Menu Zavřít

Hlas byznysu v dialogu s vládou a odbory

15. 10. 2018
Autor: Euro.cz

Svaz průmyslu a dopravy prosazuje zájmy tisíců firem Svaz průmyslu a dopravy ČR bojuje za co nejlepší podmínky pro podnikání. Prosazuje zájmy svých členů při vyjednávání s vládou a odbory v sociálním dialogu. „Pravidelně se setkáváme s vládou i odbory na jednání tripartity a společně řešíme vše, co souvisí s rozvojem podnikání. Díky tomu, že jsme jedním ze sociálních partnerů, navrhujeme také témata, která potřebujeme řešit. Vyjednáváme ve prospěch firem a hájíme zájmy byznysu,“ vysvětluje Jan Rafaj, první viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Své argumenty svaz opírá o zkušenosti tisíce firem, statistiky, ekonomické analýzy a prognózy svých odborníků nebo šetření mezi podniky. Do sociálního dialogu zapojuje všechny své členy. V expertních týmech jsou vedle odborníků svazu zastoupeny i jednotlivé firmy a asociace. Svaz pak předává vládě i odborům na jednáních expertní názor, ale především pohled z praxe.

„Sociální dialog kompetenčně spadá pod Úřad vlády. Ve Svazu průmyslu chceme, aby to tak zůstalo i nadále, a tripartita si tak zajistila respekt u všech ministrů,“ komentuje význam sociálního dialogu Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR a zároveň místopředseda tripartity, který pravidelně vede zaměstnavatelskou delegaci.

Tripartita = Svaz průmyslu, vláda, odbory

„Za to, jak vypadá podnikatelské prostředí, zodpovídá vláda. Svaz průmyslu je jejím hlavním partnerem při vyjednávání o legislativě, která se týká například trhu práce obchodu nebo daní. Coby největší zaměstnavatelský svaz hájíme na jednáních tripartity zájmy našich členů, “ dodává Hanák.

Podle mluvčí Úřadu vlády Petry Doležalové význam sociálního dialogu spočívá ve vyjasnění názorů mezi partnery.

„Diskuse vedená snahou o dosažení konsenzu je nezbytnou částí přijímání všech klíčových opatření i vzhledem k tomu, že ve stanoviscích sociálních partnerů se odrážejí stanoviska napříč celou společností,“ říká Doležalová.

A podobně to vidí i předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. „Pro odbory je to klíč k vnímání problémů a starostí zaměstnaných lidí. Tripartita je unikátním prostorem pro hledání a nacházení dohod. Když k ní nedojde mezi námi a zaměstnavateli, je tu třetí strana - vláda, která se snaží dát na misku vah všechna analytická pro a proti,“ říká.

Minimální mzda i karenční doba

Letos svaz odborům vysvětloval, proč podnikatelé chtějí jasná pravidla pro navyšování minimální mzdy nebo proč je vhodnější zabezpečit nemocné zaměstnance při déle trvající nemoci namísto rušení karenční doby. Aktuálně firmám chybí přes 316 tisíc lidí, což je o více než 90 tisíc víc, než je registrovaných uchazečů na úřadech práce. Zrušení karenční doby by nedostatek zaměstnanců ještě zhoršilo. Podle odhadů by toto zrušení z trhu práce stáhlo až 40 tisíc lidí.

„Firmy často odříkají zakázky. Nemají lidi, aby stíhaly vyrábět. Nerozumíme vládě, když plánuje v této situaci zrušit karenční dobu,“ říká Jan Rafaj, první viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.

Svaz průmyslu se proto zasazuje, aby vláda karenční dobu nerušila. Pokud na tom přesto trvá, bojuje svaz za to, aby předtím vláda zavedla plošné používání e-neschopenky. Ta by pomohla zabránit, aby se nemocenská zneužívala.

Svaz s ohledem na kritickou situaci na trhu práce vysvětloval i nutnost zaměstnat cizince ze třetích zemí a zdůrazňoval význam digitální agendy.

Firmy řeší nejen zákony a vyhlášky, ale i problémy ve svém regionu. Svaz tak na krajských tripartitách prosazuje lepší dopravní obslužnost v Liberci, změny ve školství v Pardubickém, Moravskoslezském nebo Ústeckém kraji. Pravidelně řeší i problematiku zaměstnanosti či zdravotnictví, dále rozpočet a úspory kraje.

Jednáním tripartity to nekončí

Témata, která se na tripartitě probírají, nekončí samotným jednáním. Svaz pravidelně sleduje a komentuje veškerou legislativu související s podnikatelským prostředím. „Svaz průmyslu a dopravy patří mezi takzvaná povinná připomínková místa. Veškerou legislativu, která má vliv na rozvoj byznysu u nás, nám musí ministerstva předložit k náhledu a okomentování předtím, než se projednávají ve vládě či v parlamentu,“ vysvětluje Jitka Hejduková, ředitelka Sekce zaměstnavatelské Svazu průmyslu a dopravy. Ročně odborníci svazu okomentují a připomínkují na 140 zákonů a vyhlášek. •

bitcoin_skoleni

O autorovi| Václav Herz, herz@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?