Odcházející ředitelka České pošty Marcela Hrdá tvrdí, že díky změnám v logistice a agresivní obchodní politice dokázala zabránit propadu pošty do ztráty. Rezervy má pošta ve využívání potenciálu elektronické komunikace.
Foto: Jakub Stadler
Kdyby Česká pošta zůstala ve stavu z roku 2009, hrozila by ji ztráta. „Pošta nicméně dostala prostor na změny, který dokázala využít. Hospodářský výsledek tak přibližně čtyřnásobně překročí původní plán. Úsporami a změnou letitých dodavatelských smluv se ušetřily desítky miliónů, zúročila se navíc i nová obchodní politika,“ obhajuje v pondělním čísle 6 týdeníku Profit své působení v čele státního podniku Česká pošta Marcela Hrdá, která dnes oznámila svou rezignaci.
Výsledky podle Hrdé přinesla zejména agresivnější změna obchodní politiky České pošty. V posledním kvartále loňského roku na balíkovém trhu rostla až o 15 procent. „Obhájili jsme tak investiční plán s tříletým horizontem, což nám umožnilo o rok urychlit kompletní přestavbu logistické sítě,“ říká Hrdá v posledním velkém rozhovoru pro média.
K dalšímu rozvoji pošta musí využít potenciál elektronické komunikace. „Dneska máme zhruba 3 400 poboček – ale k nim potřebujeme ještě jednu, virtuální, jejíž prostřednictvím si zákazníci budou moci vyřídit elektronickou cestou celou řadu agend. Prioritou je tedy vytvoření portálového prostředí, které umožní elektronické služby doplňovat podle poptávky na trhu a také je jednoduše obsluhovat,“ dodává Hrdá.
Směrů pro další rozvoj je podle Hrdé celá řada a týkají se jak tradičních poštovních, tak mimopoštovních služeb. Pro první případ může posloužit připravovaná změna balíkového portfolia, kdy podle zahraničních vzorů dojde k jeho podstatnému zjednodušení, a tedy i mnohem lepší orientaci pro zákazníka. Dále lze uvést například chystané služby telekomunikačního operátora.
Ještě letos začne pošta opět doručovat denní tisk, což je mimochodem přesně oblast, kterou pošta začala dobrovolně vyklízet konkurenci zhruba před 15 lety, až ji opustila úplně.