Skupina Home Credit vykázala v letošním prvním čtvrtletí ztrátu 31 milionů eur (zhruba 800 milionů korun), když ve stejném období loni měla zisk 80 milionů eur (asi 2,1 miliardy korun). Důvodem byl zejména turbulentní vývoj na trhu spotřebitelských úvěrů v Číně a změna tamního regulatorního prostředí. Firma je součástí skupiny PPF a poskytuje spotřebitelské úvěry ve střední a východní Evropě, Asii a USA.
Objem nově poskytnutých úvěrů skupinou Home Credit stoupl letos o 2,6 procenta na 4,4 miliardy eur (114 miliard korun). Bez započtení Číny činil růst 28,4 procenta. Na posilování tržních pozic skupiny se podílely Filipíny s meziročním nárůstem nových úvěrů o 150 procent, Indonésie rostla o 130 procent a Indie zvýšila objemy o 110 procent. Nové úvěry v Rusku rostly meziročně o 13 procent.
„S ohledem na přehřívající se úvěrový trh v Číně, kde regulátor zasáhl proti vznikající kreditní bublině, zaujal Home Credit obezřetnou pozici a cíleně snižoval objemy nových úvěrových obchodů v této zemi o 11,6 procenta v meziročním srovnání,“ uvedla firma. Skupina je přesvědčena, že v nadcházejících čtvrtletích dosáhne rychlého oživení finančního výkonu na čínském trhu. Důvěru v základy byznysu Home Creditu v Číně zdůraznily mimo jiné dvě úspěšné emise dluhopisů, dodala firma.
Home Credit |
---|
Home Credit, založený v roce 1997 v Česku, je jedním z předních poskytovatelů spotřebitelského financování ve střední a východní Evropě, Společenství nezávislých států a Asii. Majoritním vlastníkem (88,6 procenta) je PPF, jedna z největších investičních skupin ve střední a východní Evropě. Hlavním majitelem PPF je nejbohatší Čech Petr Kellner. Minoritním akcionářem Home Creditu (11,4 procenta) je investiční holdingová společnost Emma Omega vlastněná Jiřím Šmejcem. |
Kvalita úvěrového portfolia Home Creditu se v prvním čtvrtletí zhoršila, podíl úvěrů po splatnosti stoupl na 8,2 procenta ze 6,9 procenta na konci roku 2017. Provozní zisk skupiny vzrostl meziročně o 40 procent na 952 milionů eur.
Prodejní síť v kamenných obchodech vzrostla po celém světě o 95 tisíc míst na více než 403 tisíc. Nadále rychle pokračoval rozvoj online distribuce. V Rusku stouply prodeje online v porovnání s koncem roku 2017 o 13,4 procenta, v Číně o 14 procent, na Filipínách o 19 procent a v Indonésii o 80 procent. Počet aktivních klientů, tedy těch, kteří splácejí úvěr, vzrostl meziročně o 23,4 procenta na 29 milionů.
Ve stopách Kellnera: do asijského dobrodružství se pouští další firmy
Čtěte také: