Všude kolem nás zuří naplno finanční krize. Ani my se jí nevyhneme. Lidé i firmy šetří a utahují si opasky, někteří se bojí propouštění. Málokdo vám půjčí, peníze jsou drahé a těžko dostupné. Snad jedině spekulanti na burze čekají na příležitost k levným nákupům. Není to snadné, párkrát už se zdálo, že pomyslného dna bylo dosaženo, ale padáme dál.
Myslí někdo v takhle obtížné době na inovace? Zkušení a chytří říkají ano. Teď je ten správný čas inovovat a předčit konkurenci, která myslí jen na to, kde ušetřit. Historie dává nebojácným inovátorům za pravdu, jsou úspěšní.
Jakou hodnotu ale inovace mají, dají se chránit? Tyto otázky se snažil zodpovědět nedávný Inovační čtvrtek pořádaný Tuesday Business Network. Přednášky a diskuse byly zajímavé. Právníci nejprve zrušili inovaci jako právní kategorii. Odborníci z PricewaterhouseCoopers ukázali metodu oceňování různých druhů duševního vlastnictví obvykle uplatňovanou při nákupu nebo prodeji firmy. Metodologie je solidní, nicméně podtext říká, že každé ocenění je názor založený na předpokladech, které nemusejí vyjít.
Pochmurný dojem podtrhly rady, že je dobré se vyhnout nákladným soudním sporům. Firma Linet se potýká s uznáním evropského patentu na mechanismus nemocničního lůžka už téměř deset let. Cena ochrany duševního vlastnictví není malá. Navíc s chytráky pokoušejícími se zkopírovat výrobky, obejít ochranné známky a patenty se musíte stále nákladně potýkat. Ilustrací není jen souboj softwarových a hudebních společností s piráty, ale i rychlost asijských kopií čehokoli. V některých zemích jsou ilegální kopie takřka národním sportem. V poslední době se s nástupem internetu a blogů objevil nový fenomén. Blogeři, pracovníci firem, často vedeni dobrou vůlí poradit nebo vysvětlit, odhalují citlivá firemní tajemství.
Dá se vůbec něco poradit malým a středním firmám, které mají hluboko do kapsy? Za prvé, nebojte se zeptat odborníků, právníků nebo patentových konzultantů. Existují, jsou ochotni poradit a vzhledem k tomu, co bývá obvykle v sázce, se to vyplatí. Jinak stále platí zásadní pravidla. Nejlepší ochranou je proměnit nápad co nejrychleji ve výrobek nebo službu a uvést je na trh. Pokud je to zajímavé a dají se na tom vydělat peníze, konkurence vás stejně dříve nebo později legálně či nelegálně dostihne. Rychlost a dokonalé provedení je nejlepší, byť bohužel krátkodobou obranou. Nezapomeňte, že v době krize máte možná větší naději na úspěch, bázlivější konkurence se potýká s jinými problémy.