Tak jako prasata umírají na červenku, představují smrtelnou ránu pro české, moravské a slezské lokálky žluté vlaky Regionova. Nepovedená modernizace udělala ze starších motoráků přehřáté, hlučné a nepohodlné vlaky, které z regionálních tratí postupně vyhnaly cestující.
V posledních letech se ale situace razantně mění. Nejenže na koleje přicházejí soukromí provozovatelé s dobrým citem pro svůj vozový park, ale i České dráhy změnily strategii - investují do nových motoráků a stále častěji podporují takzvané nostalgické jízdy s historickými lokomotivami.
I proto lokálky chytily druhý dech a staly se lákavým cílem výletů. Kdy jindy se toulat nad rozehřátými pražci vonícími změklým asfaltem než právě během léta. I tyto cesty, kdy se neřeší čas, ale jen krajina za oknem, dělají z července a srpna prázdniny.
1. Teplický Semmering
Číslo tratě: 135
Provoz zajišťuje: České dráhy
Nebudeme si nic namlouvat, betonový Most rozhodně není ideální letní destinací. Nicméně ze zdejšího obrovského vlakového nádraží, které dnes už jen skomírá, několikrát denně vyjíždějí spoje do krušnohorské stanice Moldava. Během sedmdesát minut dlouhé cesty vlak přejíždí přes výstavní mosty, zvládne ostré stoupání, zmizí v tunelu a změní směr jízdy v úvraťové stanici Dubí. Ideální způsob, jak prozkoumat Krušné hory a z Moldavy se projít do Německa.
2. Švestková dráha
Číslo tratě: 113
Provoz zajišťuje: AŽD Praha
Z panelákového Mostu se nabízí ještě jedna možnost. Po takzvané Švestkové dráze do Lovosic. Trať pod novým provozovatelem prošla téměř úplnou resuscitací, když se zde v roce 2007 zastavil pravidelný provoz a mnoho let se pak jen debatovalo, co se 120 let starou lokálkou bude dál. Dnes se železnice i stanice modernizují, AŽD chce být dokonce z Mostu do Lovosic rychlejší než autobusy. To, čím je Švestková dráha atraktivní, jsou výhledy do krajiny, velké oblouky a především detailní seznámení se s Českým středohořím.
3. Osoblažská úzkokolejka
Číslo tratě: 298
Provoz zajišťuje: České dráhy
Pokud se řekne úzkokolejka, větší počet lidí se asi zaměří na pomezí Vysočiny a Jihočeského kraje, kde už mnoho let soukromý dopravce jezdí na trati z Obrataně přes Jindřichův Hradec do Nové Bystřice.
Jenže i České dráhy si stále drží jednu trať s rozchodem kolejí pouze 760 milimetrů. Ve stále neprobádané a zapadlé krajině mezi Třemešnou ve Slezsku a Osoblahou. Ostré železniční zákruty a téměř liduprázdné louky a lesy. To je hlavní devíza osoblažské úzkokolejky.
4. Jesenické tajemno
Číslo tratě: 295
Provoz zajišťuje: České dráhy
Díky komiksu a filmu Alois Nebel se Jeseníky staly jedním ze středobodů tuzemských železničních nadšenců.
Zatímco většina lidí se zaměřuje na hlavní horskou trať zdolávající Ramzovou, Ostružnou a padající až k Šumperku, lokálka z Lipové-lázní do příhraniční perly jménem Javorník není zajímavá o nic míň. Motorák projíždí hustými lesy, polozapomenutými osadami i velkými poli. Vlak je ideálním místem, odkud sledovat tento region s pohnutou historií.
5. Až na konec koleje
Číslo tratě: 341
Provoz zajišťuje: České dráhy
Železnice ze Starého Města do Luhačovic klasickou lokálkou není, do lázeňského města tudy denně projíždí i několik rychlíků. Jednokolejka vedoucí údolím Slovácka a Zálesí si však zaslouží velkou pozornost.
I kvůli poslednímu úseku, kdy projíždí malými vesničkami a dojede až do Luhačovic, kde koleje končí. Zarostlá zahrádka zdejší nádražní restaurace s vyhlášenou dršťkovou je pak ideálním místem, odkud sledovat přejíždění lokomotivy z jednoho konce vlaku na druhý. Tady není důvod nikam spěchat.
6. Tady se schováte
Číslo tratě: 195
Provoz zajišťuje: České dráhy
Elektrifikovaná trať z Rybníka do Lipna nad Vltavou píše svou historii od roku 1911, kdy byla teprve druhou železnicí v českých zemích, kde mohly jezdit lokomotivy poháněné elektřinou. Lokálka původně sloužila hlavně ke svážení dřeva, v současnosti je z ní výborné zpestření při víkendu stráveném v okolí Lipna, historického Vyššího Brodu a Rožmberku nad Vltavou.
Skvělá je také turistická stezka vedoucí podél tratě, kde si člověk odpočine od všudypřítomného hluku vodáků.
Čtěte také: