Stefan Fillibeck
Nové internetové Zlaté stránky spustila firma Mediatel v polovině března. O současné podobě elektronické varianty telefonního seznamu, o konkurenci s ostatními českými portály, jako jsou Seznam nebo Centrum, či o budoucnosti tištěné verze hovořil týdeník EURO s technickým ředitelem společnosti Stefanem Fillibeckem.
EURO: Jaká byla návštěvnost původních Zlatých stránek? FILLIBECK: Před spuštěním nového portálu byly naše stránky co do počtu unikátních návštěvníků šedesáté. Naším cílem je dostat se do konce roku 2008 mezi prvních patnáct nejnavštěvovanějších serverů v Česku i na Slovensku. Chceme být jedničkou především v oblasti kontaktních informací, to je ale hodně rozdílné od zaměření portálů, jako jsou Seznam a Centrum, proto se naše a jejich pozice srovnává jen obtížně.
EURO: V čem je nová internetová verze portálu jiná? FILLIBECK: Zejména v přehlednosti a uživatelské příjemnosti. Na původní stránce byla řada zbytečných obrázků a odkazů. Teď jsme se vrátili zpět ke kořenům. Důležité je, aby naše stránka nebyla příliš složitá – podívejte se na Google, nejúspěšnější vyhledávací službu světa. Na stránkách mají jen vyhledávací okénko a to je vše. Uživatel totiž naprosto přesně ví, co chce. Proto se koncentrujeme především na kvalitu dat, nové služby na naší webové stránce se budou zaměřovat na rozšíření základní funkčnosti. Nestačí jen najít kontakt, ale i ukázat jej na mapě a nabídnout cestu, jak se tam dostat.
EURO: Telefonní seznam donedávna provozovala společnost Telefónica O2. Kolik nových uživatelů přineslo Mediatelu převzetí jejich služby? FILLIBECK: Telefonní seznam O2 přitáhl měsíčně 250 až 300 tisíc unikátních návštěvníků, přesně toto množství uživatelů nyní proudí na naše stránky. K tomu je třeba připočítat dřívější návštěvníky internetových Zlatých stránek – loni jsme jich měli asi 150 tisíc. A přibývají noví uživatelé, které lákáme probíhající televizní kampaní. Právě spoty potvrzují zájem o naši službu. Po odvysílání každé reklamy se na několik desítek minut zvýší návštěvnost našeho portálu třikrát až čtyřikrát.
EURO: On-line vyhledávání firem provozuje i Seznam, Centrum nebo Atlas. Nereagujete na jejich nabídku opožděně? FILLIBECK: Oproti konkurenci máme velkou výhodu - naše kontaktní informace se z databáze O2 aktualizují každých čtrnáct dnů. To je velké plus - měsíčně se změní až 25 procent kontaktních dat. Navíc my se stoprocentně soustřeďujeme na zjišťování relevantních kontaktů a budování této databáze se věnujeme již patnáct let, což se odráží i ve znalosti naší značky. V pravidelném výzkumu společnosti Median na otázku, kde byste hledali nějakou firmu, 98 procent lidí na prvním místě uvádí Zlaté stránky. A neplatí to jen v Česku – v Německu se dělal průzkum na vzorku dvanácti tisíc lidí a německá verze Zlatých stránek se stala nejvyužívanější knihou hned po bibli.
EURO: Internetová verze Zlatých stránek byla v předposledním březnovém týdnu několik hodin nedostupná. Nebude se to opakovat? FILLIBECK: Spustíte-li systém s takovým množstvím dat a vyhledáváním, nejdříve musíte najít optimální konfiguraci systému a následně podle ní vytvoříte zálohu systému. Nyní jsme tuto finální konfiguraci našli. V budoucnosti se podobná závada opakovat nebude, spolehlivost systému nyní činí 99,8 procenta.
EURO: Nahradí internet časem papírovou verzi Zlatých stránek úplně? FILLIBECK: Určitě ne. Každý rok distribuujeme přes 3,2 milionu výtisků. Současná penetrace internetu dosahuje jen asi čtyřiceti procent, zatímco Zlaté stránky najdete téměř v každé domácnosti. Zájem o náš produkt potvrzuje stoupající zájem inzerentů – loni jejich počet překročil šedesát tisíc oproti 55 tisícům předloni. Když totiž potřebujete rychle kontakt, sáhnete po Zlatých stránkách. V Česku je stále on-line jen relativně malá část populace, málokdo navíc zapíná počítač a připojuje se k internetu, když hledá jen telefon do místní pizzerie. Papírové Zlaté stránky prostě zůstávají nejvyužívanějším zdrojem kontaktních informací.
EURO: V papírové verzi je základní zápis zdarma, ale firmy připlácejí za obrázky a zvýraznění textu. Jak to funguje v internetové verzi? FILLIBECK: Celý inzerát převádíme včetně grafických prvků do elektronické podoby. Vše, co je v tištěné verzi, přijde na internet, tedy i bezplatné základní zápisy. Navíc si každý inzerent může zaplatit klíčová slova, podle kterých lze on-line vyhledávat. Další výhodou internetu oproti papírovému vydání je možnost pravidelně měnit obsah reklamního sdělení. Portál se nyní na našich tržbách podílí asi dvaceti procenty a tento podíl se bude zvyšovat.
EURO: Mateřská společnost Mediatelu European Directories působí i v Polsku a na Slovensku. Neuvažujete, že alespoň v příhraničí zpřístupníte českým uživatelům zahraniční databáze? FILLIBECK: Takové slučování je někdy obtížné, liší se totiž uživatelské zvyklosti – například v Německu uživatelé chtějí mnoho vyhledávacích políček, kterými lze vyhledávání co nejvíce zpřesnit. V Česku naopak jich požadovali naši čeští kolegové co nejméně. V Německu je kromě toho i zcela jiná struktura trhu na straně poskytovatelů služeb. Zatímco v Česku je Mediatel jediným vydavatelem Zlatých stránek, v Německu máme 130 vydavatelů, z nichž každý zajišťuje nějakou regionální nebo místní mutaci.