Provozovatelem prvního stroje HondaJet v Evropě bude společnost Rheinland Air Service. Ta poskytuje služby v oblasti údržby, prodeje a provozu letadel a ve střední Evropě bude působit jako oficiální prodejce HondaJetu.
HondaJet, technicky pozoruhodný malý proudový letoun společnosti Honda Aircraft Corporation, má prvního evropského provozovatele. Stala se jím společnost Rheinland Air Service, která má pobočky na několika evropských i mimoevropských letištích. Zabývá se převážně opravami, údržbou a tankováním letadel, ale také jejich prodejem. Ke letounům Waco, Quest a TBM nyní Rheinland Air Service přidá právě HondaJet, jehož je výhradním prodejcem pro oblast střední Evropy.
„Je pro nás ctí být partnery společnosti Honda Aircraft Company a plnit roli výhradního prodejce HondaJet pro střední Evropu. Těšíme se, až budeme moci našim zákazníkům předvést špičkový výkon a úsporný provoz dodaného letadla HondaJet,“ uvedl v tiskovém komuniké předseda přestavenstva Rheinland Air Service Johannes Graf von Schaesberg.
Johannes Graf von Schaesberg slavnostně převzal od zástupců Hondy první HondaJet dodaný do Evropy
HondaJet neboli Honda HA-420 je prvním modelem společnosti Honda Aircraft Corporation. Lehký proudový letoun pro maximálně šest osob se vyznačuje zejména neobvyklým umístěním motorů nad křídly. Toto řešení umožnilo konstruktérům zvětšit kabinu a dosáhnout menšího tzv. vlnového odporu při letu vysokou rychlostí. Z hlediska cestujících je významnou předností neobvykle umístěných motorů nižší hlučnost. Trup je vyroben z kompozitu, dodavatelem avioniky je Garmin (G3000).
HondaJet má dolet 1869 km nebo až 2409 km, pokud v ní letí jen pilot. Její cestovní rychlost činí 700 km/h, ale vyvine až 778 km/h. Vystoupá do hladiny 43 000 stop (13 106 m), takže podobně jako jiné bizjety může létat tzv. „nad provozem“, výše než velká dopravní letadla. Ta se obvykle pohybují v hladinách do 40 000 stop.
Slavnostní předání proběhlo na veletrhu AERO 2016 ve Friedrichshafenu
Při délce 12,99 m, rozpětí 12,12 m a maximální vzletové hmotnosti 4519 km je HondaJet typickým zástupcem kategorie VLJ (very light jet). Prototyp poprvé vzlétl 3. prosince 2003, produkční verze se poprvé podívala do vzduchu 27. června 2014. Jak je u letadel poměrně obvyklé, projekt nabíral velká zpoždění. Původní plány počítaly se získáním homologace koncem roku 2010, ale certifikaci stroj nakonec získal až v roce 2015. První HondaJet byl předán zákazníkovi 23. prosince 2015.
HondaJet se vyrábí v Greensboro v Severní Karolíně.
Čtěte dále:
Osobní Jumbo Jet? Airbus a Boeing prodávají VIP verze letadel