DEJTE O SOBĚ VĚDĚT - FIREMNÍ WEB V minulém čísle jsme si řekli, jak by měl po obsahové stránce vypadat kvalitní firemní web. Jenže ani dobrý obsah sám o sobě nestačí. I sebelepší stránky totiž potřebují propagaci, aby se na ně vaši případní klienti vůbec dostali.
DEJTE O SOBĚ VĚDĚT - FIREMNÍ WEB V minulém čísle jsme si řekli, jak by měl po obsahové stránce vypadat kvalitní firemní web. Jenže ani dobrý obsah sám o sobě nestačí. I sebelepší stránky totiž potřebují propagaci, aby se na ně vaši případní klienti vůbec dostali. Ani když si vaše firma připraví kvalitní nový web, nemá automaticky zaručeno, že tím získá žádoucí vysokou návštěvnost. Na propagaci stránek by se samozřejmě nemělo zapomenout na firemních vizitkách a dalších dokumentech (dopisní papír, podpis v e-mailové zprávě, katalogy), ani na všech nosičích firemní reklamy (například firemní automobily, propagační letáky a podobně). Jenže tímto způsobem většinou oslovíte jen stávající zákazníky nebo ty, kteří už při hledání informací došli tak daleko, že si pořídili třeba váš tištěný katalog. Jestli ale chcete používat váš web hlavně pro přilákání zcela nových klientů, je nutné ještě dokončit práci: Tedy aby na vaše stránky nechodili jen lidé, kteří se jejich adresu dozví z nějakého vámi předaného odkazu, ale aby na něj automaticky přišli všichni, kteří „jen tak“ hledají určitý druh zboží nebo služby a vaši firmu ještě ani neznají. JEDNODUCHÁ DOMÉNA
Základem pro úspěšné umístění vaší firemní stránky na internet je jednoduchá a vhodná doména, tedy internetová adresa. Podrobně jsme se registraci domén věnovali v čísle 48/2005, další informace na toto téma najdete pravděpodobně v příštím Profitu, takže jen stručně shrnu základní informace:
Rozlišujeme v zásadě dva druhy názvů firemních domén. První z nich obsahuje jméno společnosti, například www.firma.cz. Druhá pak jméno konkrétního produktu nebo společný název pro obor vaší činnosti - pro výrobce křesel, například www.kresla. cz.
Ceny registrace domén v poslední době výrazně poklesly, stejně jako takzvané udržovací poplatky (roční paušál za doménu). Výdaje v řádu několika málo stovek korun by pro firmu neměly být nejmenším problémem a jednoznačně zde platí, že šetřit se nevyplácí. Jde o investici, která se vám pravděpodobně mnohonásobně vrátí. Nespokojujte se proto s jedním z výše uvedených typů domény -pokud to jde, zkuste si zaregistrovat oba. Existuje totiž řada lidí, kteří při hledání zatím blíže neurčeného křesla zkušebně zadají www.kresla.cz, zvláště když neznají jméno žádného konkrétního prodejce nebo výrobce. A současnou registrací domény typu firma.cz se nepřipravíte o návštěvníky, kteří už jméno vaší společnosti někde zaslechli a zkoušejí nejjednodušším a logickým způsobem najít o ní informace na webu - tedy zadat jméno firmy a doplnit k němu koncovku CZ.
Doména by měla být co nejjednodušší (tedy raději www.usoudku.cz než www.restauraceusoudku.cz), ale také co nejkratší, protože každý raději i snadněji zadá www.kresla.cz než www.velmipohodlnakresla.cz.
Adresa obsahující takzvané klíčové slovo je důležitá i pro dobré umístění vašeho webu ve fulltextových vyhledávačích. Velmi zjednodušeně řečeno: Jestliže uživatel zadá v Google slovo „křesla“, jako první mu automat nalezne stránku www.kresla.cz, až poté třeba stránku www.firma.cz.
Jestliže podnikáte i za hranicemi, vyplatí se vám vedle české domény zaregistrovat také adresu s koncovkou . COM nebo . EU, případně i dalšími, zejména národními doménami (například . ES pro španělský trh). Nezapomínejte, že i uživatel internetu v zahraničí postupuje stejně jako v Česku, tedy nejdříve zadá jméno firmy nebo produktu s národní koncovkou, místo aby složitě hledal, ze kterého jiného státu firma pochází.
NEPROZRAZUJTE PLÁNY…
Název domény by měl pokud možno přesně odpovídat jménu vaší firmy nebo produktu. Cílem je opět umožnit snadné nalezení webu i lidem, kteří neznají konkrétní doménu a zkoušejí ji „logicky“ uhodnout. Web s adresou www.kresla.cz tak bude mít mnohonásobně větší šanci na vyšší návštěvnost než třeba www.e-kresla. cz nebo www.kresla-online.cz.
