Určitě je to jeden z nejpohlednějších sedanů, které jsou dnes k mání, a na silnici je zatím vzácnější než Ferrari. Je to Hyundai a jmenuje se Elantra. Ano, svět se mění a ten automobilový také.
Foto: Hyundai
Ještě před pár lety by tyto věty nedávaly smysl, dnes už však Hyundai umí vyrobit zajímavá auta. Ale dost řečí, o značném pokroku korejských automobilek toho už ostatně bylo řečeno i napsáno hodně. Zaměřme se přímo na Elantru. Je i nový kompaktní sedan zajímavý?
Pohledné pseudokupé
Z pohledu designu rozhodně. Elantra samozřejmě ctí „fluidní“ tvary, které Hyundai v poslední době prosazuje. Vozu dominuje dynamicky vyhlížející přední maska s extrémně dlouhými světlomety „vytaženými“ téměř až k A sloupkům. Silueta zohledňuje trend „kupé vzhledu“, zvedající se spodní hrana oken společně se splývavou zádí dodává tvarům na dramatičnosti. Výsledkem je skutečně výrazný sedan. Až tak výrazný, že mě samotného překvapilo, kolik lidí se za Elantrou zvědavě otočilo. K vzhledu ještě jedna zajímavost: Je nejen líbivý, ale také účelný. Součinitel aerodynamického odporu vzduchu totiž činí jen 0,28. Samotné číslo vám asi nic moc neřekne, ale věřte, že je to málo. Kupříkladu sporťák Nissan GT-R se chlubí hodnotou 0,27.
Výborná aerodynamika má samozřejmě pozitivní vliv na spoustu provozních vlastností, například spotřebu. Hospodárnost je ostatně vlastnost, kterou se Hyundai u nové Elantry pyšní. O nízké spotřebě ale nemluví v souvislosti s nějakým malým dieselem, ale s benzínovým čtyřválcem o objemu 1,6 litru. To je momentálně také jediná nabízená motorizace. Na výběr máte pouze mezi převodovkami – šestistupňovým manuálem a automatem. Testovaný vůz měl převodovku samočinnou.
Klidná síla pod kapotou
I když zmínka o zážehové „šestnáctce“ nemusí zpočátku z nejrůznějších důvodů znít zrovna přitažlivě, jde o racionální volbu. Dynamické schopnosti (97 kW, 158 N.m při 4 850 ot./min.) jsou na běžné ježdění dostačující, motor díky variabilnímu časování ventilů příjemně táhne už od nízkých otáček. Na sportování nebo nějakou zábavu za volantem samozřejmě Elantra není, spěch nevyhovuje ani automatické převodovce. Vyloženě jistě se v hektických chvílích nechová ani podvozek, zadní náprava si sem tam ráda odskočí. Není to až takové překvapení. Elantra je sice postavená na platformě modelu i30cw, podvozek je ale jednodušší. Namísto víceprvkové nápravy tu najdeme levnější vlečenou – při běžné, klidné jízdě však na žádné problémy nenarazíte.
Nový Hyundai Elantra vás rozhodně potěší tichem v kabině, komfortem i příjemným řízením. A také spotřebou. S automatem je samozřejmě o něco vyšší než s manuální převodovkou, ale hodnota kolem osmi litrů, kterou ukazoval po testu palubní počítač, není špatná. S ručním řazením jistě bude ještě o více než litr nižší.
Hyundai Elantra 1,6 AT
motor zážehový čtyřválec
objem 1 591 cm3
max. výkon 97 kW (132 k)
max. rychlost 195 km/h
max. toč. moment 158 N.m
z 0 na 100 km/h 11,6 s
spotřeba 7,0 l/100 km
cena test. modelu 492 990 Kč
Rádio z pravěku
Nezklame ani interiér, zvlášť dobře vypadá v nejvyšší výbavě Luxury. Ani prostorově to není špatné, vpředu potěší na dnešní dobu celkem úzký středový tunel, který nebude překážet vaší pravé noze. Na zadních sedadlech by mohli kvůli svažující se střeše na problém narazit jen lidé vyšších postav. Zavazadelník s typicky sedanovským přístupem je připraven pojmout 485 litrů nákladu.
Zajímavé je, že ačkoli zkoušený vůz uměl nečekané kousky – například bezklíčové ovládání, kdy pro odemknutí i nastartování stačí mít klíč v kapse –, nezvládal jednu dnes naprosto samozřejmou záležitost. Jeho rádio nemělo funkci RDS, takže při jízdě neudrželo naladěnou stanici. Trochu hloupý a zbytečný nedostatek. Jinak si ale Elantra zaslouží chválu, a to i za svou cenu. V základním provedení Classic stojí 299 990 korun, v tomto případě ale chybí i manuální klimatizace. S ní vyjde na 324 990 korun. Testované provedení Luxury pak startuje na 429 990 korunách.