Menu Zavřít

Holandský tanec s Karolinou

10. 5. 2007
Autor: Euro.cz

Architekti z OMA představili vizi ostravského nákupního střediska

Kdo čekal, že výtvor z dílny světoznámého ateliéru Office for Metropolitan Architecture (OMA) vyvolá podobně bouřlivou debatu jako vítězný model Národní knihovny na Letné od Jana Kaplického, musel být zklamán. Nadšené výkřiky nezaznívají a bránit výstavbě obchodně-společenského centra na území někdejšího ostravského dolu Karolina vlastním tělem také nikdo nebude.
Prvním dojmem některých tuzemských architektů jsou rozpaky, čekali víc. Návrh je prý překvapil snad jen obrovskou hmotou a půdorysem. Jeden odborník jej dokonce přirovnal k nákupním střediskům ze sedmdesátých let. Architekti z kanceláře vedené proslulým Remem Koolhaasem prý ale neměli ambici vytvořit novodobý symbol Ostravy a zanechat výraznou stopu v porevoluční české architektuře. Chtěli navrhnout netradiční funkční dominantu téměř třicetihektarového území, kterou během deseti let obklopí kancelářské a bytové komplexy. To se jim zřejmě povedlo. Nic víc, nic míň.

Monotematičnost ne.

Nákupní středisko o rozloze 50 tisíc metrů čtverečních pronajímatelných plochy je první stavbou, kterou Multi Development Czech Republic představila veřejnosti. Nizozemská „matka“ tentokrát neangažovala vlastní projekční kancelář T + T Design, ale zalovila mezi vyhlášenými jmény. Firma, která vyhrála v ostře sledovaném tendru města Ostravy na prodej dekontaminovaných pozemků a jejich budoucí zástavbu, se ostatně zavázala, že do bývalého hornického města přivede slavné jméno.
Tím ateliér OMA bezesporu je. Mezi jeho nejznámější projekty patří Dům hudby v portugalském Portu (Casa da Música), knihovna v Seattlu (Seattle Central Library) nebo projekt sídla čínské televize (China Central Television). Ostravskou zakázku dostal na starost partner kanceláře Floris Alkemade. „Karolina nás zaujala, protože jde o území v centru města. Straníme se monotematických izolovaných projektů, chceme se zabývat tím, jak bude objekt fungovat jako celek,“ říká Alkemade. Do kanceláře OMA přišel v roce 1989. Zabývá se též urbanismem, zmiňuje svou práci na projektu nového centra rostoucího nizozemského Almere.

Řízky, nebo verše?

V Ostravě se prý Nizozemec nejprve zamyslel, zda využít jednotný kus, nebo menší části, které propojí v celek. „Při hře s kostkami jsme došli k názoru, že chybí dominantní část, která by navenek fungovala jako výrazný prvek a měla i vnitřní funkci,“ popisuje Alkemade. Ke čtvercům vysokým zhruba dvacet metrů přidal tedy šedesátimetrový dóm, který má celý komplex zásobovat světlem. Budovu by měl ozvláštnit světelný pás.
Architekt si na něm dokáže představit promítání poezie. Na jedné z vizualizací ovšem verše nahradil nápis: „Včera jsme prodali 2567 řízků“. Zda zvítězí klasikové, nebo komerce, to se uvidí. Nákupní centrum, jehož součástí by mělo být také multikino, bude dokončeno nejpozději v roce 2010. S vlakovým a autobusovým nádražím jej propojí lávka pro pěší, pro kterou developer angažoval anglickou kancelář architektky Evy Jiřičné.

Novostavby doplní historie.

Součástí první etapy Nové Karoliny je kromě obchodního centra budova s přibližně dvěma sty byty. Navrhuje ji pražská kancelář Helika, která je generálním projektantem celé Karoliny. Tři až čtyři kancelářské objekty s více než dvaceti tisíci metry čtverečními vyprojektovaly nizozemští ZZDP Architects ve spolupráci s Helikou a ostravskou OSA. Výslednou podobu komplexu předurčily dvě bývalé šachty, na jejichž povrchu se nesmí stavět.
Investor slibuje, že v první fázi oživí též historické budovy bývalé elektrocentrály a ústředny, ty jediné budou připomínat „starou“ Karolinu. Nic jiného na kompletně „vyčištěném“ pozemku, který je sedmkrát větší než Václavské náměstí, z minulosti nezbylo. Objekty by měly být rekonstruovány pro společenské, vzdělávací a sportovní vyžití. Během tří let má pod budoucím náměstím vyrůst parkoviště s asi 300 místy. Zástavba celé Karoliny bude trvat až do roku 2016, přičemž developer během té doby vybuduje 85 tisíc metrů čtverečních maloobchodních ploch, 60 tisíc metrů kanceláří, zhruba 70 tisíc metrů obytných ploch a 3500 parkovacích míst. To vše v ceně zhruba 400 milionů eur.

Schizofrenie investora Luboš Kočí – ředitel Multi Development Czech Republic EURO: Vzděláním jste architekt, povoláním developer. Který pohled zvítězil při hodnocení návrhu obchodního centra ateliéru OMA? KOČÍ: Často se musím „rozdělit“ na dva. Jako architekt se skláním před tím, co kancelář OMA dělá. Vytváří prostory, které jsou impozantní a chytré. Jde jakoby k podstatě architektury, dokáže prolnout vnější výraz architektury s vnitřním prostorem. Asi není náhodou, že vyhrává jednu cenu za druhou. Jako developer mám roli těžší. Musím zvládnout koncept ekonomicky, prakticky i funkčně, a to nebude u tak citlivého organismu, jakým je obchodně zábavní středisko v centru města, snadné.

EURO: Pražané nyní „vydýchávají“ Kaplického projekt. Domníváte se, že Ostravané budou řešit svého profesora Florise Alkemadeho? KOČÍ: Trochu to tak vypadá, že? Jednak plníme, co jsme slíbili. To jest, že přivedeme do Ostravy světově známé tvůrce. A jednak je to další z projektů Multi, ve kterém se snažíme dosáhnout netradiční architektury. Myslím, že si to lokalita Nové Karoliny i Ostravy zaslouží.

EURO: Opravdu se bude na pásu promítat poezie, jak si architekti představují? KOČÍ: OMA se často pohybuje na hranici architektury a filozofie, a to všechno k její práci patří. Na světelných novinách může běžet cokoli, od reklamy, přes zprávy až po verše. Uvidíme.

EURO: Nedostane OMA k projektovaní ještě nějakou stavbu? KOČÍ: Na to je brzy. Ještě jsme ani nezačali stavět prvou etapu. Ale je to možné, uvažovali jsme o výškové budově v příští etapě. Žádný mrakodrap, měl by to být vkusný a tvarově zvláštní dům tvořící jednu z dominant.

EURO: Proč jste oslovili architektku Evu Jiřičnou? KOČÍ: Dělala řadu lávek a mostů, její styl se nám líbí. Představujeme si, že lávka vytvoří logický přechod, komfortně napojí vlakové i autobusové nádraží a přirozeně vyústí v nejatraktivnější části centra.

EURO: Je Karolina výjimečná něčím jiným než velikostí? KOČÍ: Určitě. Právě tím, že se jedná o rozšíření středu města. On to řekl i Floris Alkemade z OMA – vždy je náročné dodat k něčemu novou kvalitu i kvantitu a zároveň zabezpečit funkční a logické propojení množin. Když se nám podaří uskutečnit koncept první etapy, vytvoříme zde kombinaci obchodu, kanceláří a bydlení, včetně ne úplně tradičního náměstí, jež by mohlo plnit nespočet funkcí. Příležitost být u tvorby takového celku mne fascinuje.

EURO: Nebojíte se, že své rezidence na ostravském trhu neudáte? KOČÍ: Věříme, že se trh s bytovými prostory rovněž „rozjede“. A když dodáme kvalitní obyvatelné plochy v moderním prostředí, myslíme si, že přibližně tisíc bytů v horizontu deseti let není nemožným zadáním. Často slyším, zejména tady v Ostravě, že se nemáme bát a nebýt příliš konzervativní.

EURO. Ptám se i proto, že obří záměry oznámila před časem řada investorů. KOČÍ: Jsme developeři. Musíme pracovat v konkurenčním prostředí. Když děláte na dobrém projektu, často se stává, že i okolní konkurence zrychlí a přitvrdí. Trh se segmentuje. Jsou lidé, kteří mají rádi centrum, a jiní, kteří preferují okraj města. Jde o to si věřit, vytvořit projekt, jít za vizí, dodržovat sliby, a to vše uhrát v reálném čase.

Nehrajme si na schovávanou Floris Alkemade – partner OMA EURO: Cestujete, znáte svět. Jaký byl váš první dojem z Ostravy? ALKEMADE: Ostrava je město, které čeká na další krok. Vidím tu mnoho potenciálu. Doufám, že náš projekt napomůže tomu, aby Ostrava znovu nalezla sebe sama, aby vykročila sebevědomě vpřed. Na podobné věci jsme pracovali v Essenu, šlo také o uhelný důl. V Německu odmítají průmyslová místa odstraňovat, obávají se, že ztratí svou identitu. Budovy jsme museli modernizovat a rozvíjet, ne je odstraňovat či zahalovat.

EURO: Řekněte, proč jste si v Ostravě vybral kostku jako tvar? ALKEMADE: Kostka je základní, jednoduchý tvar. Jako městský blok, který můžete navzdory jeho jednoduchosti obohatit. Nemusí vyjadřovat nic víc, nemusí hledat další výraz, vyvářet zákoutí nebo nepravidelné prostory. To by byla jen hra na něco, čím ten prostor být nemá.

EURO: Střetl se nějak váš koncept s logikou investora? ALKEMADE: Snad jen v tom, jak udělat nákupní středisko s elementy, které mu nejsou typicky přisuzovány, ale zároveň jsou slučitelné s komerčním místem. Takovým prvkem je střecha, jejímž sklem bude procházet světlo. Je důležité, aby vnitřní prostory – koridory a chodby - připomínaly ulice zalité světlem. Normální investor by střechu neakceptoval, neboť nepřináší peníze, nicméně z architektonického hlediska je to přístup cenný.

EURO: Co říkal investor na váš nápad s promítáním poezie? ALKEMADE: Chceme postavit budovu, která není anonymní, která může člověka oslovit. A to doslova.

EBF24

EURO: Architektura v ČR během posledních let příliš neoslnila. Měl jste ambici to změnit? ALKEMADE: Jako architekt se samozřejmě zajímám o města, která procházejí transformací. V minulosti měl osobitý styl například zadávající Baťa, nyní se mi jeví česká architektura trochu strnulá, nikam se nehýbe. Pro tvorbu architektonicky cenných děl je třeba období reflexe, potom si lze klást vyšší cíle.

EURO: Myslíte si, že veřejnost projekt přijme? ALKEMADE: Samozřejmě že očekávám diskuse. Všude kde pracujeme, vedeme dialog. Je nezbytný. Lidé mají často potíže s jakoukoliv změnou. Chtějí, aby byly projekty anonymní a působily neměnně. Náš záměr by si ale neměl hrát na schovávanou. Naopak chceme, aby vyzněl jako silné gesto.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).