Menu Zavřít

Hon na pouštní lišky

5. 1. 2006
Autor: Euro.cz

Mrtví, nemrtví? Do 15. ledna zbývá ještě spousta kilometrů.

Když loni v září kousek od cíle Britské rallye v Cardiffu zemřel při nehodě navigátor Michael Park, bylo to poprvé po dvanácti letech mistrovství světa v rallye. Tragédie zasáhla všechny závodníky, pořadatelé zrušili tradiční vyhlašování vítězů na rampě. Ve formuli 1 se na bezpečnost hledí neméně ostražitě. V letošní sezoně dokonce nebudou smět vybíhat členové týmu po skončení závodu oslavovat s piloty na trať, aniž by k tomu zavdalo příčinu nějaké zranění. Zato pouštní rallye do Dakaru se letos jede po osmadvacáté, přičemž pouze v osmi ročnících nikdo nezahynul. Naposledy před dvěma lety.
Není důležité, odkud se jede, ale kam. Závodníci na motorkách, v automobilech i v kamionech kličkují v Evropě horskými stezkami a mezi stromy, v Maroku se potýkají s kamenitými cestami a nepřehledným terénem, v Mauretánii okusí písečné duny Sahary a to ještě ani zdaleka nejsou u cíle pekla o zhruba devíti tisících kilometrech. Jezdí se rychle a jezdí se do noci, přičemž přestávky vyplňují hlavně kontroly a opravy vozidel. Patnáct etap přeruší pouze jediný volný den, letos to byla neděle osmého ledna.
„Je to smůlovatá rallye, nejhorší, co jsem jel,“ prohlásil loni Karel Loprais, když musel ze soutěže se svou Tatrou odstoupit. Přesto letos vyrazil znovu. Po devatenácté se vydal do závodu, který v minulosti vyhrál již šestkrát. Jistě, kamion dodává větší pocit bezpečí než třeba takový motocykl. Už jen proto, že jezdců na motorkách bylo z dosavadních 45 obětí dakarské rallye nejvíce, jedenáct. Ale stejně, proč? Stejně se jen honí za nedostižnou pouštní liškou Vladimirem Čaginem, vítězem kategorie kamionů v posledních dvou letech.
Proč se čtrnáct dní mlátit ve špíně na hranici vyčerpání, v kamionu, který není nikterak pohodlný ani ve své sériové podobě, a ještě k tomu v závodě, na němž je vítězstvím sám dojezd do cíle? Možná nechce skončit. Fabrizio Meoni loni při startu v Barceloně prohlásil, že jede naposledy, a měl pravdu. Od infarktu na trati ho neuchránilo ani vedení v kategorii motocyklů. Nejspíš je to ale nemoc. Naštěstí nikoli nakažlivá.

  • Našli jste v článku chybu?