Sociální sítě, YouTube a mobilní telefony...
Celý podtitul:
Sociální sítě, YouTube a mobilní telefony představují další možnosti k prezentaci nemovitostí
Zní jedna z písní Michaela Jacksona. Líbivý hlas popového zpěváka podbarvuje prezentaci polorozbořené chalupy s rozlehlým pozemkem v blízkosti Černé v Pošumaví. Minutový klip obsahuje všechny základní informace o nabízené nemovitosti včetně požadované ceny a kontaktu na realitní kancelář. Kdo uvažuje o koupi objektu, stačí, když si otevře stránky YouTube a zadá heslo realitní kancelář či prodej nemovitosti. Virtuální prohlídka začíná.
Generace Y
Obchod s realitami se mění díky moderním technologiím. Firmy se snaží přitáhnout klienty prostřednictvím sociálních sítí, mobilních telefonů a videoprezentací na YouTube. Nakupovat nemovitosti lze dokonce i ve virtuálním světě Second Life. Prezentovat nabídku jen v tištěných médiích nebo v řádkové inzerci s malou fotkou na realitních serverech již nestačí. Moderní metody mají upoutat pozornost hlavně generace Y, tedy těch, kteří se narodili mezi lety 1977 až 1995. Příslušníci této skupiny si pořizují první bydlení, jsou pracovně vytížení a počítač či mobilní telefon se staly běžnou součástí jejich života. Ve Spojených státech připravují poradci pro realitní kanceláře speciální marketingovou strategii zaměřenou na mladé zákazníky.
„Moderní technologie ovlivňují realitní byznys hlavně nepřímo. Pomáhají zprostředkovat informace o nemovitosti v nabídce rychleji a detailněji,“ říká Hanuš Němeček, ředitel RE/MAX Czech Republic. Přesto se neobává, že by technologie mohly zastoupit práci makléřů. „Prodáváme službu a bylo by bláhové ji nahrazovat nějakými technologiemi. Ty ji mohou pouze zdokonalovat,“ vysvětluje Němeček. Stejný názor zastává i prezident a majitel master franšízy Coldwell Banker pro Českou republiku Petr Král. „Moderní technologie nenavrhnou klientovi způsob financování, nezjistí preference při výběru objektu a nedoporučí vhodnou nemovitost,“ říká. Technologie ale zákazníkovi pomohou. „Klient má možnost prohlížet si nabídky nemovitostí, i když nesedí právě u počítače, ale je kdekoliv na cestách,“ tvrdí Král. Jako příklad uvádí YouTube, kde lze nalézt videa, různá doporučení a rady. Klient tak získá před samotnou prohlídkou detailní představu, jak nemovitost vypadá.
Americká franšízová síť realitních kanceláří Coldwell Banker, která od května působí také v České republice, spustila na YouTube službu nazvanou Coldwell Banker on Location. Klienti mohou zhlédnout videoprezentace ze všech destinací, kde má firma pobočky. Klipy jsou rozděleny do skupin, podle toho, zda obsahují údaje o makléřích, lokalitě či nabízené nemovitosti. Brzy budou dostupné stejné klipy informující o prodejcích a nemovitostech také v České republice.
Profil na Facebooku
Realitní kanceláře využívají také sociální sítě. Česká centrála RE/MAX si založila stránku na Facebooku. Slouží jí k propagaci značky a ke komunikaci s klienty. „Informujeme o novinkách a o akcích, jednou měsíčně tam vychází realitní rádce,“ říká Němeček. Někteří majitelé licencí si ale založili na Facebooku vlastní profil a inzerují na něm objekty, které mají v nabídce. „Máme agenty, kterým se již přes Facebook podařilo uzavřít transakce,“ dodává Němeček.
