Menu Zavřít

Historie úspěšné reklamy

10. 2. 2003
Autor: Euro.cz

První ucelenou velkou úspěšnou kampaň objednala a financovala světoznámá firma Coca-cola roku 1902. Na počátku dvacátých let zavedla reklamní agentura Ayer & Son pevnou patnáctiprocentní provizi za zprostředkování tiskové kampaně, jejíž výše je určující podnes.

Čtyřicátá léta byla charakteristická metodou me too - mně také, která vzbuzovala v každém dojem, že nabízené zboží rovněž nezbytně potřebuje. Padesátá léta v reklamě charakterizovaly zdůrazňované zvláštní obchodní vlastnosti? unique selling proposition. Roky nadcházející přinesly každému výrobku zapojenému do velké reklamy osobní image (typický drsný muž kouří jedině cigarety zn. Marlboro). Budováním dobré pověsti firmy (goodvillu) se zabývaly firmy zejména v posledním desetiletí. V Americe je ráj reklamy. Živí se jí 0,01 procenta pracovníků, což ovšem zase není s ohledem na počty pracovníků agentur např. v Anglii mnoho. Zhruba polovina veškeré světové reklamy připadá na USA, ale americké reklamní agentury působí ve velké míře i ve zbytku světa. Ve Velké Británii a Holandsku je sedm z deseti největších působících reklamních agentur amerických. Britské reklamy jsou méně přímé, méně srovnávací, nostalgičtější, vtipnější a zábavnější. V Belgii a Švédsku dosud není povolena reklama v televizi.

bitcoin_skoleni

Co je barnumská reklama?

Reklama barnumská je označení pro vtíravou, přehnanou, bombastickou reklamu, v níž se přehánějí výhody nabídky zboží či služeb. V přeneseném smyslu je to i označení pro klamavou reklamu. Toto označení pochází od proslulého Američana Taylora Barnuma (1810 -1891), původně kolportéra, později novináře a vydavatele listu Herald of Freedom. Využíval tisku k vytváření vlastního image, platil jiné novináře, aby o něm dobře psali, zřídil muzeum kuriozit, vlastnil zvěřinec i cirkus, kandidoval do Senátu, přednášel o tom, co je to humbuk, napsal autobiografii, knihu jak zbohatnout. Vyznával názor, že i negativní popularita může být cennou reklamou.

  • Našli jste v článku chybu?