Dopravní podnik Ministerstvo dopravy minulý týden definitivně potvrdilo více než čtyřmiliardovou korekci evropské dotace na výstavbu metra A, jehož investorem je Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Okolo projektu šestikilometrového prodloužení trasy podzemky z Dejvic do Motola je „horko“ už pár měsíců. Kromě ministerské kontroly soutěže na stavební, technologickou a projekční část výstavby, která konstatovala řadu diskriminačních podmínek, unikla na začátku září do médií dílčí zpráva interního auditu metra. Lukáš Wagenknecht v ní pojmenoval riziko konfliktů se zákonem o veřejných zakázkách. Poukázal především na to, že stavební firma provedla řadu prací, které neměly smluvní základ.
Jednací řízení bez uveřejnění organizuje pro dopravní podnik společnost Inženýring dopravních staveb (IDS). „Lze usuzovat, že IDS vytvořil dokumenty se zavádějícím obsahem za účelem zakrýt vlastní pochybení, kterých se dopustil v rámci činnosti pro DPP dle mandátní smlouvy,“ píše se ve zprávě. Problém s takzvanými vícepracemi by mohl být závažný s ohledem na to, že u stavební části metra už dosáhly objemu 40 procent, vyjádřeno v penězích jde o zhruba pět miliard. Tato částka neznamená prodražení – méněpráce činí zhruba 4,6 miliardy, takže stavba je dražší „pouze“ asi o půl miliardy. Jenomže zákon vyžaduje, aby všechny vícepráce naplnily několik podmínek, z nichž nejbolestivější bývá pro české investory jejich objektivní nepředvídatelnost. Jakákoli další pochybení vůči zákonu o veřejných zakázkách jsou u metra o to palčivější, že je financováno ze zhruba jedenáctimiliardového úvěru Evropské investiční banky, který si vzal pražský magistrát, a z více než sedmimiliardové evropské dotace.
IDS jakákoli pochybení odmítá a považuje kauzu metra za vykonstruovanou. Tvrdí, že změny během výstavby, tedy takzvané vícepráce, nemusí DPP vůbec zadávat prostřednictvím jednacích řízení bez uveřejnění. Prý může postupovat formou soupisu prací. Ještě před zveřejněním dílčího auditu se nicméně provalilo, že firma IDS zaměstnávala až do letošního června současného radního pro dopravu Jiřího Pařízka (TOP 09), který v téže době působil jako člen dozorčí rady DPP a pár měsíců i jako její předseda. Pro IDS pracoval na metru na živnostenský list také František Laudát, bývalý předseda pražské TOP 09 a přítel dcery majitele IDS Bohuslava Kvasničky.