Taková akce letos v Indii ještě nebyla. Burza v Bombaji se v těchto dnech stala dějištěm jedné z nejočekávanějších událostí v rámci tamního podnikatelského prostředí, jak s odkazem na finanční platformu Dealogic uvádí server CNN. Startup Zomato, který se specializuje na rozvoz jídla, se snaží využít současné pandemické situace a získat nové zdroje financování. A to prostřednictvím primární emise akcií (takzvané IPO).
Jejich cena se bude nejspíše pohybovat v rozmezí 72 až 76 rupií za kus, tedy v přepočtu nějakých 97 centů až 1,02 dolaru, respektive 21 až 22,1 koruny. Emise začala ve středu a potrvá až do pátku, přičemž vedení firmy doufá, že se jí podaří od investorů vybrat až 1,3 miliardy dolarů, tedy nějakých 28,15 miliardy korun. Ty by chtěla následně použít na svůj další rozvoj. Již nyní přitom startup, který svůj provoz zahájil před 13 lety, působí podle webu FX street celkem ve 24 zemí světa – včetně České republiky či sousedního Slovenska - a ve svých řadách zaměstnává přes pět tisíc lidí.
V minulosti se Zomato vyšvihlo mezi hlavní tahouny indického trhu s donáškovými službami, na kterém vedle něj figuruje například ještě konkurenční platforma Swiggy i o dost známější Amazon. Ten se ale zatím v Indii teprve „rozkoukává“, takže se ve srovnání s nimi ani netěší tak vysokému počtu pravidelných zákazníků.
První z mnoha?
Jak zmíněná emise akcií na bombajské burze dopadne, nesledují s napětím pouze současní majitelé Zomata - mezi jehož podporovatele se řadí například i čínský fintech Ant Group patřící známému miliardářovi Jacku Maovi -, ale i analytici, investoři a vlastníci celé řady dalších indických startupů. To proto, že by mohla napovědět, jak moc velký bude o tamní technologické společnosti ve světě zájem.
Indie se totiž pyšní mnoha technicky zaměřenými jednorožci (firma, jejíž tržní valuace přesáhla částku jedné miliardy dolarů), žádný z nich se však dosud na rozdíl od Zomata ke vstupu na burzu neodhodlal.
„Tato IPO je svým způsobem začátkem naplňování ambicí indického digitálního ekosystému,“ řekl CNN Ašiš Fafadia z investiční společnosti Blume Ventures.
Kolik peněz se online donáškové službě podaří vybrat je jedna věc, stejně tak ale budou podle něj investoři i bedlivě sledovat, jak se firmě bude dařit plnit vytyčené finanční cíle: „Tím hlavním dlouhodobým testem bude, jestli se stane výdělečnou.“ V rámci fiskálního roku 2020, který skončil vloni v březnu Zomato realizovalo ztrátu 23,67 miliardy rupií (dle tehdejšího kurzu zhruba 7,8 miliardy korun).
Jednou z prvních firem, která by gurgáonskou společnost mohla v jejím burzovním tažení následovat, je internetový obchod Flipkart. Společnosti vlastněné americkým maloobchodním řetězcem Walmart se během tohoto týdne podařilo v rámci dalšího investičního kola vybrat od nových akcionářů dodatečných 3,6 miliardy dolarů (přibližně 77,7 miliard korun), čímž se dle agentury Reuters její tržní dolarová valuace zvýšila na úctyhodných 37,6 miliardy (812 miliard korun).