Pro daňové poplatníky...
Celý podtitul: Pro daňové poplatníky by mohl být vklad do automobilek rozumný, protože velká trojka hraje v americké ekonomice olbřímí roli
Spojené státy americké utrácejí ohromné částky na záchranu bankovnictví. A světe, div se! Detroit chce také získat finanční podporu. Neuplyne snad jediný den, aby lobbisté, pracující pro automobilky General Motors, Ford, Chrysler a odbory, nežádali po prezidentských kandidátech Obamovi a McCainovi slib, že poskytnou balík záchranných opatření. Během posledních osmi let bylo takřka nemožné, aby Detroit pozval prezidenta Bushe ke schůzce u oběda. Nyní je to víc než myslitelné. Barack Obama bere požadavky velké trojky velmi vážně. V posledních měsících agituje pro zdvojnásobení 25miliardové státní půjčky, která má velké trojce pomoci s výrobou ekologického vozidla. (McCain podporuje původní výši půjčky.)
Je zřejmé, že Detroit uplatňuje politickou taktiku. Poukazuje na to, že mnohé automobilové výrobní haly se nacházejí na území států, kde se odehrává předvolební bitva – v Ohiu, Pensylvánii, Indianě a Missouri. Lobbisté zároveň přicházejí s tvrzením, že politické dopady mohou přijít i poté, co se v lednu příštího roku ujme vlády nová administrativa. Upozorňují, že pokud domácí automobilka nezvládne situaci, za níž všudypřítomná recese přitahuje opratě, budou poslanci skládat účty již ve volbách do Kongresu v roce 2010. Takto popisuje situaci jeden z detroitských lobbistů: „Nechcete přece, aby vaši lidé v roce 2010 nesli následky za to, co se může stát v roce 2009.“
Pokud necháme stranou nepokrytý politický oportunismus, mají lobbisté pravdu. Detroitská velká trojka by mohla být příliš slabá, aby přežila, což se zdá být hlubokým a vleklým poklesem obchodu, i když se GM a Chrysler spojí, což je další dříve nemyslitelný krok, který svědčí o vážnosti situace.
Miliardová podpora
Pád jedné, dvou nebo všech tří automobilek by mohl položit ekonomiku středozápadu, která již nyní zažívá těžké chvíle. Podle Centra pro automobilový výzkum zaměstnávají domácí automobilky a jejich dodavatelé přibližně 600 tisíc dělníků. Pokud bychom vzali v úvahu i společnosti, které jsou na odvětví nepřímo napojené, pak je dle odhadů výzkumného centra potenciálně ohroženo 3,6 milionu lidí.
A co víc? Kdyby automobilka vyhlásila bankrot dle článku 11 amerického konkurzního zákona, daňoví poplatníci by dopláceli miliardy na důchody zaměstnanců této společnosti. Deficit obchodní bilance by se nafukoval. Úměrně tomu, jak by zahraniční firmy dokázaly přilákat americké spotřebitele. Toyota Motor a další zahraniční automobilky by nesporně postavily v USA továrny, ale většina průmyslové výroby by se stejně jako vývoj a výzkum odehrávala v zámoří. Také si musíme uvědomit, jak by byla poškozena reputace supervelmoci, kdyby si neuměla udržet domácí automobilový průmysl.
Vzhledem k tomu, co je v sázce, je jasné, proč nastává chvíle pro poskytnutí pomoci. Demokraté jsou připraveni zdvojnásobit původně navrhovanou půjčku 25 miliard dolarů a dle všeho by nebránily velké trojce v čerpání peněz nejen na vývoj vozů s úspornou spotřebou paliva, ale i na placení běžných účtů, dokud se jim nepodaří zvládnout problémy. Záměrem je, aby velká trojka přečkala rok 2009. Poté snad narostou prodeje aut a s Unií zaměstnanců automobilového průmyslu bude podepsána nová smlouva o poskytování zdravotní péče, což by mohlo Detroitu pomoci podstatně omezit miliardové výdaje. Jakmile budou společnosti dostatečně ozdravené, budou schopné splácet úvěry i s úroky.
Co když se však věci budou oproti očekávání vyvíjet k horšímu? Zasvěcenci z oboru jsou přesvědčeni, že by federální úřady měly převzít podíl v automobilových společnostech – stejně jako to učinily v bankách. Detroit by mohl dát vládě záruku na nákup akcií, jako to udělal Chrysler, když v roce 1979 dostal vládní záruku na půjčky. Nikomu se do toho nechce. Ale staly se už podivnější věci.
Praporek s. 29:
Budoucnost kapitalismu
Box s. 29:
Je Detroit moc velký na to, aby padl?
600 000*
Počet dělnických pracovních míst v americkém automobilovém průmyslu.
Poznámka: včetně dodavatelů
Pramen: Center for Automotive Research
Popisek s. 29: Fordy v Missouri. Pokud padnou automobilky, bude středozápad zasažen nejsilněji.
Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Přeložila: Edita Jiráková