Největší lyžařskou společností na území bývalého Československa je akciová společnost Tatry Mountain Resorts neboli TMR. Vlastní nejznámější střediska na Slovensku včetně Jasné a Vysokých Tater, ale také Grandhotel Praha nebo aquapark Tatralandia. Předseda dozorčí rady společnosti Igor Rattaj představil svou vizi pro Špindlerův Mlýn.
Foto: archív I. Rattaje
Kdy a jak jste se rozhodl vstoupit do lyžařského byznysu?
Jsem původem z Tater, z vesničky Mengusovce. Vyrůstali jsme na horách a máme k nim vztah, celá naše rodina. Dodnes tam máme pozemky a lesy. Lyžujeme od malička. Když jsme v J&T v roce 2004 dostali příležitost koupit lanovky v Tatranské Lomnici od Tatranských elektrických železnic (TEŽ), šli jsme do toho. Později jsme koupili Kúpele Štrbské Pleso včetně dnešního hotelu Kempinski. V té době to byla spíš srdcová záležitost než obchodní investice. Dan Křetínský si koupil Spartu, my jsme si koupili Tatry. Pro J&T bylo v té době hlavní bankovnictví. Později jsme však našli Jasnou a spojili ji s Tatrami do TMR. Minulý rok jsme udělali akvizici aquaparku, aby byly tržby i v létě.
Bydlíte v Bratislavě, ale milujete hory. Myslíte si, ze investovat do lyžování může i nelyžař, který vidí jen byznys?
Když máte jeden vlek nebo jednu lanovku, tak je to pouze pro nadšence. Musíte mít celý rezort, abyste mohli mít příjmy i z jídla, ubytování, z prodeje reklamních ploch. Pokud to má určitou velikost, tak to je byznys jako každý druhý. Našim vzorem je Vail Resorts – americká firma, která je dnes velmi zajímavá na burze. Problém je, že Evropa a Amerika jsou v těchto věcech dost rozdílné.
Váš zájem o střediska v Krkonoších je reálnou investiční kalkulací, nebo také do jisté míry otázkou prestiže?
Krkonoše jsou pro nás rozhodně normální kalkulace. Dnes jsme jediný zájemce, který na to má zkušenosti. Ostatní jsou tam jen pro prestiž.
Jaká je podle vás reálná hodnota středisek Harrachov, Pec pod Sněžkou a Špindlerův Mlýn?
Harrachov je plus minus nula, to je nutné zlo. Pec má potenciál, ale potřebuje velké investice. Cena se tvoří okolo Špindlu a tam je to tak půl miliardy.
Pokud se vám podaří Špindlerův Mlýn koupit, budete se také snažit o propojení Medvědína se Svatým Petrem?
Samozřejmě, Špindl potřebuje rozšiřovat sjezdové tratě a udělat toto propojení. Na to potřebujete tak 700 milionů korun. Určitě je potřeba posílit sjezdovky, které nestíhají. Když tam zůstane ČSTV, tak nenajde peníze na tyto investice. Celkově bude Špindl chátrat, i když má výbornou infrastrukturu. Ve Špindlu to žije. V Tatrách musíme teprve budovat noční život a image zábavy mimo sjezdovky.
Jak pro střediska v Tatrách, tak pro střediska v Krkonoších je velmi důležitá polská klientela. Co děláte proto, abyste oslovili více polských lyžařů?
Děláme masivní marketing. Dnes je 40 procent našich klientů z Polska. Chceme také koupit polskou společnost PKL lanovky v Zakopaném a asi v šesti dalších obcích. Je to dceřiná společnost polských železnic, tedy je to podobné našemu nákupu od TEŽ. Avšak je kolem toho celonárodní debata, a tak děláme propagandu na billboardech a v rádiích.
Co považujete za největší brzdu rozvoje lyžařských středisek?
Pro nás jsou nejhorší nevládní organizace, které populisticky zneužívají situace pro svoje zviditelnění. Oni nevidí a nechtějí vidět, že dáváme hodně na přírodu, vylepšujeme sjezdovky. Je to takové překřikování se v novinách.
Kam pojedete s rodinou na jarní prázdniny? Zamíříte do Tater, nebo do Alp?
V Tatrách trávím prakticky každý víkend, ať už pracovně či soukromě. Vánoční a jarní prázdniny chci většinou trávit v alpských rezortech, abych nabral inspiraci a mohl porovnávat. Slyšel jsem, že Ischgl je nyní top luxus, tak se tam pojedu podívat.