Menu Zavřít

Hlavně vyřešit!

28. 2. 2002
Autor: Euro.cz

Sociální demokrat před volbami

Hlavně vyřešit!
Nadobro se vypořádat s problémem Benešových dekretů, především to si přejí respondenti Manažerského barometru. Platnost dekretů nelze podle většiny manažerů zpochybňovat, stejně tak jako není možné je zrušit. Jejich likvidace by do českého právního řádu vnesla obrovský chaos, protože zajišťují jeho kontinuitu. To je nejčastěji zmiňovaný důvod manažerů pro zachování těchto poválečných rozhodnutí. „V případě jejich zrušení by to znamenalo nepředstavitelný průlom do současného právního řádu. Vyvolalo by to zmatek v mnoha oblastech, například v restitucích bychom se pak museli vrátit až do roku 1620 po bitvě na Bílé hoře,“ uvažuje jeden z respondentů. „Je to velký politický cirkus kolem uzavřené věci. Z věcného pohledu je jasné, že nelze minulé věci vrátit zpět a že do budoucnosti se podle dekretů postupovat nebude. Bylo by rozhodně vhodnější celou záležitost uzavřít delikátním politickým i legislativním způsobem,“ navrhuje jiný ředitel. Většina manažerů souhlasí s tím, že v současnosti nelze posuzovat oprávněnost kroků, ke kterým došlo po druhé světové válce. „Na řadu takových počinů se dnes díváme jinýma očima, ale právo zpochybnit prostě nelze. To by bylo, jako kdyby Polsko vracelo část svého území Německu, nebo Slovensko dostalo zpátky Zakarpatskou Ukrajinu. To bychom pak měli taky nárok. Aspoň bychom konečně měli svou Aljašku,“ bere situaci s nadhledem jeden z respondentů. Další dodává: „Dějiny vždy psali vítězové a pokaždé by se našel někdo, komu nevyhovují. Historie je plná násilí a nepravostí. Takto bychom mohli například požadovat vzkříšení Jana Husa nebo vrácení veškeré půdy americkým indiánům.“ Debatu uzavírá uvážlivý názor jednoho z manažerů: „Sice se vzhledem k jejich vyhasnutí zdá, že by zrušení nepředstavovalo velký problém, opak může být pravda. Řada právníků, českých i zahraničních, by jistě zavětřila kořist a pokusila se z nastalé situace vytěžit co nejvíce. Nekonečné spory o tom, kdo komu víc ublížil, by naše vztahy se sousedy poškodily daleko více než tiché ignorování problému.“

Otázka: Myslíte si, že by Česko mělo trvat na platnosti Benešových dekretů?
Rozhodně ano 58,7
Spíše ano 23,1
Spíše ne 8,3
Rozhodně ne 4,1
Nevím 5,8

Sociální demokrat před volbami
Za takřka fantasmagorický výmysl a předvolební tah považují účastníci ankety návrh ministra dopravy a spojů Jaromíra Schlinga o dotaci na šrotování starých aut a nákup nových. Podle Schlingova plánu by každý, kdo by odevzdal své vozidlo starší patnácti let, dostal až devadesát tisíc jako příspěvek na nákup nového auta. Manažeři tento návrh považují za naprosto nereálný a ohrožující státní kasu. „Je to totální pitomost. Stát by do byznysu zasahovat neměl. Pokud by se dotovaně vykupovala auta, proč by se nevykupovaly staré televize, ledničky nebo počítače. Kdo by to měl platit? Daňoví poplatníci? Proč?“ ptá se jeden z ředitelů. Dlouhou dobu se respondenti Manažerského barometru nevyjadřovali na jedno téma tak jednoznačně a tak kriticky. „Absurdní. Ten člověk se musel zbláznit. Jinak se to nedá vysvětlit,“ zní jeden z názorů. Další je podobný: „Jako daňový poplatník se stěží ubráním emocím. Podobnou hovadinu patřící do čirého komunismu může vymyslet jenom pitomec, Mao Ce-Tung nebo sociální demokrat před volbami.“ Někteří to považují dokonce za ostudu Česka: „Se současnou politickou elitou je vážně všechno možné. Třeba i to, že české banky budou sponzorovat vývoj rakety, která dopraví ministra Grégra na Mars. Zaplatíme to my, daňoví poplatníci. Hanba!“ Podle názoru manažerů Schlingův koncept silně zavání předvolebním trikem. „Já bych docela i věřil, že to je možné, protože se tím dá koupit docela hodně hlasů ve volbách,“ soudí tento ředitel. „Začínám si myslet, že současná vláda má ve státní pokladně peněz nazbyt, a že aby je mohla všechny utratit, musí se dovážet co nejvíce starých aut (EURO 8/2002), aby bylo co šrotovat a mohla být dotována koupě nových vozů. Že by páni ministři a celá vláda měli tak stará auta, která by potřebovali mít dotována?“

MM25_AI

Otázka: Je podle Vás v budoucnu reálné, aby stát dotoval sešrotování starého auta a koupi nového, jak navrhuje ministr dopravy Schling?
Ano 14
Ne 82,7
Nevím 3,3

Pramen – Týdeník EURO, odpovědi 121 manažerů

  • Našli jste v článku chybu?