Pokud je už doména obsazená a vy ji přesto chcete využívat, máte sice ještě několik možností, přesto si nedělejte velké naděje. S majitelem domény se můžete domluvit na jejím odkoupení, reálnou šanci ale máte prakticky jen u nepoužívaných adres spekulantů (viz níže). Druhou možností je domluvit se se současným vlastníkem na společném užívání, tedy že například na web www.kresla. cz zařadí nabídky více firem včetně té vaší. Třetí možností je pak zjistit si (například z databáze vlastníků domén na adrese www.nic.cz), do kdy je konkrétní adresa zaplacená -a doufat, že dosavadní majitel opomene prodloužit platnost domény na další rok, čímž by se stala znovu volnou. Jenže domén s atraktivními obecnými názvy je málo, takže adresy jako již nejspíš dávno obsadila některá jiná firma. Nebo si ji zaregistroval doménový spekulant s nadějí, že vám ji odprodá za výrazně vyšší cenu, než byste ji získali ještě nezadanou přímo od registrátora. Jestliže jde o obecný název, jedná se o obchod jako každý jiný - takže v případě zájmu musíte se spekulantem smlouvat. (Podrobně jsme o burzách domén psali v Profitu č. 48/2005).
Nečekaně málo firem si ale uvědomuje, že velmi omezené je i množství domén s jedinečným (tedy ne obecným) názvem. A to dokonce i v případě, že se vaše společnost jmenuje zcela jedinečně - tak, jako žádná jiná v republice. I taková doména je totiž jenom jedna, a jestliže si ji dříve než vy zaregistruje spekulant, znamená to pro vás přinejmenším velké komplikace. Velice důležité je proto nezveřejňovat konkrétní jméno chystané firmy nebo produktu dříve, než si zaregistruje odpovídající doménu. Spekulanti nespí a i v malém městě se najde někdo, kdo ve vás uvidí možný zdroj svého laciného výdělku.
…PAK UŽ JE KAŽDÁ RADA DRAHÁ Jak postupovat, pokud vám doménu skutečně zablokuje někdo jiný? Situace se liší případ od případu. A dokonce i na stejný případ mohou mít různí právníci odlišný názor. Někteří tvrdí, že domény jsou výlučně věcí soukromého práva, tedy smluvní záležitostí, a stát (soudy) do nich tedy prakticky nemůže zasahovat a určovat, kdo má na konkrétní adresu „spravedlivější“ nárok. Někteří naopak tvrdí, že i pro domény platí jasně určená pravidla hospodářské soutěže, nekalé reklamy, parazitování na dobrém jménu jiné firmy a podobně. Vaši šanci jistě zvýší, pokud prokážete spekulativní jednání vlastníka domény. Například že si adresu zaregistroval bezprostředně poté, co jste zveřejnili název vašeho nového produktu. Nebo že tuto adresu vůbec nevyužívá, případně na ní nabízí obsah nesouvisející se jménem domény. Či dokonce že svůj web používá k vašemu vydírání - třeba když návštěvníky, kteří se po zadání adresy www.firma.cz chtějí dostat na stránky vaší společnosti, informuje ve stylu „Firma.cz je špatná, jděte ke konkurenci“. Některé společnosti v boji proti spekulantům uspěly přesvědčivým předstíráním, že o „svou“ doménu vlastně nemají zájem a že si bez problémů vystačí s jinou alternativou. Spekulant po určité době usoudil, že se mu nevyplatí pravidelně platit roční poplatky za nepotřebnou doménu - a oprávněná firma toho vzápětí využila. Jenže čísla hovoří jasně: na www.kresla.cz samo od sebe přijde mnohem více návštěvníků než na zmíněná www.e-kresla.cz. Lepší je proto nenápadně zkusit od spekulanta získat důkazy o jeho nekalém jednání. Vyprovokujte jej třeba, aby se vám v písemné odpovědi přiznal: „Ano, na stránce skutečně nechci nic provozovat, ale vy se bez ní neobejdete. Dříve či později mi budete muset zaplatit.“ (Vaše šance u soudního sporu to může výrazně zvýšit.) ZÁPIS JE ZDARMA Ale ani když nezískáte kvalitní doménu, není vše ztraceno. Existuje řada dalších možností, jak svou stránku účinně propagovat. Jedná se především o vyhledávače jako Seznam.cz, Centrum.cz nebo již zmíněný Google. Vyhledávače se v zásadě dělí na katalogové a fulltextové, přičemž některé portály (například Seznam.cz, Centrum.cz) obsahují oba typy. V katalogovém lidé hledají podobně jako v klasickém telefonním seznamu, tedy podle oborů nebo regionů. Firmy (stránky) se do něj registrují ručně. Nenechte se ale zmást „výhodnými“ nabídkami - základní registrace je totiž zdarma, a to i pro firemní stránky. Obchodní zástupci (nejen) zmíněných portálů se vás sice budou snažit přesvědčit, že je téměř nutností registrovat se třeba do placeného katalogu firem a podobně, ale platí se jen za rozšířenou nebo zvýhodněnou registraci. Základní umístění vašeho