U tří čtvrtin pracujících z domova vzrostla produktivita práce Asi málokdo si uvědomuje, jak například rozvoj osobní dopravy, respektive soukromého či individuálního automobilizmu, dokáže ovlivnit i oblast zaměstnanosti a produktivity práce. A to jak v pozitivním, tak negativním smyslu.
U tří čtvrtin pracujících z domova vzrostla produktivita práce
Asi málokdo si uvědomuje, jak například rozvoj osobní dopravy, respektive soukromého či individuálního automobilizmu, dokáže ovlivnit i oblast zaměstnanosti a produktivity práce. A to jak v pozitivním, tak negativním smyslu.
Není to ještě tak dávno, co jsme nevěřícně sledovali dopravní zácpy a kolapsy neuvěřitelných rozměrů, ke kterým docházelo ve velkých městech Spojených států amerických a západní Evropy. Bylo to v době, kdy hustota dopravy u nás nebyla tak vysoká jako nyní, kdy jme v počtu osobních automobilů na hlavu doháněli svět. A v oblasti rychlosti a plynulosti dopravy ve městech jsme ho, z té negativní stránky, asi předehnali. Kolony aut se dnes netvoří jen ve velkých městech či v důsledku přírodních katastrof, ale i v dobách klidných u průmyslových zón a na méně důležitých komunikacích, které svou propustností už nestačí hustotě provozu. Není divu, že společně s rozvojem technologií daly dopravní problémy impulz k vývoji konceptu práce z domova, homeworkingu (v USA a západní Evropě nazývaného též teleworking). Nejbohatší zkušenosti s prací z domova tedy mají v USA. Studie z poslední doby uvádějí, že v režimu homeworkingu pracuje v USA 29 - 34 milionů lidí. Odhady nárůstu tohoto počtu se pohybují od 7 do 25 % ročně. „Homeworkeři“ tedy tvoří asi jednu pětinu všech amerických pracujících. Práce z domova zasahuje prakticky do všech pracovních odvětví od zemědělství po umění, a do všech profesí od vrcholových manažerů přes techniky po operátory call center. Homeworking neklade žádné speciální nároky na vzdělání či kvalifikaci - 22 % lidí pracujících z domova má střední a nižší vzdělání. Základem vybavení pro homeworking je kromě počítače přirozeně telefon - využívá jej 94 % „homeworkerů“. S mobilním telefonem jich pracuje 71 %, s faxem 66 %. Přístup k internetu využívá 64 % lidí pracujících z domova. Pro týmovou práci jsou využívány pokročilé komunikační služby jako telekonference (26 %) a videokonference (7 %). Ať už „homeworkeři“ pracují v jakémkoli oboru a na jakékoli pozici, pracují lépe. Studie ITAC z roku 2000 ukázala, že více než tři čtvrtiny těch, kteří pracují z domova, uvádějí, že jejich produktivita díky homeworkingu podstatně vzrostla. Společnost AT&T uvádí, že díky zvýšení produktivity jejích pracovníků využívajících homeworking byly její ekonomické výsledky v roce 2000 lepší o 100 milionů dolarů. Rovněž mzdové ocenění těchto zaměstnanců ukazuje, že dosahují lepších výsledků než jejich kolegové pracující v kancelářích. Studie ITAC potvrdila zvýšení produktivity práce o 15 % (např. u společností Siemens a Compaq) až 23 % (American Express).
Možní typičtí uživatelé
Zvláště atraktivní se teleworking může stát po nedávných záplavách i pro jiné profese.
Účetní společnost - účetní na základě dodaných zdrojových dokladů zpracuje doma veškerou účetní agendu společnosti a pošle výsledky jejího zpracování do kanceláře ke schválení. Data, které vkládá do účetního systému společnosti jsou přitom umístěna na domácím PC účetní nebo na centrálním serveru účetní společnosti.
Pojišťovací společnost - pojišťovací agent nebo likvidátor škod společnosti zpracuje u pojištěnce veškerou agendu (smlouvu, protokol o škodě, fotodokumentaci škody apod.), vloží přímo všechna data z formulářů do informačního systému pojišťovny nebo je odešle v dávce při nejbližším spojení do centrály pojišťovny.
SW vývojáři / systémoví integrátoři - připravují na svém PC jednotlivé části společného projektu vývoje nového software, prostřednictvím Web nebo telekonference konzultují vzájemně vzniklé problémy a dostávají nová zadání od manažera projektu. Současně si mezi sebou nebo kolegy v oboru vyměňují nápady a řešení nejlépe prostřednictvím síleného prostoru na internetu nebo elektronické pošty.
Konzultační / auditorská společnost - konzultant na základě shromážděných materiálů připravuje analýzy a studie, sbírá další poznatky z internetu nebo si prostřednictvím Web/telekonference vymění poznatky se svými kolegy. Samozřejmě vyřizuje denní agendu prostřednictvím elektronické pošty nebo interního informačního systému. Architekti/designéři/grafici - architekt/designér v klidu svého domova připraví na svém PC návrhy pro své zákazníky a odešlou je ke kompletaci do ateliéru. Prezentaci návrhů nebo mezivýsledků mohou uskutečnit prostřednictvím Web prezentace a okamžitě tak získají náměty od svých zákazníků nebo kolegů.
Manažeři - připravují v klidu svého domova strategické dokumenty i denní agendu pro řízení svých podřízených, přijímají a odesílají elektronickou poštu, provádějí analýzy, rozdělují úkoly a připravují prezentace svých záměrů. Mohou samozřejmě organizovat i telekonference, zúčastňovat se telefonicky jednání nebo prostřednictvím WEB prezentací sdělovat informace svým zákazníkům či kolegům.
Právníci - klidné prostředí mimo kancelář (domov, chata) umožní právníkovi rychleji připravit návrh smlouvy, odeslat ho elektronickou poštou klientovi, rychle telefonicky konzultovat případné úpravy a smlouvu co nejrychleji finalizovat.