Mangrove Capital sází...
… na to, že příští Google vznikne ve východní Evropě
Evropští zakladatelé technologie Skype Niklas Zennström a Janus Friius neměli v roce 2003 žádný produkt, když popadli podnikatelský plán a odnesli ho do rizikového lucemburského kapitálového fondu Mangrove Capital Partners. Jejich nápad spočíval v útoku na sebejistý globální telekomunikační průmysl službou založenou na reklamě, která by nabízela telefonní hovory přes internet zdarma. Byl to plán, který předtím již dvacet skupin rizikového kapitálu odmítlo.
Partnery Mangrove, Marka Tluszcze, Gérarda Lopeze a Hanse-Jürgena Schmitze, však fascinoval nápad vládnout novou technologií a narušit ekonomiku průmyslu pohybující se v bilionech dolarů. A neodradila je ani řada soudních procesů, vedených proti zakladatelům Skypu v USA a spojených s jejich podnikatelskými začátky, kdy nabízeli hudební stránky podobné Napsteru. Partneři Mangrove vypsali šek na základní vklad ve výši 130 000 dolarů. „Rádi jdeme proti obecným předpokladům,“ říká Tluszcz.
Tento počin katapultoval Mangrove mezi nejvíce vydělávající společnosti rizikového kapitálu na světě. Služby Skypu měly hned při zahájení své činnosti v roce 2004 raketový start. O osmnáct měsíců později, po několika kolech dodatečných investic, koupil Skype za 2,6 miliardy dolarů gigant eBay. Mangrove si tak připsala 180 milionů dolarů za celkovou původní investici 1,9 milionu dolarů.
Sázkou na Skype Tluszcz a jeho tým vyzkoušeli, že Evropa může vyprodukovat nový celosvětový internetový podnik a že investoři, kteří ho podpoří, dosáhnou senzační návratnosti prostředků. Jedním důvodem úspěchu Mangrove může být jeho americký styl riskování, přičemž 70 procent jeho investic přišlo do Skypu v první fázi projektu. Jako všechny tyto fondy i Mangrove očekává, že ze 40 procent všech investic nic nebude, což je v pořádku tehdy, dostaví-li se včas takzvaná velká výhra. „Mangrove má správný přístup,“ říká Fergall Mulen, hlavní partner Highland Capital Partners v Lexingtonu (Massachusets), „sázejí vysoké částky na neobvyklé technologie.“
Příští velká věc.
Zatímco většina evropských společností rizikového kapitálu je spojena jen se svým národním prostředím, Mangrove si získává Evropu výbornými nápady. Takže kde vidí svou příští výhru? Tluszcz přemýšlí o trhu s nemovitostmi, který zůstává v Evropě velmi roztříštěný a vypadá zejména slibně.
Na začátku tohoto roku skupina investovala základní kapitál do barcelonské společnosti Properazzi, začínající internetové firmy, jejímž cílem je pomoci zákazníkům hledat nemovitostí na prodej i k pronájmu od Lisabonu po Moskvu. Její francouzský zakladatel Yannick Laclau vyvinul software, který vyhledává nemovitosti na webových stránkách v celé Evropě, překládá údaje do mnoha jazyků a zobrazuje je na webové stránce Properazzi. Obchod, založený na reklamě, bude za několik týdnů zahrnovat jeden milion nemovitostí, a vznikne tak velmi účinný nástroj pro celoevropský trh. „Jde o zprůhlednění velmi zamlženého obchodu,“ prohlašuje Tluszcz a podotýká, že uživatelé budou moci srovnávat ceny za čtvereční metr nemovitostí v celé Evropě.
Mangrove také sází na to, že největší internetové zisky se objeví ve střední a východní Evropě, kde jsou inženýrské a matematické znalosti hluboce zakořeněné. „Vidíme východoevropské podnikatele jako zanícenější kapitalisty, než jsou Západoevopané,“ tvrdí Lopez. V lednu Mangrove podpořil českou internetovou společnost AllPeers, která umožňuje uživatelům sdílet rozsáhlé soubory, například fotografie, a snáze s nimi nakládat prostřednictvím jejich vyhledavače. Uživateli to ušetří potíže se stahováním a odesíláním souborů.
Mangrove také podporuje ruskou společnost Quintura, zaměřenou na vyhledávací programy. Bývalí sovětští vědci, pracující v někdejším vojenském prostoru obehnaném ostnatým drátem, vyvinuli vyhledávací stroj založený na intuitivním modelu mozkových neuralgických sítí. Quintura udává, že její přístup umožňuje lépe archivovat výsledky vyhledávání, než je tomu u Googlu i Yahoo! Příští Skype? Jde o dlouhodobou investici, ale většinu evropských firem rizikového kapitálu by nikdy nenapadlo se na tento projekt byť jen podívat.
Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek