Dříve děti svým rodičům tajně braly z peněženek peníze, nyní, v době elektronické komunikace, vytahují rovnou jejich kreditní karty a tajně s nimi platí na internetu. Vyplývá to z analýzy zneužití kreditních karet společnosti Home Credit za loňský rok, jejíž výsledky firma dnes zveřejnila.
Foto: Profimedia.cz
“Tak jako každý rok, nejvíce podvodů na našich kartách jsme zaznamenali při výběrech z bankomatů,“ popsala situaci Kateřina Bednářová z oddělení karet Home Creditu. “Ve 23 případech podali klienti reklamaci kvůli podezření, že jim někdo neoprávněně vybral peníze. Pouze v jediném případě ale šlo o reklamaci oprávněnou. Ostatní jsme museli zamítnout,“ doplnila Bednářová. Většina klientů totiž zjistila, že si jejich kartu bez dovolení „vypůjčil“ někdo z rodiny. V peněženkách svých blízkých přitom tajně neloví jen děti, ale i rodinní příslušníci v jiném příbuzenském vztahu, třeba manželé nebo sourozenci.
Druhou nejčastější formou podvodů byly neoprávněné transakce na internetu. V roce 2011 zaznamenali pracovníci Home Creditu pět takových případů v celkové hodnotě přes 20 tisíc korun. I u těchto případů se nakonec ukázalo, že kartu použil někdo z rodiny. “Při řešení takové reklamace kontaktujeme obchodníka, u kterého měla proběhnout neoprávněná transakce. Zjišťujeme, zda se platba opravdu uskutečnila, v jakém čase a další podrobnosti. Často nakonec přijdeme na to, že někdo tajně zaplatil kartou svého blízkého příbuzného,“ přiblížila Bednářová postup při podezření na zneužití karty.
Ne vždy se ale klient dostane do problémů svou vinou nebo s přispěním příbuzných. V loňském roce Home Credit zaznamenal tři pokusy o tzv. skimming, tedy kopírování údajů z karty přímo v bankomatu a jejich následné zneužití při platbách jinde. Jeden pokus o ukradení dat se stal v Africe, kde klient zrovna vybíral peníze z bankomatu. Podvodníci pak jeho kartou platili v okolních zemích. Další dva případy skimmingu se staly v Česku.
“V případech podezření na skimming karty okamžitě blokujeme, jejich majitele informujeme a vydáváme jim karty nové,“ sdělil vedoucí kartového centra Home Creditu Aleš Nejezchleb.
Pro odhalování podvodů používá Home Credit speciální program Fraud Monitoring, pomocí kterého sleduje všechny rizikové transakce. “Počet oznámení v loňském roce vzrostl, protože jsme pro zajištění co největší bezpečnosti nastavili podmínky ještě přísněji. Nově monitorujeme všechny výběry z bankomatů v zahraničí, kterými se rozšířily dosavadní kontroly plateb na rizikových místech,“ doplnil Nejezchleb.