Z JRC, prodejce her a zařízení pro ně, chtějí vlastníci udělat mezinárodní síť. Slovenské pobočky dostanou novou tvář, říká zakladatel firmy
Na českém herním trhu se Slavomír Pavlíček pohybuje už od osmdesátých let minulého století. Síť herních prodejen JRC začal provozovat v papírnictví u strahovských kolejí v Praze.
„Byla to doba podnikatelských začátků, kde nadšení nahrazovalo nezkušenost a z koníčku se stal business a z amatérů profesionálové,“ vzpomíná Pavlíček, mimo jiné spoluzakladatel počítačového časopisu Level a majitel herního vývojáře Bohemia Interactive.
Firmu JRC v roce 2008 prodal britské společnosti Game Group, aby si zažila nedlouhou epizodu pod názvem Game Czech. Ke svému původnímu názvu se JRC vrátila loni, kdy českou pobočku koupil jeden z fondů rozvojového kapitálu spravovaný firmou Genesis Capital.
Síť JRC, která je se svými 30 prodejnami na českém herním trhu lídrem, měla v roce 2011 tržby 317 milionů korun. Celý herní trh v Česku a na Slovensku se tou dobou pohyboval okolo 2,2 miliardy korun.
* Kam se posunul herní trh během loňského roku a jak odhadujete vývoj?
Předpokládám, že trh mírně roste, takže do deseti procent. Krize se v herním průmyslu projevuje se zpožděním a nejvíce se projevila právě koncem loňského roku. Zákazníci se také z kamenných obchodů vydali do internetových. V roce 2013 bude hodně důležité to, zda se podaří uvést na český a slovenský trh nové generace konzolí. Záleží ale také na tom, jak se změní struktura prodejů. U platformy PC je otázkou, kolik zákazníků se přesune do oblasti digitální distribuce.
* Dnes není problém narazit na novou hru za 1700 korun… Jak se ceny vyvíjejí?
Ceny špičkových her si stále drží podobnou hladinu. Zajímavé jsou speciální lokalizované české verze, které se pohybují okolo tisíce korun. V nabídce se objevuje hodně starších reedicí her za velice nízkou cenu. Alternativou k drahým novinkám jsou použité hry, které se v rámci služby „preowned“ na pultech našich prodejen objeví brzy po vydání novinky, a to za lepší cenu. Tuto službu právě zavádíme i pro zákazníky na Slovensku v rámci sítě prodejen Brloh.
* Jednou z vašich prvních společností byl prodejce her a příslušenství JRC. Tam jste se přes epizodu s britským vlastníkem opět loni vrátil jako minoritní akcionář. Můžete zhodnotit spolupráci s majoritním vlastníkem Genesis Capital?
Společnost JRC je pro mě stále „srdeční“ záležitost. Věnoval jsem jí víc než dvacet let života a zajímal mě i osud společnosti pod značkou Game. Když po pádu Game UK přišla možnost se vrátit, tak jsem ji využil. Rok 2012 byl pro síť JRC hodně složitý a byl právě ovlivněn problémy původní mateřské společnosti, přesto se podařilo naplnit plánované cíle. Udrželi jsme si pozici v prodeji her, ale ztratili jsme hodně v prodeji hardwaru, tedy konzolí. Spolupráci s Genesis Capital hodnotím zatím pozitivně, a to jak po profesní, tak lidské stránce. Svoji investici posuzujeme stejně, beru to jako možnost rozvinout společnost JRC z pouze českého trhu v mezinárodní síť.
* Pár měsíců po odkoupení JRC společnost ještě pod názvem Game CZ převzala slovenskou síť Brloh. Byla to dobrá akvizice?
Hodnotit akvizici po čtyřech měsících je hodně brzy. Teprve tento měsíc začínáme zavádět osvědčené postupy z Čech a přestavovat prodejny na jednotnou tvář. Slovenský trh má zajímavý potenciál a je nám asi nejblíže, i když má svá specifika. Rozhodně ale nebude jednoduché se na slovenském trhu pevně uchytit.
* JRC není jediná vaše firma, založil jste řadu společností spojených s hrami. Které pod vás spadají aktuálně, jaké s nimi máte plány?
V současné době se soustředím na herní studio Bohemia Interactive, které vedle dlouhodobě oblíbené série vojenských simulátorů Arma uvedlo na místní i světové trhy nové herní značky Take On a Day Z. Již několik let se také jeden z našich vývojových týmů specializuje pouze na vývoj her pro mobilní zařízení. Zpočátku jsme se snažili o sbírání zkušeností a informací z této části trhu. Výsledky jsou až překvapivě dobré. V tuto chvíli úzce spolupracujeme s firmou Nvidia na vývoji samostatného projektu, který navazuje na sérii Arma, ale tentokrát se zacílením na mobilní platformy. Naší prioritou však stále zůstává platforma PC.
O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz