pozor...Máme na sídlišti hodináře. Z bývalé kočárkárny zřídil malou příjemnou prodejnu, vzadu má malou dílničku. Prodává nástěnné hodiny i náramkové hodinky, řemínky, ale také baterie - od běžných tužkových až po butony, tedy malé kulaté do hodinek či do kalkulačky nebo fotoaparátu.
pozor…
Máme na sídlišti hodináře. Z bývalé kočárkárny zřídil malou příjemnou prodejnu, vzadu má malou dílničku. Prodává nástěnné hodiny i náramkové hodinky, řemínky, ale také baterie - od běžných tužkových až po butony, tedy malé kulaté do hodinek či do kalkulačky nebo fotoaparátu. V dílničce pak na počkání udělá výměnu baterie či řemínku, dělá zde drobné opravy. Říká se o něm, že umí spravit i pendlovky. A protože nablízku nemá konkurenci, již léta celkem prosperuje, i když do hodinářství se nechodí každý den jako třeba do pekárny. Byl předvánoční čas. Desetiletá dcera dostala od spolužačky dárek - malou kalkulačku jako přívěsek. Baterie se ale nějak nechtěla „chytat“, a protože šroubek od jejího krytu byl malý a pevně utáhlý, řekli jsme si, že zajdeme k hodináři, který ji otevře a případně, pokud bude třeba, baterii vymění, nebo se podívá, zda není nějak jištěna před prvním použitím. V krámku před námi byl zákazník, který si vyměňoval pásek u hodinek, a tak jsme očekávali, že brzy přijdeme na řadu. Mezitím ale přišel pár, který si začal prohlížet vystavené hodinky. První zákazník byl obsloužen, a tak jsme čekali, že přijdeme na řadu. Chyba lávky. Hodinář, když zjistil, co chceme, dal přednost zákazníkům, kteří chtěli hodinky asi za tisíc korun. Od nás by dostal tak šedesát či sto korun. Na naše protesty, že jsme přišli dřív, neomaleně otevřeně řekl, že mu je zákazník, který hodlá utratit tisíc korun, přednější než my, s položkou za pouhých šedesát. Odešli jsme, protože se necítíme jako zákazníci druhé kategorie. Pomyslel jsem si i něco o „obchodnicko-zákaznickém rasizmu“ - tedy diskriminaci kvůli velikosti zakázky. Odešli jsme s odhodláním, že k tomuto hodináři již pro nic nepůjdeme a radši pojedeme do centra města, kde nás obslouží uctivěji a hlavně ochotněji. Jsme čtyřčlenná rodina - to jsou čtvery hodinky, které někdy potřebují vyměnit baterii, řemínek, někdy potřebujeme koupit tužkové či jiné baterie… A někdy také sobě nebo dětem koupit nové hodinky. Hodinář tedy ztratil čtyři potenciální zákazníky, a také čtyři lidi, kteří na něj mohli dávat dobré reference.