Za téměř dokonalým autem se otočí skoro každý
Rozdělení koncernu DaimlerChrysler na dvě samostatné firmy znamená jednak ztrátu několika desítek miliard dolarů pro Daimler, který před lety americkou automobilku koupil, a také pravděpodobný konec vcelku zajímavých kříženců evropských a amerických aut. Tedy alespoň v té dnešní podobě. Kterým směrem se Chrysler vydá, pokud jde o design, to prozradí až budoucnost. Dnes aktuální modely - a Chrysler 300C především - ovšem stále ještě čerpají inspiraci z Mercedesu. Kdo si libuje v euroamerickém retro stylu, měl by si pospíšit. Je totiž možné, že další model bude za pár let vypadat už zcela jinak.
Design pětimetrového sedanu je originální. Ani BMW se svým Eagle Eye nedosáhlo tak dramatického a výrazného vzhledu, jako se to Chrysleru povedlo s vozem 300C. Auto je hranaté, ze všech stran působí až neskutečně mohutně a drsně. Navzájem na sebe kolmé roviny s přímými hranami už tak dost velký vůz opticky ještě více zmohutní. A působí jako magnet na oči. Když jsem zhruba před rokem testoval 300C ve verzi combi N1, kolemjdoucí si mohli hlavy vykroutit. Sedan působí úplně stejně. Sice už jich je na silnicích o trochu víc než šafránu, přesto ale stále patří mezi neokoukané vozy, vzbuzující pozornost.
Interiér automobilu nabízí velký prostor. Vnější rozměry umožnily designérům nakládat s vnitřkem 300C v podstatě dle libosti. Ve výsledku to znamená, že místa na nohy je všude dostatek, sedačky jsou pohodlné a velké, s dobrou oporou zad. Retro laděný interiér s velkými analogovými budíky a hodinami na přístrojové desce a středovém panelu umocňuje obrovský dřevem vykládaný multifunkční volant. Výrobce vybavil 300C velmi kvalitním audiosystémem Boston Acoustics, jehož čistý zvuk neruší ani aerodynamický hluk, ani motor. Velmi dobré odhlučnění prostoru posádky také přispívá k pocitu luxusu.
Ještě před pár lety v americkém autě nemyslitelný naftový motor je už dnes všední záležitostí. Přestože v některých státech USA je diesel stále ještě zakázaný (například v Kalifornii), trend doby se zastavit nedá. V Evropě se automobilky bez dieselu v nabídce hodně trápí, jako například český importér Subaru, který problém řeší vlastními silami pomocí přestaveb na LPG. Zajímavé ale je, že extrémy existují na obou březích Atlantického oceánu. Roli Mercedesu, propagujícího diesely v Americe, hraje v Evropě americký Ford, který i přes velké nářky naučil fanoušky britského Jaguaru akceptovat naftu v nádržích dříve výlučně benzinových automobilů.
Chrysler své vozy prodává v Evropě s dieselovými motory Mercedesu a testovaný 300C poháněl přeplňovaný třílitr ve spojení s pětistupňovou automatickou převodovkou. Agregát nejlépe žije v oblasti kolem tří tisíc otáček za minutu, kdy poskytuje dostatek síly k relativně prudké akceleraci. Té napomáhá i hladce řadící automat, který na prudké sešlápnutí plynu reaguje podstatně agresivněji než konkurence. Vyrazit prudce z křižovatky ve městě tedy auto umí, ale není to jeho parketa. Tou jsou spíše dlouhé cesty mimo městský provoz, při nichž naplno vyniknou přednosti precizního řízení, které se ve spolupráci s motorem podílí na většině zážitků za volantem vozu. Není sice bůhvíjak komunikativní, ovšem Chrysler se velmi dobře trefil do nastavení tuhosti. Poměrně účinný posilovač svoji funkci ve vyšších rychlostech přestane přehnaně dramatizovat a volant rázem začne upozorňovat, že řidič má v rukou dvě a půl tuny váhy. Skoro jako by se část optické mohutnosti auta přenesla i do řízení. Řidič má pocit, že sice ovládá velkou masu, ovšem pevně sedící na silnici, přesně vedoucí stopu a reagující na každý pokyn mírným, příjemným odporem. Vůz má v podstatě jen jeden výraznější nedostatek, kterým je výhled dozadu. Malá boční a zadní okna auta stoprocentně nadělají těm, kteří neumějí jezdit podle zrcátek, z couvání do úzkých mezer mezi auty na parkovišti dost nepříjemností. Nic jiného ale 300C k téměř úplné dokonalosti nechybí.
Od počátku roku našlo v Česku své majitele třináct těchto vozů, což ve vyšší střední třídě znamená jedenáctou pozici z osmnácti modelů. Není to tolik, aby vůz okoukáním rychle ztratil na atraktivitě, což je pro zákazníka určitě plus, a pořadí v segmentu navíc nutí importéra zachovat příznivou cenu, což se mu také daří. Za vůz s nezaměnitelným designem a technikou Mercedesu je 1 215 000 korun velmi rozumným požadavkem.
klady
design
originalita
motor
prostornost
jízdní vlastnosti
zápory
výhled při couvání
Tabulka: Chrysler 300C
Motor: vidlicový přeplňovaný vznětový šestiválec
Objem: 2987cm3
Maximální výkon: 160 kW (214 PS)
Převodovka: automatická pětistupňová
Nejvyšší rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4s
Spotřeba (město/mimo/kombi): 10,8/ 6,6 / 8,1(l/100 km)
Cena: 1 215 000 Kč