PRAHA (zao) - Těsně poté, co Nokian Tyres oznámil investici ve výši zhruba devět miliard korun, začaly první spory o hluk, zápach a zvýšenou dopravní zátěž, které firma do průmyslové zóny Lešná přinese. Hádky nakonec přerostly v soudní spor o průběh EIA (posuzování vlivů na životní prostředí), který má vyřešit nejasnosti ve zprávě týkající se především počtu kamionů, vody a hluku z továrny. „Můj soukromý pocit je, že občanské iniciativy nejsou proti přítomnosti Nokian Tyres, spíše si v připomínkovém řízení EIA chtějí vyřešit problém s kvalitou životního prostředí, které poškozují jiné firmy již delší dobu v průmyslové zóně fungující. Do řízení o vlivu investice na životní prostředí proto dali tolik připomínek, že vícenáklady s nimi spojené by mohly investora odradit,“ říká místostarostka Valašského Meziříčí Dagmar Lacinová.
S tím však nesouhlasí místní šéf Českého svazu ochránců přírody Milan Orálek. „Nechceme komplikovat řízení a bránit investorovi. Chceme jen, aby EIA proběhla dle pravidel a důstojným způsobem, a to se nestalo,“ říká Orálek. Upozornil také, že na rozdíl od svazu jsou občanské iniciativy rozhodnuté výstavbě zamezit. „Podniky v zóně působí škody morální i psychické. Poté, co si lidé vyzkoušeli přístup města a investora na vlastní kůži, těžko je přesvědčit argumenty. Obzvlášť, když v dokumentaci k EIA byly závažné chyby. Když srovnám stejný proces pro Tesco ve Valašském Meziříčí, má EIA od Nokian Tyres třetinový rozsah a je naprosto diletantská. A to šlo o obchodní dům, ne o továrnu na pneumatiky,“ dodal Orálek.
Finové situaci do konečného rozhodnutí nechtějí komentovat, nicméně pravděpodobnost, že továrna nakonec bude stát v jiné zemi a Valašské Meziříčí přijde o devítimiliardovou investici a téměř tisíc pracovních míst, stále roste.