Glosy postaršího technokrata
Inovace. Kouzelné slovo, jedno z těch, která by nás měla vytáhnout z krize. Co je inovační a jak se to dá hledat? Na tyto otázky se zaměřila nedávná konference Evropské asociace manažerů (EMA) pořádaná Českou společností pro strategický management, inovace a podnikání. Účastníci se shodli na tom, že pro inovace je třeba vytvořit prostředí. To představuje tři pilíře. Prvním z nich je financování. Mělo by být trvalé, výsledky měřitelné podle jasných kritérií i proto, aby bylo možné neúspěšné projekty včas zastavit bez dalšího plýtvání zdroji. To by si ostatně měly za své vzít i státní a evropské dotace do inovačních programů. Další podmínkou je vzdělání. Je třeba podporovat chuť k riziku, tolerovat chyby. Tohle je nejen české, ale i evropské kultuře na hony vzdálené. Můžeme se poučit u Izraele, kde je risk součástí denního života a zdaleka se nejedná jen o teroristické útoky. Je nutné skončit s bulimickým vzděláváním: tady máš vzdělávací menu, vyber si, zkus to strávit a vydávit u zkoušky, pokud možno bez následků. Armádu absolventů MBA je třeba doplnit těmi, kteří studují matematiku, technické a vědecké obory. Nutnou podmínkou je mobilní a flexibilní pracovní síla dovolující její přesun z neprofitabilních do profitabilních odvětví. To je nejen český, ale i evropský problém. Zkuste někoho přesunout z jedné židle na druhou, natož do jiného oddělení, nebo dokonce města! Řešením by mohly být problémově orientované týmy sestavené z lidí z různých oddělení s různými profesními schopnostmi. Tyto tendence se začínají objevovat u progresivních zahraničních společností.
Jak a kde hledat inovace? Bohužel odpověď na otázku, co je inovace, se dovídáme post mortem, poté, co je nový výrobek (nebo služba) buď akceptován, nebo propadne. Je třeba vystoupit ze své krabice, oddělení, firmy a hledat venku, ba i v jiných odvětvích. Představte si, jak by mohly vypadat nemocnice, kdyby přijaly programy kvality jako Six Sigma nebo zkušenosti z hotelového byznysu. Řada firem začíná prodávat zjednodušené výrobky určené původně pro rozvíjející se trhy i na trzích vyspělých.
Pokud chceme z přílivu krize vystoupit alespoň s kouskem zbylého textilu, nezbývá než uvedené podněty nejen přijmout, ale také zrealizovat.