Menu Zavřít

Honda Civic 5D 1.8 AT: Stále ve formě

24. 7. 2011
Autor: profit

Životní cyklus současné generace Hondy Civic se pomalu, ale jistě blíží ke svému konci. Byl to především hatchback, který v době, kdy se objevil, způsobil svým odvážným vzhledem slušný poprask. Jak je na tom Civic dnes?

Honda Civic 5D 1.8 AT: Stále ve formě

Foto: Honda

Řidiči si na extravaganci kompaktní hondy brzy zvykli. To je pro Hondu jistě dobrá zpráva. Svědčí totiž o tom, že se jí sázka na originalitu vyplatila, a dneska na Civika narazíte na silnicích už poměrně často.

Facelift podruhé

Civic zůstává stále jedinečný. A do příchodu nové generace (snad) v roce 2012 to tak jistě zůstane. V letošním roce prošla sice aktuální osmá generace už druhým omlazením ve své historii, ale upřímně: Je to vůbec poznat?

Modernizovaný Civic nyní můžete mít s novými koly, s novým, slušivým metalickým lakem, do interiéru můžete vybrat alcantaru. Nejvýraznější úpravu však prodělala přední maska, která teď připomíná nejvýkonnější verzi Type R. Auto tak přišlo o jedno z dosavadních poznávacích znamení – čirý plast táhnoucí se nad nárazníkem mezi světlomety. Ale proč ne, když to vypadá dobře. Ostatní typické prvky jako netradiční kliky nebo trojúhelníkové koncovky výfuků integrované ve spodní části nárazníku zůstaly zachovány.

Překvapivě praktický

Nezměnila se ani futuristicky vyhlížející přístrojová deska, která i dnes dokáže zaskočit. Nejprve možná budete hledat požadované ukazatele a potřebná tlačítka, která při prvním seznámení působí, jako by je někdo umísťoval poslepu. Po chvíli ale zjistíte, že systém tak nahodilý není. Kvalita materiálů i zpracování je na slušné úrovni.

Civic je uvnitř o moc prostornější (i praktičtější), než se jeví při pohledu zvenku. Vypadá to až na nějaký trik s jinými dimenzemi. Jediný problém by kvůli svažující se střeše mohly mít vyšší postavy na zadních sedadlech. V této souvislosti potěší chytře vymyšlený patent chodu zadních dveří. Jejich malé rozměry kompenzuje úhel otevírání téměř 90 stupňů. Velkorysá prostornost kabiny není ani na úkor objemu zavazadelníku, který nabízí slušných 415 litrů.

Po usednutí za volant vidím, že zůstalo netradiční startování tlačítkem, které však hraje spíš na efekt. Stále je potřeba pomoci si tradičním klíčem jak při startování, tak zhasnutí motoru. A stále tu je i mizerný výhled vzad, oběť odvážného pojetí zádě s lomeným sklem. Navíc chybí zadní stěrač.

Honda Civic 5D 1.8 AT

motor zážehový čtyřválec objem 1 799 cm3 max. výkon 103 kW (140 k) max. rychlost 197 km/h max. toč. moment 174 N.m z 0 na 100 km/h 11,0 s spotřeba 7,3 l/100 km cena test. modelu 499 000 Kč

Automat kazí zábavu

Pod kapotou testovaného vozu tepal benzínový čtyřválec o objemu 1,8 litru. To možná v době několikanásobného přeplňování mikromotorků zní zastarale a nezajímavě, ale 140 koní a především tradičně skvělá pověst „honďáckých“ motorů by mohly dodat trochu radosti.

Bohužel, tentokrát se tak nestalo. Slušný motor totiž brzdí pětistupňový automat, který nejen že se k charakteru vozu nehodí, ale také má až příliš svou hlavu. Ano, pokud chcete urazit cestu z bodu A do bodu B, nejlépe ve městě, poslouží dobře. Víc toho po něm ale nechtějte.

bitcoin_skoleni

Zábavu zkrátka nečekejte. Převodovka ji spolehlivě zabíjí. Může za to i absence sportovního módu, který by udržoval optimální otáčky pro svižnější jízdu. Takhle když trochu „zatopíte“, automat podřazením posílá motor do zbytečně vysokých otáček. Kdysi dávno by to možná bylo správně, jenže moderní atmosférický motor, byť od Hondy, už nepracuje tak výbušně u „červených otáček“ jako jeho předchůdci. Místo toho jen hlučí. A nedá se říct, že zrovna příjemně.

Věřím ale, že s manuálem bude pocit mnohem, mnohem lepší. Automatu se ale vyhněte. Uděláte dobře i s přihlédnutím ke spotřebě. S automatickou převodovkou jsem jezdil v průměru za více než 10 litrů na 100 kilometrů. S manuálem také více využijete jízdní potenciál. Podvozek je tvrdší, o nerovnostech budete vědět, ale zase oceníte suverénní chování v zatáčkách i ve vyšších rychlostech. V těch se hodí i jedna vychytávka: Civic je postaven tak, abyste nepociťovali nárazy vzduchu ani z boku. Skutečně to funguje, zapomeňte na náklony například při setkání s protijedoucím kamionem. Potěší také přesné a strmé řízení i skvělé brzdy. Civic si pořád drží skvělou kondici.

  • Našli jste v článku chybu?