Menu Zavřít

Inovace informačních technologií se vyplatí

21. 9. 2010
Autor: Euro.cz

Manažeři musejí kultivovat partnerství a spolupráci uživatelů a poskytovatelů služeb IT

Významné světové společnosti vědí jak zlepšit své ekonomické výsledky – inovací informačních technologií (IT). Jen tím získají konkurenční výhody ve formě nových produktů a služeb. Ze studie A.T. Kearney zaměřené na efektivitu a inovaci IT v globální ekonomice vyplývá, že 90 procent dotázaných vrcholných manažerů považuje inovace IT za „významný“ nebo „vysoce významný“ strategický faktor přinášející konkurenční výhodu. Většina dotázaných – 84 procent – se domnívá, že jejich význam roste. Představitelé vrcholného managementu jsou sice přesvědčení, že IT jsou stále důležitější, ale investice do nich tomu neodpovídají. Od plánů se liší o víc než 75 procent. Zastaralé a často složité systémy IT brání požadované efektivitě. Jsou nejen příliš nákladné, ale často také blokují další růst a rozvoj společnosti.

Z odborníků lídři

Mají-li se oddělení informačních technologií stát průkopníky inovací, musejí jejich manažeři vytvořit a kultivovat partnerství a spolupráci externích i interních byznysových uživatelů a poskytovatelů služeb IT. A zajistit změny provozních modelů – optimalizovat procesy, přizpůsobit organizační strukturu a zaměřit se na získávání a řízení lidských zdrojů. Měli by také snížit složitost informačních systémů a jejich infrastruktury a výrazně inovovat architekturu IT. Technologie, například sociální sítě či služby a programy uložené na serverech pomocí prohlížeče, cloud computingu, popřípadě platformy jako služby (platform as a service, PaaS) nebo softwaru jako služby (software as a service, SaaS) výrazně snižují náklady při získávání údajů, tvorbě aplikací IT a poskytování služeb. Další inovace, jako jsou vizualizace a grid computing, zajišťují masivní nárůst výpočetní kapacity.

Pět oblastí

Dle většiny respondentů inovace IT významně zvyšují provozní efektivitu (viz Nejdůležitější je provozní efektivita). A napomáhají pěti klíčovým oblastem v podnikání – snížení nákladů, zvýšení kvality, rychlejšímu uvedení produktů na trh, zlepšení produktivity a růstu zisků. Jsou také důležité pro lepší péči o zákazníky, kvalitnější prodej a marketing, rozhodovací a analytické procesy či pro výkon dodavatelského řetězce (viz Zlepšení klíčových funkcí). Studie potvrdila vysokou provázanost mezi úspěšně řízenou inovací IT a růstem podniku. Pozitivní vliv inovací IT potvrdilo 85 procent manažerů firem s deseti- až dvacetiprocentním růstem tržeb (viz Pozitivní přístup pomáhá). Rozvoj technologií a inovace jsou sice neoddělitelně spjaté, ale dosáhnout úspěchu díky IT není snadné. Studie identifikovala problémy, které to komplikují – především nedostatečné investice. Ve všech průmyslových odvětvích investice do IT neodpovídají strategickým prioritám podniků. V posledních deseti letech se rozpočet na inovaci IT snížil z 30 procent dle předchozí studie společnosti A.T. Kearney na čtrnáct. A na zlepšování provozu IT se věnuje 45 procent rozpočtu na informační technologie. Z toho vyplývá, že útvary IT se zaměřují na rutinní záležitosti a snižování nákladů. Dle dotazovaných by měl provoz IT tvořit 35 procent rozpočtu na informační technologie. A až 41 procent rozpočtu na informační technologie by se mělo dávat na investice do IT zajišťujících sběr, analýzu a požadavky byznysových uživatelů.