webu do katalogu je zdarma a pro začátek může stačit. Mimochodem -je i v zájmu provozovatele vyhledávacích portálů, aby svým návštěvníkům nabízeli co nejvíce odkazů a informací, a ne pouze hledání v zaplacených odkazech. Registrace zpravidla probíhá tak, že si v katalogu doklikáte na místo (část katalogového stromu), kam chcete svůj odkaz umístit. Pak už jen vyplníte a čekáte, než pracovníci portálu stránku zkontrolují a zařadí. Pozor: Kvůli zmíněné kontrole je nutné, aby stránka skutečně fungovala, tj. byla dostupná a nabízela nějaký obsah. Firmy často podceňují položku s krátkým popisem jejich webu. Přitom je dobrým nástrojem hlavně pro sdělení podrobností o firmě. Jde o druhou řádku pod názvem vaší stránky, tedy o velmi důležité místo - řada návštěvníků vidí jen výsledky vyhledávání a tímto řádkem je musíte přesvědčit, aby si klikli právě na váš odkaz! Vhodný popisek navíc může výrazně zvýšit vaše umístění ve výsledcích automatického vyhledávání. Pod názvem vaší firmy tedy raději zadejte důležité sousloví jako „kvalitní křesla“ než zbytečné formality jako „založena v roce 1990“. Občas se také zapomíná, že jednu stránku si lze registrovat hned do několika položek v katalogu. Jestliže vaše firma prodává knihy a zároveň v prodejně provozuje kavárnu, nikdo vám nebrání bezplatnému zařazení jak do kategorie Knihy, tak i mezi Kavárny. Registraci v několika nejdůležitějších katalozích zvládne váš průměrně počítačově vzdělaný pracovník (nebo třeba asistentka) během několika málo hodin. Případně můžete využít nabídky některé z firem, která za poplatek zadá váš web i do desítek dalších a daleko méně používaných vyhledávačů po celém světě. KATALOGY NESTAČÍ
S postupným rozvojem počítačové gramotnosti obyvatel ale stále větší podíl lidí využívá místo katalogů takzvané fulltextové vyhledávače, které jsou rychlejší (není nutné se proklikávat oborovým „stromem“) a snadněji lze kombinovat více hledisek. Často lidé používají kombinaci dvou slov, například „hotel and Brno“, v případě příliš mnoha nalezených stránek postupně přidávají další slova pro zpřesnění výběru.
Registrace v takovém fulltextovém, vyhledávači je ještě jednodušší -do určeného políčka stačí zadat jen adresu vašeho webu. Vše ostatní už probíhá automaticky, vyhledávač pravidelně „indexuje“ vaši stránku.
Největší výhoda takových služeb -automatické vyhledávání - je pro vás zároveň ale i velkou nevýhodou. Provozovatel služby má totiž nastavena poměrně objektivní pravidla pro posuzování obsahu, aby návštěvníkům při vyhledávání nabídl skutečně kvalitní a odpovídající výsledky. Vaším cílem přitom je, abyste se v těchto automatických výsledcích vyhledávání zařadili co nejvýše.
Jestliže provozujete nějakou specifickou službu a nemáte mnoho konkurentů, nemusíte se obávat - prakticky jen stačí použít popis této služby (slovní spojení) na vašem webu (nejlépe v jeho názvu nebo nadpisu hlavního článku) a máte jistotu. Horší to je, když máte v oboru velkou konkurenci. Na zlepšení umístění ve vyhledávačích se zaměřuje specializovaný obor označovaný SEO (search engine optimization). Takové služby vás přijdou řádově na tisíce až desetisíce korun, ale často jsou názorným příkladem, jak se různí „konzultanti“ přiživují na něčem poměrně jednoduchém, co přitom lze s trochou základních informací levněji zvládnout přímo ve vaší firmě. Nicméně pomoc specialistů se nejspíš vyplatí tam, kde na dobrém umístění vašeho webu je více než 90 procent vašich předpokládaných příjmů a zároveň máte opravdu velkou konkurenci.
Zkusíte-li zvládnout SEO vlastními silami, zkuste dodržovat jednoduchá pravidla a sledujte, zda se díky nim během několika týdnů zlepší vaše postavení ve výsledcích vyhledávání -typicky třeba na Google.
Pozici ve fulltextu zlepší hlavně:
1) používání klíčových slov
2) častá aktualizace
3) jiné stránky odkazující na váš web
Podrobněji se na tato pravidla podíváme v příštím čísle Profitu.
TUZEMŠTÍ REGISTRÁTOŘI DOMÉN (odkazy na stránky s nabídkami) domeny.col.cz www.domainmaster.cz www.domeny.cz domeny.ha-vel.cz www.domena.cz domeny.velkoobchod.cz www.9net.cz www.regZone.cz domeny.iol.cz www.xnet.cz www.media4web.cz www.registrator.cz www.spravadomen.cz domeny.nextra.cz www.ipex.cz www.skynet.cz www.lrr.cz Pramen: národní správce domén CZ. NIC, řazení firem odpovídá seznamu na www.nic.cz k 29. 3. 2006 NEJROZŠÍŘENĚJŠÍ VYHLEDÁVAČE tuzemské: www.seznam.cz www.centrum.cz www.atlas.cz celosvětové: