Letadla jsem ještě nekupoval, říká nový viceprezident ČSA
Čtyři a půl hodiny trvalo první setkání Petra Jůzy, nového viceprezidenta pro ekonomiku Českých aerolinií, s budoucím šéfem Jaroslavem Tvrdíkem. „To je poměrně nadstandardní čas i na pohovor do takové firmy. Je cítit, že pan Tvrdík financím přisuzuje velkou důležitost,“ říká Jůza (34). Svůj čas bude v následujících několika týdnech dělit mezi přebírání agendy v novém působišti a dokončení rozpracovaných projektů v telekomunikační společnosti Aliatel, kde více než rok šéfoval finančnímu oddělení.
Rychlé rozhodnutí.
Financím, controllingu a investičním analýzám je věrný celou kariéru. Vystudoval sice ČVÚT, obor ekonomika a řízení elektroenergetiky a elektrotechnických firem, ale ihned po škole nastoupil do společnosti Coopers & Lybrand na pozici asistenta auditora. Další zkušenosti sbíral v Raiffeisen Leasingu a především v oblasti venture kapitálu a portfolio managementu ve skupině Komerční banky. Nejdéle však působil v Plzni; téměř čtyři roky zastával pozici finančního ředitele Západočeské energetiky. Na konci roku 2002 byl kooptován do představenstva Aliatelu s odpovědností za controlling a postupem času i celé finance.
Přelom loňského a letošního roku prožil Jůza v úvahách, zda přijmout případnou nabídku Českých aerolinií (ČSA). Agentura Amrop Hever Dr. Kaufmann & Partner, která nové manažery pro ČSA vybírala (viz strana 48), totiž na výsledky konkursu poměrně pospíchala. „Rozhodování bylo velmi rychlé, celé výběrové řízení trvalo jen pár týdnů, v porovnání s jinými bylo časově velmi zhuštěno,“ vzpomíná Jůza.
„Je to pro mne výzva. Z pohledu financí je minimálně zajímavé, že do hry vstupují kursová rizika a zajímavá struktura financování nákupu letadel. Navíc se tu tvoří nový tým lidí, společnost se asi dost změní. Myslím, že mi nová práce nabídne hodně prostoru pro seberealizaci a hledání nekonvenčních řešení,“ předpokládá Jůza.
Udržet opratě.
V Českých aeroliniích bude v pozici viceprezidenta pro ekonomický úsek odpovídat za veškerou finanční agendu od účetnictví, přes plánování a controlling až po řízení stavu hotovosti a zajišťování rizik spojených s výkyvy měnových kursů. Počítá s tím, že bude také participovat na řízení ČSA při nastavování finančních pravidel. „Nejdůležitějším bodem bude udržení finanční stability firmy při očekávané expanzi, aby nedocházelo k vzrůstu rizikovosti. Prostě být jakýmsi hlídacím psem, aby se aerolinie vyhnuly krizovým situacím,“ říká Jůza.
Mluvit o detailech jeho strategie finančního řízení ČSA je předčasné, významné rozdíly oproti svým dosavadním zkušenostem však neočekává. „Letadla jsem sice ještě nikdy nekupoval, ale finance jsou svým způsobem univerzální. Nákup elektrárny nebo nějakého velkého investičního celku v telekomunikacích se od nákupu letounů výrazněji neliší; finanční pravidla a logika platí všude stejně. Neočekávejte, že bych přišel s nějakou novou zázračnou vizí,“ konstatuje Jůza, který by měl mít v ČSA časově neomezený kontrakt.
Euro versus dolar.
Během seznamování s novým zaměstnavatelem si všiml několika potenciálních finančních hrozeb. „Audit loňských hospodářských výsledků zatím není hotov, ale ze zpráv předchozích let lze vyčíst, že cash flow naznačoval negativní úbytky, to by mohl být problém. Existuje také riziko, že firmu ovlivní a možná i destabilizuje vývoj kursů. Převážná většina tržeb je totiž inkasována v eurech, kdežto valná část financování se odehrává v amerických dolarech,“ varuje.
Při setkání s prezidentem ČSA Jaroslavem Tvrdíkem stačili probrat základní představy o principech fungování Jůzova týmu. „Měli bychom být oporou ostatních manažerů a úseků při běžném chodu firmy i expanzi. Otázku personálních změn nechci otevírat, dokud nepoznám své budoucí podřízené. Bylo by ale naivní předpokládat, že se vůbec nic nezmění,“ připouští.
Příjemných 22 kilometrů.
Personální změny ovšem přinese jeho odchod z Aliatelu. Nepředpokládá, že by se na výběru nástupce přímo podílel, nicméně říká: „Konzultovali jsme tuto otázku s akcionáři operátora a je určitý předpoklad, že to nebude člověk z firmy, ale zvenčí.“ Do aerolinií chce přivést minimálně jednu posilu z Aliatelu. „Je to kolega, který podal výpověď začátkem ledna. Chtěl bych ho přesvědčit, aby působil v ČSA,“ říká Jůza.
V Aliatelu patrně zanechal Jůza dobrá dojem. Jan Pavel, senior manažer controllingu oceňuje Jůzův široký finanční rozhled, sahající od běžné operativy až po strategické uvažování, a míru samostatnosti, kterou poskytuje svým spolupracovníkům a podřízeným. „A navíc,“ dodává Pavel, „výše prémií nebyla vázána na úroveň hraní golfu.“
Jůza počítá s tím, že bude muset více cestovat. „SkyTeam je zajímavá forma kooperace několika firem, která v jiném odvětví neexistuje. Řadu věcí je potřeba projednat osobně, to znamená za partnery doletět.“ V cestování do práce si však polepší. Z Kralup nad Vltavou to má na ruzyňské letiště 22 kilometrů, kdežto do Karlína, kde sídlí Aliatel téměř dvojnásobek.