KAM KRÁČÍ ŠKOLSTVÍ? Na stránkách Komora.cz se rozpoutala diskuze o problematice reformy vzdělávacího systému v Česku, která má ambiciozní cíl růstu počtu středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných lidí. V návrhu se však zapomíná na řemeslné a dělnické profese, kterých je již v současné době značný nedostatek a výhledy jsou ještě pesimističtější.
KAM KRÁČÍ ŠKOLSTVÍ?
Na stránkách Komora.cz se rozpoutala diskuze o problematice reformy vzdělávacího systému v Česku, která má ambiciozní cíl růstu počtu středoškolsky a vysokoškolsky vzdělaných lidí. V návrhu se však zapomíná na řemeslné a dělnické profese, kterých je již v současné době značný nedostatek a výhledy jsou ještě pesimističtější.
Expanzivně pojímané vzdělání přináší již řadu problémů nejen v praxi, kde je významně kritizován pokles odborných znalostí, což způsobuje značné problémy při vstupu absolventů do praxe. Rovněž velmi časté jsou stížnosti vysokých škol na stále klesající úroveň nastupujících studentů.
Je zřejmé, že tento stav není dobrý a zasluhuje neodkladné řešení. Problematika odborného vzdělávání na všech úrovních byla i předmětem diskuze při setkání premiéra Paroubka a ministrů Urbana a Martínka s podnikateli v Ostravě počátkem března tohoto roku. Z řad podnikatelů zaznívala konkrétní kritika na systém zejména učňovského školství, na nedostatek lidí motivovaných a ochotných manuálně pracovat v řemeslných oborech. Premiér i oba ministři veřejně přiznali, že se jedná o závažný problém, který je nutno urychleně řešit.
Otištění a rozeslání stanoviska OHK Opava a viceprezidenta Komory Pavla Bartoše vyvolala řadu názorů a dalších podnětů. Téměř všechny je možno považovat za podpůrné. Všichni se shodují, že současný stav je velmi špatný a že je již dnes kritický nedostatek některých profesí, zejména řemeslných, ale o mnoho lepší situace není ani u středoškolsky a vysokoškolsky technicky vzdělaných lidí. Například podle názoru Sdružení podnikatelů v pohostinství, stravovacích a ubytovacích službách Unihost k žádné reformě nedošlo. Celá problematika šla směrem, kterému se říkalo „trh“. Některé obory zmizely a naopak některé se učí takzvaně na sklad. Regulovat tento stav nejde, proto sdružení vidí jedinou cestu přes podnikatele, asociace, sdružení a Hospodářskou komoru. Názor ministryně Buzkové na gymnázia a střední vzdělávání je podle UNIHOST omylem. České hospodářství a podnikatelé se bez lidí, kteří umějí své řemeslo, naprosto neobejdou.
Sdružení pro umělecká řemesla Rudolfinea od svých členů, kteří byli ve zkušebních komisích na odborných školách a učilištích, zaregistrovalo nejen kritiku, ale i stížnosti na zhoršenou kvalitu a úpadek odborné přípravy učňů.
Jeden z podnikatelů v pohostinství se domnívá, že učňovské osnovy a systém učňovského školství jsou vytvořené pro pohodlí učitelských sborů a ministerských úředníků. Jednoznačně je systém odborného profesního vzdělání (tedy učňovské školství) ve stavu naprostého zmatku a neprofesionálních zásahů v jeho organizaci. Možná, že myšlenky, jak vyučit dítě k profesionalitě, jsou někde začleněny, ale praxe je naprosto jiná.
Tuto část připravuje Hospodářská komora ČR