Nejpopulárnější prodavač ve střední Evropě
„Tak laskavý, tak všudypřítomný, tak trojjediný (1 zakoupit + 2 zdarma), tak srozumitelný… Podlehl jsem JEHO jímavému kouzlu a již šest dní chodím s Horstem v srdci a sedmý den s ním odpočívám.“ Až na vás z teleshoppingu společnosti WS zase vyskočí Horst Fuchs a bude nabízet mixér Ultimate Chopper, který rozmixuje i beton, užijte si to. Tak si to užívají už tři stovky Čechů z internetového fanklubu Horsta Fuchse. Jeden z jejich diskusních příspěvků stojí v úvodu tohoto textu a naznačuje důvod existence klubu. Až potud recese. Jiný z příspěvků však tohle mínění kapku nabourává: „Ten, jehož styl de facto nastavuje vysokou laťku pro natáčení reklamních show 21. století. Pan Prodavač, Inkarnace všech marockých prodavačů opic a jiných prodejců jakýchkoliv předmětů, které v podstatě vůbec nepotřebujete.“ Není na tom něco? Horst Fuchs totiž svou práci bezpochyby umí. A je úspěšný. O své práci hovořil mimo jiné v původním rozhovoru pro EURO Light.
„Guru českého teleshoppingu“, jak zní obvyklé klišé o démonovi s prsteny, náramky a náušnicí, už není jen hvězdou desetiminutových televizních spotů a nejznámějším prodavačem ve střední Evropě. Jeho věhlas pronikl dál. Google vyhledá 1 560 000 stránek s jeho jménem, má o něm být počítačová hra, v Rakousku, kam se před více než dvaceti lety přestěhoval z rodného Německa, je celebritou. V Česku má fanklub, v Německu dokonce dva. Na stránkách www.horstfuchs.tk se jeho příznivci scházejí od 1. února 2003.
Horst Fuchs si je své vzrůstající popularity pochopitelně vědom. Němečtí vojáci po něm chtěli fotografie, které by si mohli nalepit do skříněk, a ráno si po jejich otevření říkat: „Pan Fuchs se na nás dívá!“ Dostává i milostné nabídky.
Způsob, jakým propaguje výrobky, se blíží varietním vystoupením. Asi nejslavnější je série spotů na ochrannou vrstvu pro autokaroserie WS Platinum. Když už se zdálo, že dál zajít nemůže, protože už poleptal karoserie žíravinami, zničil ohněm, a dokonce si na nich pomocí autogenu usmažil volské oko, Horst Fuchs zase překvapil. Nechal vůz zavřít na 24 hodin do ptačí klece a na pomoc si zavolal dokonce armádu. Ke karoseriím má ostatně osobní vztah…
„Samozřejmě se jedná o recesi, i když zároveň Horsta obdivujeme,“ říká webmaster českého fanklubu, Slovák s přezdívkou Up. „Fascinuje nás, co všechno dokázal prodat, obdivujeme, co všecko dělá pro to, aby ty svoje krámy prodal,” směje se Up, který se několikrát snažil Horsta Fuchse kontaktovat a udělat s ním pro fanklub rozhovor. Neúspěšně. „Všehovšudy nám Horst poslal dva maily,“ říká zakladatel této jedinečné organizace Rodier alias VN_MUSIL. „Já jsem Horsta na jeho oficiálním webu poprosil o podpiskartu s autogramem, kterou mi samozřejmě poslal,“ dodává Up.
„Poznávají mě i lidé v Africe. Hvězdou však nejsem já, ale výrobky, které propaguji,“ říká muž, který je snad pro prodej stvořený. Narodil se ve Frankfurtu nad Mohanem a vyučil se karosářem. O začátku své kariéry hovoří velmi rád. „Jednoho dne jsem potkal pouličního prodejce. Zalíbilo se mi to a začal jsem sám prodávat,“ vzpomínal pro měsíčník Maxim, jak se dostal k prodeji pomerančového džusu.
Málokdo však ví, že není jen „hvězdou“, která show odmoderuje, ale že se podílí na scénáři svých šotů a výrobky testuje. „Když zjistím, že některý z nich není perfektní, nemilosrdně ho vyřadím,“ prohlašuje.
„Občas se stane, že někdo náš fanklub nepochopí a tvrdí o nás, že jsme banda retardů,“ říká Up. Nicméně už 291 lidí to pochopilo, fanklub čítá právě tolik členů. „Naše činnost zatím spočívá v tom, že existujeme, i když už jsme o nějaké ušlechtilejší činnosti přemýšleli.“
Posledním nápadem je sepsání petice za více teleshoppingu WS International na veřejnoprávní televizi. Významnou společnou činností všech členů jsou internetové diskuse, kde se mimo jiné dovolávají původního znění Fuchsových šotů. „Dabing je fajn, ale originál musí být smrtící!“ komentuje člen fanklubu s přezdívkou -H=4*N*d=Z-. „Horst by byl schopnej přesvědčit mrtvýho, aby si pojistil rakev proti zemětřesení,“ glosuje Pej, další člen fanklubu.
Jeho kolega Hypermarket, který je asi nejčastějším přispěvatelem do fóra, přišel s návrhem vytvořit žebříček nejpovedenějších Horstových hlášek. Některé navrhované výroky stojí za zmínku.
„Dva zkřížené ocelové nože, které nerezaví ani nekorodují,“ uvádí svou oblíbenou hlášku JayTee.
„Kupte si osvědčenou kvalitu Henkelbach, mistrovský nůž, který krájí jiné nože jako máslo!“ přidává Slim větu z reklamy na jeden z nejznámějších Fuchsem propagovaných výrobků. Henkelbach byl mimochodem spolu s kobercovým čističem Schaumfix Gold a ochranou karoserie Platinum označen fanklubem za legendární.