Makléři tvrdí, že výhodou sociálních sítí a YouTube je to, že jde o prezentaci, která „běží“ nepřetržitě, a navíce za ni nemusejí platit. Jak vyplývá ze statistik, ve Spojených státech využívá těchto metod 35 procent makléřů a 14 procent uvažuje o tom, že si založí svůj profil nebo začne dodávat videa na YouTube. Také český klient už může vyhledávat na sociálních sítích. Stránky na Facebooku si založily například RK Dům realit, Reality K+L, Kova či Century 21. V nabídce videoklipů na YouTube lze nalézt profesionálně zpracované ukázky objektů podbarvené známými melodiemi s detailními informacemi, ale také amatérská videa natočená na mobilní telefon. Virtuální prohlídky v českém jazyce probíhají v novostavbách, panelových domech, v nemovitostech určených pro druhé bydlení i v apartmánech v Turecku nebo ve Španělsku.
Již před třemi lety začala realitní kancelář Coldwell Banker provozovat kancelář v on-line hře Second Life. Zpočátku společnost prodávala pouze virtuální pozemky a domy ze svého portfolia. Coldwell Banker totiž koupil rozlehlé parcely v centru virtuální pevniny. Tuto plochu společnost rozdělila na 520 domů a bytových jednotek, z nichž polovinu nabídla k prodeji a zbylou část pronajala. Vedení Coldwell Banker odmítá, že by chtělo prostřednictvím Second Life vydělávat peníze. „Stejně jde o obchodování s nemovitostmi v reálném světě,“ konstatoval Charlie Young, senior vice prezident Coldwell Banker. Firma nezastírá, že aktivity na internetu mají ovlivnit skutečný byznys. „Ve skutečnosti se pokoušíme zjistit, jak získat nové zákazníky,“ dodává Young.
Prohlídka helikoptérou
V on-line kanceláři Coldwell Banker pracují „skuteční“ zaměstnanci. Samozřejmě že vystupují jako avataři. Mají za úkol nejen prodávat virtuální nemovitosti, ale také odpovídat na dotazy týkající se skutečných transakcí. Každému avatarovi, který chce od Coldwell Banker koupit nějakou nemovitost, nabízí firma prohlídku helikoptérou. Na Second Life lze ale získat informace i o nabídce z reálného světa, a dokonce je možné i uzavřít obchod.
První reálnou transakci představoval prodej domu za více než tři miliony dolarů na Mercer Island ve státě Washington. Televizní kanál CNN uvedl, že každý avatar mohl projít 3D replikou domu, otevřít si ledničku či zhasnout a rozsvítit světla. Pokud měl zájem o bližší informace, mohl kontaktovat makléřku-avatara Suzanne Ibanezovou. Virtuální prohlídku podniklo 3500 avatarů, dle makléřů takovýto dům nabízený v reálném světě upoutá pozornost maximálně stovky lidí. Majitel master franšízy Coldwell Banker v České republice nyní neuvažuje, že by se na Second Life objevily i české byty nebo rodinné domy. „V Česku není Second Life tak rozšířený jako v USA. Do budoucna ovšem tento kanál nevylučujeme,“ tvrdí Petr Král. V Česku chce Coldwell Banker informovat o nabídce prostřednictvím YouTube, sociálních sítí i mobilních telefonů. „Všechny možnosti ovšem nenabídneme najednou. Je třeba nejdříve dobře zajistit technickou stránku věci, aby vše fungovalo tak, jak má,“ říká Petr Král.
Speciální aplikaci pro mobilní telefony využije také konkurenční realitní síť RE/MAX. Od příštího roku bude mít každý makléř k dispozici software s informacemi o cenách nemovitostí i o době, jak dlouho se daný objekt prodával. Klientovi, který bude nabízet byt v určité lokalitě, bude makléř schopen po kliknutí do mobilního telefonu okamžitě říci, kolik zhruba může za nemovitost utržit a za jak dlouho by se mohl nalézt potenciální kupec. „Agent se ale musí naučit s touto technologií zacházet a vysvětlit zákazníkovi, proč je dobré cenu konkrétně nastavit,“ tvrdí Hanuš Němeček.
