bude řídit umělá inteligence

18. 3. 2021
Autor: IBM
  • Nová moderní loď Mayflower Autonomous Ship (MAS) se může plavit se zcela nezávisle. Žádnou posádku na palubě nepotřebuje

  • MAS popluje po přibližně stejné trase jako kdysi její slavná dřevěná „předchůdkyně“

  • Během cesty bude sbírat informace o množství plastového odpadu v oceánu, mapovat mořské dno i zkoumat, jak spolu komunikují velryby


Když v listopadu roku 1620 dorazila ke břehům Nového světa britská nákladní plachetnice Mayflower, asi jen málokdo z tehdy přítomných tušil, že se právě stal součástí jednoho z nejdůležitějších okamžiků historie. Podobných plaveb se sice v následujících letech uskutečnilo nespočet, žádná z nich však neměla takový význam jako ta, během níž se přes Atlantik přepravila skupina 102 puritánských uprchlíků z Evropy, kteří se vydali najít nový domov. „Otcové poutníci“, jak se jim přezdívalo, se v Americe usadili natrvalo a položili tak základy nejmocnějšího národa na světě.

Nyní, o celých 400 let později, se k americkým břehům vydá další loď jménem Mayflower. Tentokrát však žádné pasažéry, natožpak uprchlíky nepoveze. Na palubě nebude ani žádná posádka. Bude se totiž jednat o moderní a zcela autonomní plavidlo, řízené umělou inteligencí. Na tři tisíce mil (zhruba 4800 kilometrů) dlouhou cestu se vydá, aby vzdalo hold slavné plavbě ze 17. století a předvedlo, co moderní technologie dovedou.

Slunce, vítr a nafta

Mayflower Autonomous Ship se dávné „předchůdkyni“ vzato nepodobá. O žádnou galeonu s vysokým trupem totiž rozhodně nejde, naopak. Bez napnutých plachet je MAS poměrně plochá. Trupů má ale pro změnu hned několik – přesně řečeno tři. Z konstrukčního hlediska se tedy jedná o takzvaný trimaran. Loď je zhruba o polovinu menší než její slavnější jmenovkyně a může ve srovnání s ní plout až dvojnásobnou rychlostí 10 uzlů (necelých 19 km/h).

Když jedna loď nestačí. Abramovičovo nové luxusní plavidlo má být údajně nejvýkonnější jachtou na světě
Přečtěte si také:

Když jedna loď nestačí. Abramovičovo nové luxusní plavidlo má být údajně nejvýkonnější jachtou na světě

Podobně jako originální Mayflower bude i MAS spoléhat na vítr. K němu se však díky vestavěným solárním panelům přidá rovněž energie ze slunce, takže půjde vlastně o hybrid. Pro případ nečekaných problémů bude v záloze i dieslový motor. Loď bude vybavena celou řadou autonomních systémů, které jí umožní vyhodnotit aktuální počasí, převládající mořské proudy, a dokonce i platné předpisy. Díky tomu bude schopna přesně určit, jakým kurzem se má na své transatlantické pouti vydat. Provozovatelům postačí zadat do navigace cílovou destinaci, tedy massachusettský Provincetown, a zbytek už nechat na plavidle samotném.

Loď jako vědecká laboratoř

Mayflower se z anglického Plymouthu do Nového světa plavila celých 60 dní. MAS by to měla zvládnout za pouhých dvanáct. I za ta krátkou dobu má stihnout sesbírat řadu cenných informací o oceánu. Pracovníky z organizace ProMare totiž zajímá, co by se dalo udělat s tunami plastů, které se na jeho hladinu – i pod ni – dostaly v důsledku nezodpovědného lidského chování. Vedle toho bude loď rovněž zkoumat život mořských savců, analyzovat velrybí komunikaci či upřesňovat dosud málo zmapovaný tvar Země na dně Atlantiku. Získaná data MAS shromáždí na svém vlastním úložišti. Jakmile se opět ocitne v dosahu datového pokrytí, odešle je přes internet do IBM, která se na celé akce rovněž podílí.

bitcoin_skoleni

Původně se mělo moderní plavidlo postavené v gdaňských docích vydat na cestu přes velkou louži už loni v září. Tedy přesně 400 let po původní Mayflower. Kvůli řádícímu koronaviru bylo nicméně nutné plavbu odložit. Nové datum vyplutí bylo stanoveno na 19. dubna 2021.

  • Našli jste v článku chybu?