Maurice Lacroix představil svoji vrcholnou, propracovanou řadu Masterpiece v 90. letech. Od té doby se může měřit i s mnohem staršími, zavedenějšími značkami
Tikající filigránské záhady nové hodinářské firmy Maurice Lacroix zákazníky zaujaly. Za čtyřicet let svého trvání jich postupně nabídla několik. V roce 2010 si její hodináři položili hodně odvážnou otázku: Opravdu musí mít čas pouze kruhovou formu? Odpověď představoval model Régulateur Roue Carrée, o rok později následoval model Roue Carrée Seconde.
Masterpiece Roue Carrée Seconde.
První hodinky na světě, které použily nejdříve k zobrazení hodin v 12hodinovém cyklu a nyní sekund čtverec. Základem je záběrová dvojice ozubeného jetelového trojlístku (45 zubů) a čtverce (60 zubů). Tvůrci strávili více než dva tisíce hodin výpočty a simulacemi pro přesný počet, klenutí a pat zubů a osové vzdálenosti. Stojí 214 900 korun.
Druhé tajemství
Další převratné technické řešení nabídl model Masterpiece Seconde Mystérieuse. Oba konce vteřinové ručičky v něm střídavě zobrazují čas na vertikální a horizontální ose.
Zdá se, jako by mezi sekundovou ručičkou a strojkem pod ní nebylo žádné fyzické spojení. I proto model téměř vyzývavě odhaluje část svých útrob. Hodinová a minutová ručička jsou umístěny mimostředně.
Tento model představoval mimořádný hodinářský počin také tím, že automatický kalibr ML 215 s 50hodinovou rezervou chodu se stal 12. manufakturním strojkem, který byl kompletně vyvinut, vyroben a sestaven odborníky značky Maurice Lacroix. (V současnosti jich však už má společnost čtrnáct.)
Skládá se z 244 komponent a prezentuje tradiční švýcarské hodinářské umění na té nejvyšší úrovni. Dokládají to i dekorace s motivem Côtes de Gen ve připravené ateliérem firmy v Saignelégier. A jak vlastně funguje sekunda, která tolik přitahuje pohled? Odhalení této „záhady“ nechávají na majitelích hodinek. Řídí se úslovím Alberta Einsteina: „Nejkrásnější věci, které můžeme zažít, jsou ty tajemné.“
Tradice a nápady
Ve společnosti Maurice Lacroix si hned na počátku stanovili cíl - spojit tradici švýcarského hodinářství s vlastními nápady, sázet na moderní vzhled, projevovat neutuchající vášeň pro detail, nabízet exkluzivní materiály.
Výsledkem se za čtyřicet let staly desítky mimořádných modelů hodinek. Ty jsou stále žádanější nejen u zákazníků, ale i sběratelů z celého světa, kteří mají dostatek příležitostí svoje sbírky rozšířit.
Při svém debutu v roce 2013 byl automat Masterpiece Seconde Mystérieuse uveden ve dvou limitovaných edicích po 125 kusech. Následovaly a velký zájem vzbudily 250kusové verze. Mistři svého řemesla je sestavují ručně, jeden jim zabere kolem 150 hodin.
V hodinářské sbírce by neměly chybět ani modely Masterpiece Gravity s mimostředným zobrazením času a odhaleným krokovým ústrojím vyrobeným z materiálu hodinářské budoucnosti - křemíku. Modré verze Gravity připomněly loni v symbolickém 40kusovém počtu významný milník v historii značky.
Quartzové bojiště
Do kolbiště s dalšími švýcarskými výrobci hodinek však Maurice Lacroix vstupuje i s quartzovými modely. Ty jsou výrazně dostupnější. Ceny pánských či dámských hodinek ze základní řady Eliros začínají již na 16 500 korun. Pro letošní rok je nabídka obohacená o nové modely včetně pánských verzí s měsíční fází nebo dámské luxusní s diamanty. Úplnou novinkou je sportovně laděná řada Aikon, vyznačující se nezaměnitelnou dekorací lunety. Stojí od 23 100 do 79 800 korun.
Typickým poznávacím znakem je symbol „M“ na kožených řemíncích a číselnících hodinek. l
Maurice Lacroix * Společnost představila první hodinky v roce 1975. Od té doby posbírala mnoho ocenění za design, je vlastníkem mnoha patentů za unikátní inovace. Je držitelem označení Manufacture Horlogčre Suisse, jež může používat pouze výrobce, který sám zhotovuje hodinky od vlastních pouzder až po strojky. * Ročně vyrábí kolem 90 tisíc hodinek v cenách od 650 do 12 500 franků. Největším trhem je pro ni stále Německo, čím dál více se prosazuje i v Asii. * V roce 2014 uzavřela partnerství s klubem FC Barcelona. Při této příležitosti vytvořila tři edice hodinek s logem, gravurou a typickými barvami nejslavnějšího fotbalového klubu světa. * Přestože je Maurice Lacroix relativně mladá společnost, patří mezi jedny z nejúspěšnějších výrobců hodinek na světě. Podle Jona Coxe, analytika společnosti Kepler Cheuvreux, má hodnotu 100 milionů franků a její roční příjem činí kolem 70 milionů franků.
O autorovi| Jaroslav Matějka * spolupracovník redakce