Hodnocení makléřů
V zahraničí mají klienti realitních kanceláří ještě další možnosti, jak najít bydlení. RE/MAX spustí v USA příští rok satelitní televizi. Již dnes ve Spojených státech existují specializované internetové stránky pro bloggery, kteří s ostatními sdílejí informace týkající se nejen nemovitostí, ale i jednotlivých lokalit a jejich vybavenosti, jako jsou restaurace, školy či dětská hřiště. Adresa Homethinking.com funguje na stejném principu jako TripAdvisor, kde turisté hodnotí navštívené hotely. Na realitní stránce jsou ale údaje o makléřích a transakcích, které v poslední době uzavřely. V Česku zatím podobná služba dostupná není.
Zástupci realitních kanceláří upozorňují, že ne vždy jsou moderní způsoby prezentace nemovitostí tou nejefektivnější metodou, jak nalézt kupce pro daný objekt. Vždy prý záleží na tom, v jaké lokalitě makléř působí a na jaký typ nemovitostí se soustřeďuje. „Lidé v jednotlivých regionech si navykli hledat bydlení určitým způsobem. Někde převládá internet, jinde tištěná inzerce nebo plachty vyvěšené v okolí nabízené nemovitosti,“ vysvětluje Hanuš Němeček. Nicméně připouští, že internet je dnes důležitým prodejním kanálem a jeho význam ještě poroste. To souvisí s nástupem mladé generace. Lidé stále více preferují, aby si mohli na jednom místě vybrat jakoukoli nemovitost, která je k mání. Takovou adresou, která je v Česku nejčastěji zmiňovaná, je Sreality.cz.
V zahraničí je běžný model vyhledávání založený na MLS (multiple listing service). Tedy na systému, ve kterém všichni registrovaní makléři mohou evidovat nabídky nemovitostí a poptávky po nich. Obvykle jej provozuje asociace realitních kanceláří, která rovněž provádí dohled nad dodržováním pravidel. Jejich porušení může vést až k odebrání licence a zamezení přístupu do MLS systému. Základem takového systému je nezávislý provozovatel, jímž nemůže být komerční instituce. Například v USA je tímto provozovatelem Národní asociace realitních makléřů, pod kterou spadá server Realtor.com. Je pravděpodobné, že obchod s realitami do budoucna ovlivní také Google. „V rámci aplikace mapy by měl mít staženy všechny nemovitosti na prodej. Bylo by možné si je zobrazovat. Zřejmě půjde o zpoplatněnou službu,“ tvrdí Němeček.
Vede internet
V České republice většina kupujících hledá nabídky nemovitostí na internetu – na stránkách realitních kanceláří a na realitních serverech. „Pomalu klesá počet lidí, kteří vyhledávají objekty v tištěných inzertních médiích. Budoucnost vidím v inzerátech na internetu, které budou doplňovat moderní technologie, jejichž význam bezpochyby poroste. Klasické tištěné inzeráty ale zatím jen tak nezmizí,“ domnívá se Petr Král, který za hlavní výhody moderních technologií považuje to, že klienti mohou hledat nemovitosti, kdykoli se jim zlíbí. „Svět realit jim tak může být velice blízko,“ dodává Král. Dle statistik Coldwell Banker ve Spojených státech vyhledává bydlení prostřednictvím sociálních sítí, mobilních telefonů a YouTube šedesát procent zákazníků. V Česku firma tak vysoký podíl neočekává.
Vliv sociálních sítí, YouTube, mobilních telefonů a virtuálních her sice na trhu s realitami sílí, ale tyto technologie nikdy nemovitost samy neprodají. „Všichni mají pocit, že pokud se neprezentují na internetu, nejsou schopni prodat. Nemyslím si, že internet je jedinou možnou variantou, jak uzavřít obchod,“ říká Hanuš Němeček. Tvrdí, že každý dobrý makléř se zaměřuje na určitou lokalitu a má databázi kontaktů prodávajících a potenciálních kupců. „Když ho majitel nějakého objektu požádá, aby našel kupce, často už ví, kdo jím bude,“ konstatuje Němeček. V takovém případě je vstup do virtuálního světa zbytečný.