Opomíjené oddělení

Mnoho oddělení informačních technologií pouze udržuje provoz IT či bere objednávky na drobné úpravy. To provoz IT významně nezlepšuje. Inovační nápady přicházejí z jiných částí společnosti a opomíjejí oddělení IT. Pro některé vrcholné manažery jsou oddělení IT natolik velkou překážkou, že nové technologické projekty drží mimo jejich dosah a zapojení, aby byly dokončeny včas. Složitost a komplexnost systémů, nízká kvalita dat a nadbytečný čas strávený rutinní činností patří mezi největší překážky inovace IT. A také dlouhé lhůty na zavádění změn či neschopnost měřit, respektive vyčíslit přínosy. Projekty IT často selhávají z několika důvodů – kvůli neschopnosti efektivně integrovat nové systémy, omezené chuti investovat do inovací a nedostatečnému vývojovému a testovacímu prostředí. Je třeba využívat projektových a liniových aktivit, protože umožňují měřitelná zlepšení. Analyzovat a identifikovat potenciální oblasti k inovaci současného portfolia IT. Nezaměřovat se na lepší provoz IT, ale spíše na rychlá zlepšení, která pomohou vybudovat platformu pro inovaci IT. Navíc je nutné zaměřit organizaci IT na inovaci. Vytvořit specifické role nebo vyčlenit zdroje na přímou spolupráci IT s byznysovými uživateli. A definovat a komunikovat priority IT.

Box: Studie A.T. Kearney

Společnost A.T. Kearney sponzorovala v roce 2009 celosvětový výzkum zaměřený na využití inovací IT v rámci podnikatelských strategií, podporu rozhodovacích mechanismů i na problémy se zaváděním nových technologií. Téměř 150 vrcholných manažerů evropských a amerických firem s obratem víc než pět set milionů dolarů bylo z pěti průmyslových odvětví: automobilového zpracovatelského, telekomunikačního či high-tech, spotřebního zboží a maloobchodu a finančních služeb.

Box: Cloud computing Internetový model sdíleného využívání zdrojů IT, softwaru a informací. Jeho uživatelé nepotřebují znát IT, které zajišťují jejich podporu – od kancelářských aplikací přes systémy pro distribuované výpočty až po operační provozované na webových prohlížečích.

Platforma jako služba (platform as a service, PaaS) Zpřístupňuje IT prostřednictvím internetu. PaaS infrastruktura využívá cloud computing a umožňuje používat aplikace, aniž by bylo nutné řídit komplexně systém a náklady na pořízení a administraci IT podporující jejich chod.

Software jako služba (software as a service, SaaS) Umožňuje používat IT prostřednictvím internetu. Eliminuje vlastní instalaci a zajišťuje provoz aplikace v prostředí uživatele. Minimalizuje náklady na údržbu a podporu aplikace.

Grid computing Využívá a kombinuje zdroje IT v mnoha doménách propojených sítí při řešení jedné úlohy, jež vyžaduje vysokou výpočetní kapacitu a zpracování velkého objemu dat.

Graf 1: Nejdůležitější je provozní efektivita Podíl vlivu technologických inovací v konkrétní oblasti společnosti (v %)

Provozní efektivita 58 Vyšší zisk 13 Nižší náklady 11 Spokojenost zákazníků 10 Jiné 8

Pramen: A.T. Kearney

Graf 2: Zlepšení klíčových funkcí Význam inovací informačních technologií pro úspěch a růst konkrétních oblastí společností

1 1,5 2 2,5 3 3,5 4 4,5 5 5 – nejdůležitější 1 – nejméně důležité Průměr

Služby zákazníkům Rozhodování a analytické procesy Dodavatelský řetězec, distribuce, nákup a výroba Prodej a marketing Back office Management dodavatelů Vývoj nových produktů Výzkum

Pramen: A.T. Kearney

Graf 3: Pozitivní přístup pomáhá Dopad technologických inovací na růst tržeb společnosti (v %)

0 20 40 60 80 100 procent

Růst tržeb 3 až 5% 5 až 10 % 10 až 20 % Víc než 20 %

Pozitivní Bez vlivu

Pramen: A.T. Kearney

Souvislosti

Inovace IT významně zvyšují provozní efektivitu. A napomáhají pěti klíčovým oblastem v podnikání – snížení nákladů, zvýšení kvality, rychlejšímu uvedení produktů na trh, zlepšení produktivity a růstu zisků. Jsou také důležité pro lepší péči o zákazníky, kvalitnější prodej a marketing, rozhodovací a analytické procesy či pro výkon dodavatelského řetězce.

MM25_AI

Situace

Mnoho oddělení informačních technologií pouze udržuje provoz IT či bere objednávky na drobné úpravy. To provoz IT významně nezlepšuje. Inovační nápady přicházejí z jiných částí společnosti a opomíjejí oddělení IT. Pro některé vrcholné manažery jsou oddělení IT natolik velkou překážkou, že nové technologické projekty drží mimo jejich dosah a zapojení, aby byly dokončeny včas.

  • Našli jste v článku chybu?