Velká vydavatelství spustí platformu pro distribuci nahrávek
Shawn Fanning musí zuřit vzteky. Platformu podobnou té, jakou vytvořil v podobě Napsteru, hodlají spustit tři giganti hudebního a mediálního průmyslu: EMI, Bertelsmann a AOL Time Warner. Platformě se jménem MusicNet budou hudební vydavatelství poskytovat licenci na distribuci nahrávek prostřednictvím internetu. EMI, Bertelsmann a AOL Time Warner se na projektu dohodly s internetovou společností RealNetworks. MusicNet bude moci poskytovat licenci dalším firmám. První na řadě budou RealNetworks a America Online. Proč se základem projektu nestal Napster? Nahrávací firmy to zdůvodňují tím, že to byl právě Napster, kdo porušoval zákony o ochraně autorských práv, takže se s ním dnes soudí. Dodávají, že někomu takovému nedají výlučná práva k další internetové distribuci. Není však vyloučeno, že Napster nakonec tato práva dostane od MusicNetu. Povinně na internet. Hudba zdarma. To je to, co chtějí fanoušci Napsteru, a dali to také najevo minulý týden, když se ohledně téže věci konalo slyšení u právního výboru amerického Senátu. „Mám už po krk toho utrácet peníze za cédéčka, když se mi z něj pak líbí jedna písnička, postěžoval si devatenáctiletý student Megan Shearer z Univerzity George Washingtona deníku The New York Times. Fanoušci Napsteru dostali zdarma trička a lístky na koncerty. Naproti tomu nahrávací firmy spustily antinapsterovou stránku www.nofreelunchster.com, kde je možné si stáhnout některé nahrávky zpěváků, kteří vystupovali proti Napsteru. Výkonný ředitel Napsteru Hank Barry přišel do Senátu s jasnými představami. Chtěl, aby byla stanovena zákonná povinnost pro nahrávací firmy poskytnout licenci k distribuci přes internet. „Jakmile je někde porušen volný trh, je na Kongresu, aby zasáhl, prohlásil Barry. Získat licence je pro Napster naprosto klíčové. Poté totiž bude moci za poplatek zcela legálně poskytovat nahrávky svým uživatelům. Barry prohlásil, že sedmdesát procent současných uživatelů Napsteru je ochotno za nahrávky zaplatit. Odhady říkají, že platformu, díky níž je možné zdarma stáhnout nahrávky ve formátu MP3, používá šedesát milionů lidí. Na Napster neustále útočí právníci nahrávacích společností, že dosud nedokázal zamezit šíření autorsky chráněných děl. Barry se s nahrávacími firmami snaží dohodnout už devět měsíců. Nyní dospěl k závěru, že dostat na internet kompletní katalog nahrávek lze jen vydáním zákona. Dosud totiž dal na své nahrávky Napsteru licenci jediný Bertlesmann. Ten loni na podzim do Fanningovy společnosti investoval a způsobil tím rozruch mezi nahrávacími firmami, které Napster žalují. Také prezident právního výboru Senátu Orrin Hatch vyslovil znechucení nad tím, jak dlouho se vlečou jednání, která mají dostat na internet populární písně. Když jeden z představitelů nahrávacího průmyslu oznámil, že právě v těch dnech byl ohlášen vstup na internet díky MusicNetu, senátor reagoval slovy: „A to mám pořádat taková slyšení každý týden? MusicNet nezůstane sám. Sony a Vivendi Universal hodlají spouštět svou vlastní internetovou platformu pod názvem Duet. Ta umožní prakticky totéž co MusicNet, jenže k dispozici budou jen nahrávky Sony a Vivendi Universal. Pro uživatele to znamená, že se stejně prostřednictvím jedné jediné platformy legálně ke všem nahrávkám prozatím nedostane. Hudební hvězda Alanis Morissettová v reakci na neustálé stížnosti na Napster ze strany Americké asociace nahrávacího průmyslu (RIAA) prohlásila, že se chováním Napsteru nikdy necítila nijak ohrožena. „Pro většinu zpěváků toto takzvaně pirátské chování bylo jen ku prospěchu, uvedla. Don Henley, bývalý člen The Eagles si postěžoval, že umělci nikdy neměli možnost zapojit se do debat mezi RIAA a internetovými distributory. Neodpustil si také jízlivou poznámku na adresu RIAA, když prohlásil: „Nahrávací průmysl se tak dlouho zabýval nesmysly, až se digitální revoluce rozjela bez něj. Dodal, že veškeré příjmy podle autorského práva získané z internetové distribuce by se měly soustředit u jedné nezávislé organizace. Jinak by se totiž mohlo stát, že místo k autorům peníze půjdou na zamazání dluhů nahrávacích společností.