Největší česká cestovní kancelář změnila majitele. Ten hodlá tradiční značku posilovat.
Nebylo to snadné rozhodnutí, po dvanácti letech mi Čedok přirostl k srdci, komentoval minulý týden majitel Unimex Group Jiří Šimáně prodej nejstarší a největší cestovní kanceláře v Česku. Americký investiční holding Odien Group, který se v Česku finančně angažoval například v projektu pardubického letiště nebo při restrukturalizaci výrobce nákladních automobilů Daewoo-Avia, v pondělí 10. prosince koupil od Unimexu 98 procent akcií Čedoku.
Za půl roku hotovo.
Seriózně začal Unimex o prodeji uvažovat zhruba v první polovině letošního roku. „Obdrželi jsme dvě zajímavé nabídky od předních investičních skupin,“ říká Šimáně. Následovalo několik dalších, ale Unimex již začal vážně jednat s Odienem. „Velmi konkrétně a přímočaře, takže jsme neměli důvod jednat s několika partnery najednou,“ dodává Šimáně. Unimex nejprve dokoupil třicetiprocentní podíl akcií od švýcarské Coutts Bank, aby mohl prodávat kompletní balík cenných papírů. Zbylá dvě procenta cestovní kanceláře vlastní fyzické osoby. „V současnosti nemáme žádný konkrétní plán pro jejich squeeze-out, ale je to jedna ze strategií, které přicházejí v úvahu,“ dodává současný místopředseda představenstva Čedoku Brian Wilson.
Investora Unimex aktivně nehledal, protože v té době zvažoval vstup Čedoku na burzu. „Měli jsme zpracovaný plán akvizic v oblasti cestovního ruchu a prodej přes burzu by pro nás možná byl finančně zajímavější,“ říká Šimáně, „cesta k exitu, kterou jsme ale nakonec zvolili, byla jistá a splňovala veškeré naše požadavky.“
Detailní podmínky transakce nechtějí její aktéři zveřejnit. Jen základní kapitál firmy, vyjádřený nominální hodnotou akcií, činí podle obchodního rejstříku 366,7 milionu korun. Součástí prodeje bylo 45 kmenových poboček kanceláře a Odien rovněž získal padesátiprocentní podíl v cestovní kanceláři Eso Travel.
Management se bát nemusí.
Nový majitel během minulého týdne ovládl vrcholné orgány Čedoku. Jiřího Šimáně v křesle předsedy představenstva vystřídal šéf Odienu Michael Saran, dozorčí radu vede Vladimír Jaroš, který stejnou funkci zastává ve firmě Avia. Tříčlenné představenstvo doplnili další zástupci Odienu, místopředsedou se stal Robert Brian Wilson a členem Ömer Müftüler, který zakládal a vedl pobočku Odienu v Istanbulu. Do dozorčí rady zasedl Tomáš Tatyrek, který pro Odien pracuje od jeho založení v roce 2001. Členem dozorčí rady zůstal jen Josef Všední, který do ní byl zvolen zaměstnanci.
O svůj post se zatím nemusí obávat generální ředitel Miroslav Res ani další členové managementu firmy, protože Odien koupi podmínil jeho setrváním ve společnosti. „Byl také jedním z hlavních důvodů, proč nás Čedok přitahoval, proto necítíme žádnou potřebu ke změnám,“ potvrzuje Wilson. Šimáně, kterému zůstalo několik ze zbývajících akcií, přitom nevylučuje, že bude v případě zájmu působit jako konzultant nových majitelů. O jeho možném budoucím vlivu svědčí i to, že Res zůstává v představenstvu Unimex Group i v dozorčí radě firmy Unimex Group Development.
Z cestovního ruchu do realit?
„Čedok je dobrá firma a má dobré jméno, jedno z posledních, které se tehdy prodávalo,“ vysvětlil Jiří Šimáně před třemi lety v rozhovoru pro magazín E8 týdeníku EURO, proč se v něm v roce 1995 rozhodl koupit 70procentní podíl. Jeho prodej po dvanácti letech stejně jako prodej padesátiprocentního podílu ve společnosti Travel Service islandské Iceland Air letos na podzim vyvolal spekulace, že Unimex koncentruje prostředky na podnikání v realitách. Před nedávnem založil v rámci Unimex Group developerskou společnost UGD, která již realizuje řadu projektů v bytové výstavbě. Na licenci od ČNB rovněž čeká realitní fond kvalifikovaných investorů.
„V Travel Service držíme i nadále určitý podíl a naše další akvizice v cestovním ruchu, například Travel nebo Net Travel, běží velmi dobře, takže nemáme žádný důvod se jich zbavovat,“ vyvrací domněnky o exitu z cestovního ruchu Šimáně. Prozatím neuvažuje ani o prodeji šesti hobbymarketů OBI. „Tento projekt je velmi úspěšný. Ale znáte to – nikdy neříkej nikdy!“ dodává Šimáně.
On-line prodej a značkové hotely.
