Žádná z pojišťoven si nepřipouští problémy
S počátkem nového roku skončil (zatím) lítý boj pojišťoven o rozdělení trhu s pojištěním odpovědnosti za provoz motorových vozidel. Do Silvestra se stihlo pojistit 4,8 milionu motoristů, takže zřejmě drtivá většina z předpokládaného počtu 5 ,5 milionu vozidel je takto pojištěna. Policie zatím není schopna uvést, kolik řidičů auto z centrální evidence odhlásilo, a tak je těžké odhadnout, kolik opozdilců bude ještě pospíchat k přepážkám sepsat smlouvu. Nicméně rozdělení trhu se už zásadně nezmění.
Kooperativa překvapila.
Lídrem trhu zůstala Česká pojišťovna, která dosud povinné ručení jako jediný ústav provozovala. Získala přes 2,2 milionu motoristů. To představuje necelých šestačtyřicet procent klientů, kteří do konce roku smlouvu o povinném ručení uzavřeli. Nepodařilo se jí tedy získat plánovanou minimálně polovinu trhu. Mluvčí pojišťovny Michal Urban však uvedl, že podle přijatého pojistného to alespoň polovina bude. „Nešli jsme na cenový dumping. Navíc máme příznivý poměr pojistek se základními limity pojistné ochrany ku dražším, nadstandardním, tedy padesát na padesát procent, zdůraznil. Kolik pojišťovna na pojistném vybrala, ale neuvedl.
Radovat se může Kooperativa, která dosud přesvědčila bezmála pětinu motoristů, tedy devět set tisíc. „Výsledek předčil naše očekávání. Spokojeni bychom byli při zisku sedmi set tisíc pojištěných vozidel, řekl její mluvčí Martin Diviš. Podobné překvapen í zažila i Komerční pojišťovna: získala čtyři sta padesát tisíc zákazníků, což je téměř desetina, ačkoliv původně jich očekávala třikrát méně.
Naopak IPB pojišťovně se původního plánu získat desetinu trhu nepodařilo dosáhnout: přesvědčila jenom 3,5 procenta motoristů. Podobně je na tom i ČS-Živnostenská pojišťovna a Generali. Union pojišťovně se podařilo získat pouze tři pětiny očekávaného počtu klientů.
Na chvostu žebříčku se ocitla Zürich Pojišťovna. Měla však nejhorší startovní pozici, protože získala licenci ministerstva financí až počátkem prosince, zatímco ostatní ji dostaly již v říjnu. „S počtem klientů 2300 jsme tak jenom na dvou třetinách našich představ. To číslo nás ale nakonec příjemně překvapilo vzhledem k tomu, jak málo jsme měli času, sdělila vedoucí pojištění odpovědnosti Jana Ritterová.
Není čeho se bát.
Všechny žádosti pojišťoven o licenci na povinné ručení prošly dohledem státního dozoru nad pojišťovnami. „Nastavili jsme velmi tvrdé parametry, aby licenci v žádném případě nezískaly pojišťovny, které by mohly mít problémy, ujistil Vladimír Přikryl z odboru pojišťovnictví ministerstva financí.
V žádosti musely ústavy předkládat dvě verze obchodního plánu: optimistickou a pesimistickou. I ta druhá má zaručovat, že přijaté pojistné bude stačit, aby se pojišťovna nedostala do finanční nerovnováhy. „Dosažený počet smluv (sto tisíc) je b lízký druhé, nižší variantě, která předpokládala neutrální dopad na celkové hospodaření pojišťovny, zdůraznila mluvčí Generali Marcela Morávková. Stejně tak IPB pojišťovna ubezpečila, že získaným počtem klientů (170 tisíc) překročila pesimistickou variantu, a žádné nebezpečí tedy nehrozí. Státní dozor v okamžiku, až budou známy podrobné výsledky, přezkoumá, zda se některý ústav nevymyká předloženým a schváleným mantinelům.
Protože mezi nehodou a náhradou škody vždy uplyne delší doba (a například náhrady škod na zdraví se vyplácejí třeba i několik let), mohou první problémy v hospodaření podle odborníků vyplavat nejdříve v polovině roku. „Vliv bude mít i platební morálka klientů, vývoj počtu nehod, vývoj cen aut i jejich dílů a oprav, podotkl mluvčí IPB pojišťovny Vítězslav Bukač. Zatím se všechny pojišťovny dušují, že není nutné obávat se negativních dopadů do celkového hospodaření. „M ožnost vysokých ztrát jsme se snažili vyloučit jednak v období přípravy žádosti o udělení licence, jednak jsme zvolili při získávání zákazníků cestu segmentace, abychom snížili příliš rizikové skupiny, zdůraznil Vladimír Ujec z Chmelařské pojišťovny.
Trh (zatím) rozdělen.
Dosud žádná pojišťovna, ani z těch méně úspěšných, se nechystá jinému ústavu předat získaný kmen klientů v povinném ručení. „S prodejem pojistného kmene nepočítáme, naopak budeme usilovat o jeho rozšíření, prohlásil například obchodní ředitel Union pojišťovny Radomír Satinský.
Žádný z ústavů rovněž nepředpokládá, že se během roku poměry na trhu výrazně přeskupí. „Nemyslíme si, že získaný počet klientů by se mohl nějak výrazně změnit. Klient například může prodat auto a nový majitel bude chtít sjednat povinné ručení u jiné pojišťovny. S tím je třeba počítat, ale to přílišný vliv na trh mít nebude, uvedl například mluvčí Kooperativy Martin Diviš.
Nicméně ani ústavy, kterým se nepodařilo naplnit záměr, ještě neházejí flintu do žita. „Lze očekávat, že pro rok 2001 budou pojišťovny, které nedosáhly plánovaných výsledků, stejně jako naše pojišťovna, usilovat o přerozdělení trhu, a to asi v e dvacetiprocentním rozsahu, zdůraznil Satinský.
Základní rozdělení trhu je však již dáno a odborníci soudí, že výrazné pohyby pravděpodobně nastanou až po třech letech. Tedy až skončí zákonem stanovená regulace cen pojistného. „Pojišťovny pak budou moci na základě znalostí svého kmene i pří padné nové strategie k povinnému ručení uplatnit ve svém přístupu k trhu principy segmentace rizik, ať už na základě upřednostňování typů klientů, či vozidel, dodal mluvčí Komerční pojišťovny Zdeněk Smetana.