Americký mediální trh čeká v příštím roce proměna, jaká se často nevidí. Zkraje nového týdne totiž přišla ze zámoří zpráva o chystaném sloučení značek WarnerMedia, patřící tamní telekomunikační firmě AT&T, a Discovery. Vznikne tak zcela nová společnost, která si dává za cíl konkurovat takovým veličinám, jako jsou Netflix či Disney+.
Jméno rodícího se giganta je v tuto chvíli nejasné. Veřejnost by se ho nicméně měla dozvědět již v průběhu příštího týdne. Co se naopak už nyní ví, je fakt, že v čele bude stát dosavadní šéf Discovery David Zaslav a že obě skupiny akcionářů si vlastnická práva k nové společnosti rozdělí v poměru 71:29 ve prospěch AT&T. Ještě předtím musí sloučení schválit americké regulační orgány i představenstvo Discovery.
Díky transakci získá zadlužená AT&T důležitou finanční injekci v celkové výši 43 miliard dolarů (přes 900 miliard korun), a to jak formou hotovosti, tak prostřednictvím dluhopisů nebo právě převzetím části dluhu. Ten v minulosti narostl na obří sumu 160 miliard dolarů (zhruba 3,36 bilionu korun).
Že je avizované sloučení obou mediálních značek skutečně jedním z největších za poslední roky, dokládá výčet televizních stanic, které budou pod vznikající společnost nově spadat. Je jich více než sto a nechybí mezi nimi jména jako Animal Planet, Discovery Channel či Eurosport, ale také například HBO či CNN. Součástí jsou rovněž veškeré filmové franšízy patřící hollywoodskému studiu WarnerBros včetně sérií Batman nebo Harry Potter.
Do dvou let zisk 14 miliard dolarů
Ačkoliv si společnost do začátku ponese 58miliardový dluh (vedle dlužných 43 miliard dolarů převzatých od AT&T je nutné připočíst ještě 15miliardový dluh Discovery), její tržní hodnota překročí podle zpravodajské agentury Reuters 120 miliard dolarů, což v přepočtu odpovídá cifře přes 2,5 bilionu korun. Navíc se počítá s tím, že už v roce 2023 by měla utržit 52 miliard dolarů a dosáhnout 14miliardového provozního zisku EBITDA.
K tomu jí má mimo jiné pomoci plánovaná investice 20 miliard dolarů do tvorby původního obsahu. To je dokonce ještě víc, než jaký rozpočet si na letošní rok právě za tímto účelem připravil konkurenční Netflix.
„Příležitosti v B2C streamování se rychle vyvíjejí, a tak abyste udrželi tempo a zůstali na čele, je potřeba mít k dispozici několik věcí – globální dosah, přístup ke kapitálu, širokou škálu vysoce kvalitního obsahu a ty největší talenty v oboru,“ cituje Reuters šéfa AT&T Johna Stankeyho.
Nové závody „ve zbrojení“
Právě celkový dosah je klíčovým ukazatelem, v němž panují mezi jednotlivými hráči na trhu aktuálně největší rozdíly. Netflix v současné době eviduje na 208 milionů předplatitelů. Platformu Disney+ užívá zhruba stovka. Oproti tomu kanály HBO, respektive HBO Max si hradí podle informací BBC nějakých 64 milionů lidí, zatímco kanály nabízené značnou Discovery jsou jen na americkém trhu dostupné hned 88 milionům domácností. Streamovací služba Discovery+ se pak může chlubit 15milionovou diváckou základnou.
„Na poli streamovacích služeb dochází k závodům ve zbrojení a AT&T podniká útočné strategické kroky k nabrání další svalové hmoty v bitvě proti Netlixu, Disney a Amazonu,“ shrnul pro web britské televize Dan Ives, analytik investiční společnosti Wedbush Securities.
Agent 007 ve službách Jeffa Bezose?
Ovšem ani konkurence se nehodlá nechat zahanbit a zvedá hozenou rukavici. Podle BBC se totiž proslýchá, že dosud opomíjený Amazon, který uvádí například populární motoristickou show The Grand Tour s trojicí bývalých moderátorů Top Gearu, jedná o koupi amerického filmového studia MGM (Metro-Goldwyn-Mayer).
Za převzetí značky, která vlastní práva například i k Jamesi Bondovi, údajně nabízí firma spadající do portfolia Jeffa Bezose částku devíti miliard dolarů (189 miliard korun). Ani jedna ze stran se nicméně k tomuto tématu dosud oficiálně nevyjádřila.