Podobně jako Šimáně před dvanácti lety nyní uvažovalo i vedení Odienu, podle něhož čeká odvětví cestovního ruchu ve střední a východní Evropě dynamický růst. „Potenciál souvisí s očekávaným růstem životní úrovně v tomto regionu ve středně a dlouhodobém horizontu,“ říká i generální ředitel Čedoku Miroslav Res. „A Čedok má velmi dobré předpoklady z něj těžit,“ domnívá se Brian Wilson. Díky vedoucímu postavení na českém trhu, široké pobočkové síti, kvalitnímu managementu a v neposlední řadě silné značce.
Do rozvoje Čedoku hodlá Odien investovat stovky milionů korun. Analytici soudí, že v porovnání s poskytováním služeb na západ od našich hranic lze v Česku nalézt hodně oblastí, kde současné služby zlepšovat. „Například v podpoře internetových prodejů. Velké zahraniční kanceláře také provozují například vlastní sítě hotelů,“ říká manažer poradenské společnosti KPMG v Česku Tomáš Kulman.
Podle Miroslava Rese prodává Čedok prostřednictvím internetu v současnosti kolem sedmi procent zájezdů. V západní Evropě přitom cestovní kanceláře tímto kanálem prodávají patnáct až dvacet procent zájezdů, v Americe se podíl blíží třiceti procentům. „V průběhu roku 2008 plánujeme největší investice do technologií a IT infrastruktury,“ potvrzuje Wilson. Zvažuje i posilování značky rozšířením pobočkové sítě na Slovensku a možná i v Rakousku. „Začali jsme také posuzovat strategii posilování brandu prostřednictvím značkových hotelů a možná i resortů Čedoku v určitých destinacích,“ naznačuje dlouhodobější plány současný místopředseda představenstva Čedoku.
V letošním roce by měly tržby Čedoku dosáhnout 3,12 miliardy korun a firma očekává zisk v rozmezí 40 až padesáti milionů. V účetním roce 2008 Wilson plánuje obrat ve výši více než 3,3 miliardy korun a nárůst počtu zákazníků na více než 400 tisíc. Nevylučuje ani akvizice dalších cestovních kanceláří, nejspíš ale zahraničních, a investice do jiných sektorů souvisejících s cestovním ruchem.
Vaše cesta – naše starost
Počátky vzniku CK Čedok sahají do roku 1918, kdy se založením československého státu vznikla potřeba vytvořit protiváhou zahraničních společností Wagon-lits a Cook, které počátkem století ovládaly téměř celý cestovatelský trh Rakouska-Uherska.
Skupina vlastenců ze Zemského cizineckého svazu a Československých státních drah založila 1. listopadu 1919 Informační kancelář, jež poskytovala informace a služby zahraničním návštěvníkům Prahy. Plnohodnotná Československá cestovní a dopravní kancelář se z ní stala uprostřed léta 1920. U zrodu společnosti s ručením omezeným se základním kapitálem ve výši 2,5 milionu korun stál ministerský rada Ctibor Fiala a vrchní ministerský komisař ministerstva železnic Igor Geryk.
Geryk vsadil na vybudování cestovatelského impéria založeného na tehdy nových formách dopravy - autobusech a letadlech. Výhradní postavení Čedoku v železniční dopravě na tuzemském trhu zajistilo výhradní právo k prodeji železničních jízdenek.
Mezníkem v dějinách Čedoku se stal rok 1925. Čedok ovládl trh tuzemských zájezdů a založil první autopark vybavený nejmodernějšími turistickými autokary značky Praga. Ve stejném roce vydal první souhrnný katalog tuzemských a zahraničních zájezdů nazvaný Naše cesty. Čedok otevřel světu do té doby neznámé a nepřístupné pobřeží jugoslávského Jadranu a rychle zde ovládl 90 procent cizineckého ruchu. A jako první organizace ve střední Evropě zahájil éru leteckých zájezdů. První dvě letecké trasy do Casablanky v Maroku a do egyptské Káhiry měly až deset mezipřistání a cesta trvala skoro dva dny.
Zkrácený název firmy Čedok se poprvé objevil po roce 1925 spolu s firemním logem, jak ho známe v současnosti: ibisem jako symbolem dálek a exotiky zasazeným v heraldické pavéze, jež stylizuje vzpomínky na slavnou cestovatelskou minulost českých rytířů. Poprvé se také objevil nový slogan „Vaše cesta - naše starost“, který měl symbolizovat jistotu, kvalitu a komplexnost služeb.
Čedok kraloval československému trhu i po znárodnění, počátkem devadesátých let se situace přiostřila. Nově vznikající kanceláře i neklidná situace ve společnosti, kde se střídal jeden vlastník za druhým, vedla ke ztrátě pevného postavení firmy na trhu. Situace se zklidnila v roce 1995, kdy nejstarší českou cestovku převzala Unimex Group. Pod jejím vedením Čedok od roku 2000 hospodařil se ziskem.