Telefonujete málo a za hodně peněz, říká přední telekomunikační analytik
Z finančního hlediska je Česká republika jedním z nejzajímavějších trhů, řekl dánský telekomunikační analytik John Strand v rozhovoru pro týdeník EURO. „Marže operátorů v Česku je jedna z nejvyšších v Evropě,“ dodal na podporu svého tvrzení. Zakladatel Strand Consulting patří k předním evropským odborníkům. Když například Stelios Haji-Ioannou připravoval vstup easyMobile na bristký trh, kontaktoval právě Stranda.
EURO: Jaké jsou rozdíly mezi českým a dánským mobilním trhem? STRAND: V Dánsku je mnohem větší konkurence, a proto i výrazně nižší ceny. Marže operátorů jsou ve srovnání s Českou republikou poloviční, ovšem lidé telefonují dvakrát více. Jejich chování v tomto směru ovlivnil zejména příchod diskontního operátora. Společnost Telmore na trh vstoupila v listopadu 2000. Měla 64 zaměstnanců a úplně jinou strategii než tehdy fungující operátoři. Řekla: podívejte, my nedotujeme telefony, prodáváme jenom SIM karty, ale měsíční paušál je nula. Za stejnou cenu můžete volat do jakékoli sítě, je jedno zda ve dne, večer nebo v noci. Telmore neměla žádné obchody ani prodejce, jen internetové stránky. Nebudovala vlastní síť, ale pronajmula si ji od společnosti TDC a na začátku používala velmi agresivní reklamu.
EURO: To se trochu podobá přístupu Oskara, když vstoupil na český trh. STRAND: Ano, ale Oskar má prodejní místa a vlastní síť. Jeho struktura nákladů je stejná jako u ostatních operátorů.
EURO: Jak na vstup Telmore reagovaly ostatní firmy v oboru? STRAND: Zvýšily dotace telefonů a jejich finanční výsledky se začaly prudce zhoršovat. Získávaly nové zákazníky, ale už ne peníze. V březnu 2003 začala cenová válka. Během šesti měsíců ceny klesly o 57 procent. Objevily se nabídky na neomezené SMS a neomezené volání. To všechno změnilo chování zákazníků. Dramaticky vzrostl počet provolaných minut.
EURO: Cenová válka ale nemůže trvat věčně. STRAND: Poté co TDC koupila Telmore, začínají marže operátorů zase růst. Pro TDC to byla dobrá koupě. Telmore si od TDC od začátku pronajímal síť, ale nepřebíral mu zákazníky. Naopak přebíral ty zákazníky od ostatních operátorů, které nebyl TDC schopen přitáhnout.
EURO: Proč by měl současný operátor poskytnout virtuálnímu svou síť? STRAND: Diskontní operátoři představují pro ony současné na jedné straně nebezpečí, ale zároveň jsou i příležitostí. Minuty protelefonované v jejich síti jsou zároveň i příjmem operátora, který jim síť pronajímá. Ten by do získání zákazníků musel hodně investovat, zatímco takto je získá bez nutnosti soutěžit s ostatními operátory. Je to snazší způsob, jak růst.
EURO: Předpokládáte tedy, že se něco podobného stane i na českém trhu? STRAND: Není otázkou, zda se v Česku něco podobného stane, jde jen o to, kdo udělá první krok. Zda T-Mobile, nebo Eurotel.
EURO: Vy předpokládáte, že touto cestou nepůjdou Vodafone, respektive Oskar? STRAND: Oskar je dobrý v segmentu mladých. Vodafone se soustředí na firemní zákazníky. Teď se bude snažit získat nejlepší firemní zákazníky T-Mobile a Eurotelu, takže půjde na trh se službami pro tento segment. Bude se snažit získat ty klienty, které má Vodafone v Německu, a kteří jsou i na českém trhu. Tím je například Volkswagen, Škoda Auto bude tedy pravděpodobně na špičce jejich seznamu.
EURO: Jestliže budou operátorům klesat marže, budou muset najít další způsoby, jak ušetřit. STRAND: Operátoři stále více využívají outsourcing a zároveň se snižují a odkládají investice do infrastruktury. Dalším trendem, který souvisí se vstupem diskontních operátorů, je mikrosegmentace trhu. Operátoři budou zavádět samostatné značky pro jednotlivé segmenty. S mikrosegmentací trhu ovšem souvisejí i vyšší náklady na marketing a také riziko plynoucí z nutnosti mít větší portfolio produktů.
EURO: Které investice si mohou operátoři dovolit odložit, aniž by začali výrazně zaostávat za konkurencí? STRAND: V České republice se pravděpodobně odloží spuštění sítě třetí generace a tato síť bude mít minimálně zpočátku menší pokrytí, než se očekávalo. Všichni mluví o přesunu z hlasových služeb k datovým, o nových telefonech s novými funkcemi, o nových službách jako je Push-To-Talk, MMS. Když hovoříte s operátorem, nikdy se nezmíní o tom, jak zvýšit využití hlasu a SMS, přestože přinášejí 90 až 95 procent příjmů. Operátoři se musejí rozhodnout, co je důležitější. Prezentovat se jako společnost zaměřená na nové technologie, nebo vydělávat svým akcionářům peníze.
EURO: Kde dál mohou ušetřit? STRAND: Druhou možností jak získat rychle finanční prostředky je snížení nákladů na získání a udržení zákazníků. Tedy méně dotovat telefony, respektive rozlišovat mezi zákazníky. Dobrým zákazníkům dávat dobré nabídky, špatným špatné. Počet přístrojů na trhu roste. Když si lidé kupují nový přístroj, operátoři ho opět dotují. Čímž rostou i jejich náklady na získání, respektive udržení jednoho zákazníka rostou. A rostou rychleji než příjmy, protože ani s novým telefonem neroste nijak výrazně jeho využití. Z pohledu výrobce telefonů je to skvělé, z pohledu operátora to už tak skvělé není.