Magistrát hlavního města Prahy je největším samosprávným celkem v republice a zaměstnává více než dva tisíce lidí, kteří se starají o chod hlavního města. V současnosti hledá také „nejvyššího úředníka Prahy“. O pražském magistrátu jsme se bavili se Zdenou Javornickou, pověřenou řízením magistrátu.
* > Pro hlavní město pracujete přes dvě desítky let, ředitelkou úřadu jste pověřena přes rok. Co vám tato práce dala a naopak vzala?
Je něco jiného zastupovat ředitele úřadu v době jeho dovolené nebo nemoci, což je jednou z mých úloh jako zástupkyně ředitele, nebo tuto funkci zajišťovat dlouhodobě. Rozhodně jde o zajímavou zkušenost a velkou zodpovědnost, kdy musím být neustále v obraze, vědět, co se v Praze děje, a reagovat správně, jelikož má rozhodnutí se dotýkají obrovského množství lidí. Nejvíce mi pak asi chybí klid na řešení běžné agendy, například poštu většinou vyřizuji až po pracovní době, kdy skončí schůzky a pracovní jednání a přestanou zvonit telefony. Ke všem problémům se ale snažím přistupovat jednotlivě a pozitivně, abych tak motivovala lidi kolem sebe.
* > Kolik má vlastně pražský magistrát zaměstnanců?
Aktuálně má úřad 2370 pracovních míst, ne všechna jsou ale obsazena. Chybí nám přibližně 200 kvalifikovaných zaměstnanců.
Noví lidé se však hledají vzhledem k situaci na trhu práce velice těžko. I když nové zaměstnance přijímáme každý měsíc, ne vždy jde ale o obsazení samotného volného místa, ale například o zástup za mateřskou dovolenou a podobně.
* > Jaké výhody přináší pracovat pro magistrát a vyplatí se to oproti soukromé firmě?
Výhod se snažíme poskytovat opravdu mnoho. Konkrétně jde například o příspěvek na MHD, zavedli jsme elektronickou kartu s příspěvkem na stravování.
Ne všechny společnosti nabízejí takzvané sick days - na magistrátu si lidé mohou za rok vybrat tři dny placeného zdravotního volna nad rámec pěti týdnů dovolené. Máme pružnou pracovní dobu, možnost práce z domova.
Každý zaměstnanec má po roce trvání pracovního či služebního poměru také nárok na příspěvek z fondu zaměstnavatele ve výši deset tisíc korun nebo možnost zažádat si o služební byt - těch výhod je opravdu hodně a myslím si, že jsou velice atraktivní.
* > Rovněž hledáte ředitele pražského magistrátu, co si pod tím má člověk představit?
Nejjednodušší asi bude představit si jej jako nejvyššího úředníka v Praze, který má pod sebou všechny zaměstnance magistrátu. Je to vlastně takový právník, ekonom a personalista zároveň.
Často se také říká, že Praha je stát ve státě, což není daleko od pravdy - hlavní město má i vlastní zákon. Na jedné straně pak ředitel zajišťuje přenesený výkon státní správy, kde jsou pevně nastavena pravidla zákonnými normami -na straně druhé ale odpovídá také za to, aby úřad fungoval i směrem k městským částem a občanům a zajišťoval jim kvalitní servis.
* > Co musí člověk splňovat pro to, aby se stal ředitelem magistrátu?
Hlavně hledáme všestranného uchazeče s manažerskými znalostmi, který se vyzná v principech fungování veřejné správy a rozdělení kompetencí mezi hlavním městem Prahou a městskými částmi.
Měl by umět dobře komunikovat s lidmi, nebát se rozhodnout, dobře se starat o zaměstnance a zajistit kvalitní služby pro veřejnost. Na oplátku tento odborník získá opravdu prestižní pracovní pozici s možností řídit chod největšího úřadu samosprávy s nejvyšším rozpočtem v Česku.
* > Jsou zde nějaká omezení? Čeho by se měl uchazeč vyvarovat a dokdy výběrové řízení trvá?
V době výkonu funkce ředitele nesmí být poslancem, senátorem nebo členem zastupitelstva územního samosprávného celku. Nesmí také vykonávat funkce v politických stranách a hnutích. Zájemci se pak mohou přihlásit do výběrového řízení do 31. října. Více informací o výběrovém řízení mohou lidé najít na našich stránkách www.kariera.praha.eu. •