Dvanáctý ročník veletrhu užitkových vozidel Autotec skončil tuto neděli v Brně. Jaké akce se na výstavišti uskutečnily? A co bylo k vidění?
Autotec 2008 Autosalon zahájila minulé úterý konference Sdružení automobilového průmyslu. Jeho představitelé výhlásili výsledky soutěže Automobilka roku 2007. Vítězi se staly Škoda Auto a Iveco Czech republic. Ocenění letos získaly také firmy Continental Automotive, Benteler a Kovohutě Příbram nástupnická. Své novinky pak v areálu výstaviště začalo novinářům a od středy i veřejnosti předvádět 600 vystavovatelů z 26 zemí. Hlavním tématem letošního Autotecu byla alternativní paliva. Některé značky ukázaly vozidla na zemní plyn, jiné přišly s hybridními pohony. Hlavními vystavovateli byla v Brně skupina sedmi největších výrobců nákladních aut, tedy Iveco, MAN, DAF, Mercedes-Benz, Scania, Renault a Volvo. Nechyběly ani české značky Avia a Tatra a výrobci autobusů Irisbus a SOR. Vedle toho se na výstavě objevily i značky osobních vozů dodávající automobily i do kategorie lehkých užitkových vozů. LEHČÍ AVIE A SUPERB Co v Brně předvedli domácí producenti? Letňanský výrobce nákladních aut Avia oznámil, že chce v budoucnu vyrábět i lehčí vozy než současné náklaďáky. Firma chce tato auta dodávat ve spolupráci s dalšími výrobci, se kterými nyní jedná. Na veletrhu automobilka poprvé představila nákladní vozy se vzduchovým pérováním, které umožňuje jejich nasazení na delší trasy. Vývoj technologie trval dva roky. Škoda Auto obohatila výstavu studií užitkové varianty nové Škody Superb. Nešlo o provedení kombi, ale již v Ženevě představený sedan/hatchback s unikátním systémem otvírání pátých dveří Twin door, který byl vybaven mřížkou za druhou řadou sedadel Kamiony na plyn Francouzský Renault Trucks předvedl nové nákladní vozy na zemní plyn. Jsou dražší než vozy na naftu, podle výrobce se ale pořizovací náklady rychle vrátí v úspoře za spotřebu. Oproti „nafťákům“ mají tato auta přibližně o třetinu nižší náklady, jsou méně hlučná a ekologičtější. Francouzi v Brně představili také novou generaci své nákladní vlajkové lodi Renault Magnum. Změny oproti dřívější verzi se týkají jak vnějšího designu, tak zcela nového uspořádání interiéru. Auto má například o 20 centimetrů vyšší střechu. Iveco Daily CNG Během veletrhu se návštěvníci mohli setkat i s novinkami značky Iveco. Tou hlavní byl následovník jednoho z vozů střední váhy – nové EuroCargo. K dalším tahákům patřily nové off-roady Iveco-Massif a Daily 4×4. „Naše zkušenosti v technologiích na zemní plyn reprezentuje zde v Brně dodávka Daily CNG,“ sdělil ředitel značky Aleš Konrád. Iveco bylo letos s Irisbusem a Fiat Professional součástí společného stánku společnosti Fiat Group, který se řadil se svou rozlohou 3000 m2 mezi největší na veletrhu. Hybridní bus na etanol Scania jako první výrobce těžkých nákladních vozidel představila novou řadu motorů splňující požadavky normy Euro 5 bez následné úpravy výfukových plynů. Nově představené motory se prý vykazují vysokým výkonem bez negativního dopadu na spotřebu paliva. Švédové se již nyní postupně připravují na splnění požadavků normy Euro 6. Dalším trendem, který se v oblasti nákladní dopravy začíná stále více prosazovat, jsou hybridní pohony. Scania ukázala hybridní etanolový autobus, který údajně dokáže snížit emise CO2 až o 90 procent a je schopen ušetřit až 25 procent paliva. Nový hybridní koncept využívá běžný autobusový motor a navíc nabízí volbu paliva – motor může být upraven pro provoz na etanol, naftu nebo plyn. Volvo mělo Fuelwatch**
Středem pozornosti na stánku značek Volvo Truck a Volvo Buses byl program zvaný „Fuelwatch”, který učí, jak snižovat náklady za pohonné hmoty a jak šetřit životní prostředí. Novinkou byla také převodovka I-Synch. Je speciálně vyvinuta pro spojení s motorem modelu FL a údajně poskytuje hladké řazení s optimálním výběrem převodového stupně. Představen byl také zájezdový autobus Volvo 9700, který vyhrál mezinárodní soutěž o nejlepší dálkový autobus roku 2008.