Menu Zavřít

HON NA OBRA

30. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Lufthanse šlape na paty levná konkurence

Evropská jednička, německý letecký kolos Lufthansa, se stala terčem útoku: do jejího domovského teritoria razantně vtrhli malí laciní přepravci z britských ostrovů. List Handelsblatt minulý týden usoudil, že Lufthansa by proto mohla opustit dosavadní taktiku bitev na exponovaných linkách či letištích a sama vstoupit na rychle rostoucí trh levné vzdušné přepravy. Vedení koncernu existenci podobných úvah potvrdilo, přiznalo však, že zvažované projekty leží zatím ladem. „Lufthansa sleduje trh a má vypracovaný koncept dopravy za příznivé ceny. Tyto plány máme v šuplíku, ale dosud jsme je nevytáhli, sdělil týdeníku EURO šéf tiskového oddělení Lufthansy Georg Sahnen. Neotálejí naopak menší nájezdníci. Ryanair létá z Londýna do Hahnu a Lübecku, Virgin Express přistává v Berlíně. Buzz spojuje Londýn s Berlínem, Hamburkem, Frankfurtem a Düsseldorfem. A dcera British Arways, firma Go, obnoví v půlce září cestování na dočasně přerušené trase Mnichov–Londýn. Zdání klidu. Lufthansa, která zvýšila v prvním pololetí letošního roku obrat o pětinu na 13,4 miliardy marek a přepravila za tuto dobu 22,6 milionu osob, což je o sedm procent více než v prvních šesti měsících roku 1999, se zatím cítí silná. „Se svými produkty a cenami se nemusíme schovávat, ujistil Handelsblatt člen představenstva společnosti Ralf Teckentrup, který odpovídá za síťový management a marketing. Informace, které získali redaktoři Handelsbattu v zákulisí vedení koncernu, ovšem nasvědčují tomu, že jde o klid pouze zdánlivý. Doba, kdy se Lufthansa soustřeďovala na souboje v oblastech, kde to považovala za nutné, je totiž pryč. Rychle stoupající poptávka po létání za přijatelné ceny a nástup nových přepravců činí z této taktiky metodu, jež se musí při současném množství soupeřů míjet účinkem. Třebaže v cenové politice Lufthansa až zase tak nedůtklivá nebyla. Když v loňském roce přiletěla Go poprvé do Mnichova, nabídla německá společnost Britům letenky o padesát feniků levnější. Jak Go, tak i Ryanair si navíc stěžovaly na Lufthansu u Evropské komise v Bruselu. Argumentovaly, že společnost zneužívá postavení na trhu a pracuje s cenami, které nepokrývají náklady. Brusel se k výhradám proti Lufthanse nevyjádřil, napadený podnik obvinění rozhodně odmítá. „Každá linka musí být rentabilní, prohlašuje Teckentrup, byť s upřesněním, že hospodárnost nemusí být daná pouze penězi. Tvrdí, že důležité je i to, zda je trasa součástí provozované sítě: „Tyto lety jsou rentabilní tím, že přivádějí pasažéry do míst, z nichž jsou vypravovány dálkové lety. Příliš drahá dcera. Management Lufthansy předpokládá, že levné společnosti budou i přes odpor etablovaných firem zvyšovat v příštích čtyřech až pěti letech svůj podíl na evropském trhu. Nárůst by se měl pohybovat od tří do šesti procent. „Ovšem v průměru jsou zisky levných letů stále znepokojivě malé, zdůrazňuje Teckentrup. Černá čísla, všímá si člen představenstva, hlásí pouze dvě společnosti: Ryanair a Easyjet. Jenže roční tempo růstu Ryanairu činí už teď pětadvacet procent, což je výsledek, o němž si může renomovaná společnost nechat zdát. A Lufthansa si je dobře vědoma, že se nemůže před trhem levné dopravy zcela uzavřít. Na rozdíl od British Airways a KLM, které se pustily do soutěže vlastními zbraněmi, dceřinými společnostmi Go a Buzz, německý obr s ničím nevyrukoval. „Něco jsme probírali, ale konkrétní plány nemáme, uvedl pro Spiegel Online mluvčí Lufthansy Michael Lamberti. Handelsblatt, který se odvolává na interní přípis nazvaný „Nový obchodní systém , tvrdí, že jádrem konceptu je úvaha o vytvoření vlastní „laciné společnosti . Do ní by mohla být vydělena část flotily používaných strojů Boeing 737. Nová síť by se nepodobala paprskům vycházejícím z centrálního letiště. Tvořily by ji periferní trasy, na nichž by byli cestující přepravováni v kyvadlovém režimu. „Zabýváme se tím intenzivně dva roky, připustil Teckentrup. Zdráhání vysvětluje nehospodárností tohoto kroku, a tudíž poškozením zájmů akcionářů. Zřízení nové značky by si vyžádalo investici čtyřiceti až osmdesáti milionů marek. Směr burza? Náhradní řešení, píše Handelsblatt, nicméně existuje: v Lufthanse se údajně začíná prosazovat názor, aby podnik začal s některým z rivalů spolupracovat. Teckentrup uznal, že jde o zajímavou vyhlídku. Pouhou kooperaci bez finanční účasti vyloučil. Šéf tiskového odboru Sahnen šel dál: „Lufthansa neuvažuje, že by se podílela na jakékoli levné letecké společnosti, řekl týdeníku EURO. Tisk přesto připomíná, že tyto možnosti existují. A nabízí jich hned několik. Za kandidáty na převzetí označuje firmy Ryanair a Virgin Express, jejichž akcie by Lufthansa mohla koupit na burze. Cenné papíry bude od podzimu nabízet rovněž operátor Easyjet, jenž chce výnosy z burzovního obchodování financovat své expanze.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).