Ředitel Sun Microsystems Zdeněk Pilz
Společnost Sun Microsystems pořádá interní výběrové řízení na lokality, v nichž bude rozšiřovat vývojová centra. Zároveň probíhají intenzivní jednání mezi Prahou a Spojenými státy, kde se český management ve spolupráci s CzechInvestem snaží přesvědčit Američany o vhodnosti investice do České republiky. Nejen o šancích českého centra v tomto tendru hovořil týdeník EURO s generálním ředitelem Sun Microsystems Czech Zdeňkem Pilzem.
EURO: V jaké fázi jsou jednání o rozšíření pražského vývojového centra? PILZ: Praha je jedním ze čtyř horkých kandidátů, kromě nás se uvažuje o Pekingu, Bangalore a Petrohradu. Stojíme proti gigantům, jako je Čína, Indie a Rusko. Každý si asi umí představit, jak velký potenciál tyto země nabízejí a jak malá je proti nim Česká republika. Musíme brát v úvahu globální podmínky. Až donedávna jsme byli zvyklí srovnávat se s Evropskou unií, u takovýchto investic je však konkurence daleko tvrdší.
EURO: Můžete tu investici nějak přiblížit? PILZ: Většina investic, o kterých se hodně psalo v médiích, bylo zřízení lisoven, výrob a podobně. To je sice zajímavé pro regiony s vysokou nezaměstnaností, ale z hlediska budoucnosti to pro Českou republiku není nejdůležitější. Stejně jako se teď tyto výroby přesunují k nám, mohou se v budoucnosti snadno přestěhovat do jiných regionů, kde to bude ekonomicky výhodnější. Investice, kterou tu Sun plánuje, není přesun materiálu, nesměřuje do technologie, ale čistě do duševní práce kvalifikovaných zaměstnanců. Její objem tedy není možné měřit finančně, ale počtem lidí, a právě o tom se nyní jedná. Jestli ta investice bude malá nebo větší, záleží na podpoře českého státu.
EURO: Spolupracujete při přípravě investice s CzechInvestem? PILZ: Na CzechInvest jsme se obrátili v době, kdy Sun rozhodl, že mezi těmi čtyřmi městy bude Praha. Svou první investici, koupi NetBeans v roce 1999, učinila společnost sama o sobě bez jakýchkoliv investičních pobídek. Od té doby se vývojové centrum rozrostlo z původních třiceti na sto padesát lidí. Usoudili jsme, že je škoda nepohovořit si o možnostech českého státu, jak by mohl tuto investici podpořit a hlavně pomoci nám přesvědčit americký management Sun Microsystems, že Praha se má stát jedním z hlavních vývojových center.
EURO: V čem spočívá největší výhoda konkurentů Prahy? PILZ: Jejich největší předností je dostatek levných vývojářů. V tom s nimi Česká republika nemůže v žádném případě soupeřit, proto je třeba najít nějaké jiné pobídky nebo argumenty. A právě na tom spolupracujeme s CzechInvestem, hledáme argumenty pro.
EURO: Výsledek v tom případě závisí také na českých vysokých školách. PILZ: Ano, na českých univerzitách záleží, jaký tu bude zdroj kvalifikovaných lidí. Univerzity, hlavně technického směru, ročně vychrlí řadu absolventů, ale s Čínou, Indií či Ruskem se srovnávat nemůžeme. Počet studentů, kteří vycházejí z českých škol a z nichž my si ještě vybíráme, je ve srovnání s nimi výrazně nižší. Jedinou cestou je zlepšení přípravy našich studentů. Za podpory státu již vznikl Usability Lab na ČVUT, a to je právě typ spolupráce, kterou si představujeme. Vytvoření odborných pracovišť na vysokých školách, kde by se studenti seznamovali s technologiemi, které používáme pro vývoj. Studenti se mohou na vývoji přímo podílet a jsou pak lépe připraveni na praktický život v reálném tržním světě.
EURO: V posledních letech se ale vaší mateřské firmě moc nedařilo… PILZ: Není třeba zastírat, že prasknutí dotcomové bubliny zasáhlo naši společnost velmi výrazně. Sun byl jedním z těch, kdo se výrazně podíleli na rozvoji této éry. Po nástupu slabších let musel svoje činnosti restrukturalizovat, omezovat náklady, hledat nové cesty a příležitosti na trhu. Výsledky posledních čtvrtletí ukazují, že většina rozhodnutí byla správná a Sun se vrací do pozitivního módu. Je to vidět na akciovém trhu, hodnocení analytiků a samozřejmě hospodářských výsledcích.
EURO: Které nové příležitosti jste našli? PILZ: Sun už není čistě hardwarová firma, jak byl vnímán v minulosti. Nabídku výrazně rozšířil o softwarové portfolio a o oblast profesionálních služeb, to znamená o systémovou integraci. Na českém trhu Unixu vedeme v realizovaném objemu. Mezi naše nejvýraznější segmenty patří telekomunikace, v posledních letech se nám podařilo proniknout výrazněji i do bankovnictví. K našim zákazníkům patří Komerční banka, Česká pojišťovna či GE Capital Bank. Značný tržní podíl máme v oblasti státní správy, a to i ve srovnání s ostatními pobočkami Sunu ve světě.