Dvanáct milionů liber, skvělé řidičské schopnosti a odolný žaludek. I tak by se daly popsat požadavky na člověka, jenž se má stát řidičem britského nadzvukového automobilu s názvem Bloodhound. Toto unikátní vozidlo je ve vývoji už od roku 2008, přičemž jeho hlavním cílem je překonat stávající pozemní rychlostní rekord z roku 1997, který činí 1228 kilometrů v hodině.
Bloudhound se na závodní dráhu naposledy podíval v roce 2019, kdy se zúčastnil testovacích jízd, při nichž dosáhl maximální rychlosti 1010 km/h. Od té doby je vozidlo podle BBC odstaveno v dopravním muzeu v anglickém městě Coventry, kde čeká na svoji další příležitost zazářit. Ta měla přijít už mnohem dříve, zhatilo ji ale propuknutí pandemie covidu.
Disciplína je velmi důležitá
Podle vedoucího týmu Stuarta Edmondsona nyní nastal správný čas misi oživit. Celý projekt si ovšem vyžádá náklady ve výši až 12 milionů liber (asi 336 milionů korun), které má zajistit právě budoucí řidič Bloodhoundu. Tento přístup je ve světě motoristického sportu poměrně obvyklý, svoji první šanci díky němu získali i mnozí velikáni formule 1, včetně Michaela Schumachera.
Nový řidič, který se má pokusit dosáhnout nejrychlejší jízdy na světě, musí ale splňovat mnoho dalších požadavků. Mimo jiné je zapotřebí, aby prokázal, že zvládne cestovat rychlostí vyšší než 1290 km/h. „Zájemci musí mít určité dovednosti a zkušenosti. Aby mohli jet v Bloodhoundu, potřebuji i mimořádnou mysl. V takto náročném prostředí je totiž velmi důležité být disciplinovaný,“ řekl Edmondson.
Samotný Bloodhound je v poměrně dobrém technickém stavu, přesto však bude muset být přestavěn. Tento proces bude samozřejmě velmi náročný, takže Edmondson počítá s tím, že se auto o nový rekord pokusí až v létě roku 2025. Stejně jako předchozí jízdy by měla i tato proběhnout v oblasti Hakskeen Pan v poušti Kalahari.
Nejrychlejší auto s nulovými emisemi
Oproti všem dřívějším pokusům má mít Bloodhound jednu podstatnou výhodu. Ta bude spočívat v přidání další pohonné jednotky, což má vozidlu umožnit pohybovat se podstatně rychleji, než jaký je stávající světový rekord.
Při posledním testu automobil poháněl pouze proudový motor EJ200 Eurofighter, který využívají i evropské stíhací letouny Eurofighter Typhoon. Ještě vyšší výkon má však Bloodhoundu zajistit přidání raketového motoru poháněného vysoce koncentrovaným peroxidem vodíku, který se rozkládá na horkou směs páry a kyslíku.
Aby ale celý systém fungoval, je potřeba zapojení ještě jednoho samostatného motoru, jenž má sloužit jako palivové čerpadlo pro zmíněný raketový pohon. Inženýři se přitom nově snaží dosáhnout toho, aby byl tento motor elektrický a aby proudový EJ200 využíval syntetická e-paliva na bázi vodíku a metanolu. Všechna tato opatření mají z Bloodhoundu udělat hybridní vozidlo, které může být uhlíkově zcela neutrální.
„Můžeme posouvat technické hranice a zároveň být v souladu s aktuálními trendy. Je totiž možné provozovat EJ200 zcela bez využití fosilního paliva a zároveň můžeme do systému zapojit i elektromotor. Díky tomu bychom mohli v roce 2025 stanovit světový rychlostní rekord s autem, které má nulové emise,“ uzavřel Edmondson.