Menu Zavřít

Hrdina naší doby

15. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Špatně vybavený vůz za vysokou cenu, co víc si přát?

Zoufalý příběh o přeměně v mizérii se utápějící automobilky Mitsubishi by nenašel vhodnějšího hlavního aktéra. Outlander se objevil před dvěma lety jako zvěstovatel nových časů a nových pořádků, během té krátké doby se z něj však vyklubal hrdina s duší Lermontovova Pečorina. A stejně truchlivou budoucností. Výhrůžně se tvářící mohutná maska od šéfdesignéra Oliviera Boulaye měla ohromit zákazníky, pečlivě zpracovaný jednoduchý interiér usiloval o nápravu pošramocené pověsti týkající se zpochybněné kvality vozů Mitsubishi. Jenže se tak nestalo. Do Japonska již dorazila nová generace a Evropané ji blíže poznají do dvou let. Se čtyřletým životním cyklem se proto současný Outlander zařadí mezi modely s nejkratší existencí. Jakkoli je v mnoha ohledech zbytečný, některé jeho rysy mi přesto brání vytvořit stylistické cvičení na téma Shoďte ho ze skály.
Olivier Boulay udělal značný kus práce. Vyhraněné linie karoserie dávají tušit, že primárním cílem automobilky byl americký trh, a impozantní zjev určuje vnímání ostatních vlastností vozu. Rozlehlá palubní deska vytváří neméně masivní dojem, který podporuje bílý podklad ciferníků a strohé osazení přístroji. O vítané přerušení monotónního bloku se starají pouze analogové hodiny uprostřed - rámované obroučkou z šedého plastu a přiměřeně elegantní.
První krok do interiéru překvapí tím, jak malá se kabina zdá oproti zevnějšku. Sedmisetkilometrový výlet v plném osazení však ukázal, nakolik je toto zdání klamné. Zadní sedadla snadno pojmou pět dospělých, a to aniž by kdokoli z nich protestoval. Mají dost místa pro nohy a většina z nich i slušnou rezervu nad hlavou. Zato 350litrový objem zavazadlového prostoru potvrzuje prvotní obavy a skutečně neskrývá žádný flexibilní zázrak v podobě trojitého dna podlahy. Částečnou útěchou tak může být, že po sklopení sedaček se lze dostat na téměř dva tisíce litrů.
Pohodlný interiér dotváří na dotek hebké čalounění a sympatický pocit z jízdy. Na silnici Outlander postrádá houpavost většiny sportovně užitkových vozů, díky dobře naladěnému odpružení se snadno vypořádává s nerovnostmi a díky kvalitnímu odhlučnění neruší posádku ani zvuk čtyřválce, ani hučení kol. Hladce znějící motor dosahuje průměrného maximálního výkonu 160 koní, nicméně působí ospalým dojmem a k dosahování stovky za proklamovaných deset vteřin je potřeba jej vytáčet do nebeských výšin. Coby argument proti milé a přizpůsobivé povaze vozu to neobstojí. Chyba je v tom, že je Outlander zatraceně nepraktický a předražený.
K pádu na absolutní dno beznaděje by postačilo, že vůz nemá v základní výbavě žádný audiopřehrávač (testovaná verze disponuje pouze šesti zabudovanými reproduktory stejně jako nejsilnější Turbo za 900 tisíc!) a jeho volant je nastavitelný jen v jednom směru. Sama kombinace těchto dvou nedostatků v automobilu za třičtvrtě milionu je stejně nesmyslná, jako kdyby se druhořadý seriálový herec stal ministrem kultury. Příplatkové audio od Sony sice zní skvěle, přesto není vestavěné do přístrojové desky. Motor s průměrnou dynamikou nabízí neskromnou spotřebu kolem dvanácti litrů, což znamená tankovat v lepším případě každých pět set kilometrů. I když ve výbavě najdete automatickou klimatizaci, vyhřívaná zpětná zrcátka či zatmavená okna, airbagy jsou jen čtyři a pouze vpředu. Připlatit si zato můžete za ozdobné kryty klik dveří, koncovku výfuku, gumové koberce nebo síť do zavazadlového prostoru.
Outlander by přesto mohl být žádoucím vozem. Stálý pohon všech kol funguje výborně a ani projížďka milovickým tankodromem automobil neunavila, přestože terén nemá jakožto sportovně užitkový vůz vysloveně v popisu práce. Odvážně zvládal ďábelská stoupání v zamrzlých kolejích vyježděných od traktorů a jeho spíše silniční světlá výška se při obratném volbě stopy neukazovala jako překážka. Podobně zábavný by mohl být třeba na zasněžené louce nebo na písečné rallye do Dakaru, trpíte-li takovými sklony. Přesto bych ale ještě nějaký čas počkal, až cena jeho nejdražší verze Turbo s výkonem přesahujícím dvě stě koní klesne pod sedm set tisíc. Do té doby zůstane zbytečným a smutným hrdinou.

Mitsubishi Outlander 2,4i
Motor zážehový čtyřválec
Objem 2378 cm3
Max. výkon 118 kW
Převodovka 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 200 km/h
Průměrná spotřeba 9,8 litru na 100 km
Základní cena 799 900 Kč

MM25_AI

Klady - vyhraněný design a hodiny na palubní desce
- terénní schopnosti
- příjemné jízdní vlastnosti

Zápory - malý kufr
- vysoká spotřeba
- chudá výbava

  • Našli jste v článku chybu?