„Pokud zavoláte ihned, dostanete jej absolutně zdarma a bezplatně…“ trumfuje oba Horstovou obzvláště vydařenou větou Výtržník.
Necelých 87 procent návštěvníků stránek fanklubu Horsta Fuchse miluje a polovina sleduje „mistrovy“ pořady do bezvědomí. Všichni členové fanklubu musejí uctívat jeho desatero (například „Naše zboží nikomu nepůjčíš, nechť své vlastní promptně si objedná“). Každý člen by měl alespoň jednou navštívit obchod WS International a každý člen se snaží uvést důvod členství. Ty nejlepší jsou zařazeny mezi motta.
„Horst s námi!“ vzývá svého boha Marabi.
„Predal by aj hluchému walkman,“ komentuje Mrakomor.
„Jeho cit pro dramatizaci děje by mu mohl závidět i Spielberg,“ píše Magnas.
Něco na tom bude.
Horst Fuchs Prodat se dá cokoli
Nakolik při přípravě scénáře využíváte poznatky z psychologie či marketingu a nakolik jde o intuitivní kreaci? Samozřejmě znalostí z marketingu využívám, nicméně devadesát procent jsou moje intuice a nápady. Napadají mě při používání daného produktu.
Jak dlouho se s výrobkem „sžíváte“? Nový výrobek, který se rozhodneme nabízet přes teleshopping, si vezme domů majitel WS, režisér a já. Každý z nás ho používá a pak si vyměníme zkušenosti a nápady. Například u výrobku WS Platinum, na který jsme natáčeli nový spot, jsme využili také stíhačku MIG-21, a to byl konkrétně nápad majitele společnosti. Nebo u výrobku Börner German V-Hobel (V-kráječ), který může v SR a ČR prodávat pouze WS International, jsme vycházali z informací z Česka, protože v České republice jsou problémy s prodáváním kopií. Ale legendární struhadlo V-kráječ může prodávat pouze WS. V tomto spotu jsme právě kopie sešrotovali a vyzdvihli jsme znaky originálu.
Berete v potaz možné rozdíly v účinnosti teleshoppingové reklamy v různých zemích? Máte pravdu, někdy se chování spotřebitelů v daných zemích liší, ale nedá se předem odhadnout. Stejné výrobky prodáváme přes teleshopping v České republice, na Slovensku, v Německu, Rakousku, Maďarsku a Bulharsku a točíme jednu verzi pro všechny země. Ale už se několikrát stalo, že výrobek, který byl hitem například v Německu a v Rakousku, byl naprostým propadákem v České republice. Úspěch či neúspěch se nedá většinou odhadnout, bohužel nejsme jasnovidci.
Pracujete s momentem překvapení, představujete produkty v nečekaných a často nepravděpodobných situacích. Existují mantinely, za které byste nešel? Miluji ten moment překvapení, je to příběh, který se odvíjí, pomalu odkrývám divákům tajemství a příběh graduje. Když si diváci říkají, co ten Horst ještě vymyslí, co nám ještě ukáže, přijde překvapení, bum, největší hvězda daného filmu je odhalena, výrobek představen v celé kráse. Určitě mantinely mám, důležité je neopakovat se. I když… mantinely jsou od toho, aby se posouvaly, nebo ne?
V čem vidíte největší potenciál teleshoppingu a jeho slabiny? Největší sílu spatřuji v tom, že zákazníkům je nabízen výrobek, který si mohou objednat z pohodlí domova a který přitom vidí při použití. Půjdete-li do jakéhokoliv elektroobchodu, tohle nemůže nabídnout žádný prodejce. Většinou prodávají více značek, takže o žádné nevědí úplně vše, a navíc prodejce nemůže výrobek předvést při jeho používání. A kormě toho přes teleshopping můžete prodávat téměř cokoliv, zájezdy, pojištění, výrobky či služby. Životaschopnost teleshoppingu komplikují hlavně televizní stanice, které neustálým zvyšováním cen za minutu znemožňují jeho existenci.
Máte vysněný produkt, na který byste chtěl spot natočit? Hmmm, lamborghini nebo ferrari ;-)
Setkal jste se s nějakým, na který byste si netroufl? Určitě ne, představování výrobku, který je navíc báječný, přece není zdolávání Mount Everestu.
Lze podle vás prodat cokoli? Určitě se dá prodat cokoli, záleží ale na prodejci, na jeho šikovnosti a inteligenci.
Jaký je rozdíl mezi Horstem Fuchsem před kamerou a v běžném životě? Nevím, zda to dokážu posoudit, myslím si, že žádný. Ve spotech jsem to já, tak trochu crazy, takový jsem i v životě.
Spolupracujete s choreografy nebo dalšími „divadelními“ profesemi? Ne, určitě nespolupracuji. Máte dojem, že při strouhání zeleniny tančím?
Dostal jste někdy nabídku na filmovou roli? Ano, dostal, ale nepřijal jsem ji. Víte, já jsem WS, mezi mnou a WS je pouto, proto se chci věnovat své práci, mám to štěstí, že ji opravdu miluji a těší mne. A navíc nejsem žádná hvězda, hvězdy jsou výrobky, které nabízím.
Podle našich informací by o vás měla vzniknout počítačová hra. Podílíte se na jejím vývoji? Budete ji propagovat? O tom nic nevím, každopádně to není moje iniciativa a rozhodně ani nikoho z WS. Je pravda, že některá spojení s mojí osobou mě zarazila i zamrzela, například spojování mé osoby s hákovými kříži, to prosím ne.