Kola s hliníkovými disky budou do několika let možná stejnou raritou, jako v současnosti kola s dřevěnými loukotěmi. Nová technologie, která je v současnosti připravená pro sériovou výrobu, totiž nahradila kov materiálem z termoplastu.
Foto: BASF
„Na závodních autech již sice existují kola z tvrdého plastu,“ vysvětlil Heiko Heß ze společnosti BASF, která technologii vyvinula. „Jsou ale oproti termoplastovým kolům výrazně složitější, tím pádem také logicky výrazně dražší, a nehodí se pro velkou sériovou výrobu,“ dodal Heß.
Kola z termoplastu již prošla všemi potřebnými zkouškami. Jsou přitom o třicet procent lehčí než standardní hliníková kola, váží jen 6 kilogramů. Snížení hmotnosti vozidla o celkem 12 kilogramů přitom vede k výrazné úspoře spotřeby paliva. U elektromobilů zase přispívá ke zvýšení jejich dojezdu.
Velmi pevný kompozitní plast, z něhož jsou kola vyrobena, je vyztužen dlouhými vlákny. Díky tomu í je schopen odolávat obzvlášť vysokému. Kromě kol se může používat také u dalších namáhaných částí, například u tlumičů, konstrukcí sedadel, nosičů baterií, ložisek motorů a u dalších konstrukčních prvků. BASF se kromě plastů orientuje také na další produkty chemické výroby jako jsou chemikálie, stavební materiály, zemědělské produkty a jemnou chemii. Ve světě zaměstnává zhruba 109 000 lidí a v roce 2010 vykázala tržby ve výši 63,9 miliard Eur