Nepřemlouvat, ale přesvědčovat zákazníkaPředevším žádná prázdná slova! Nepřemlouvat znamená poznat svého zákazníka a přesvědčit ho zkušenostmi. To má umět každý dobrý prodavač a prodavačka na základě svých odborných znalostí.Jak přesvědčíte zákazníka?
Nepřemlouvat, ale přesvědčovat zákazníka
Především žádná prázdná slova! Nepřemlouvat znamená poznat svého zákazníka a přesvědčit ho zkušenostmi. To má umět každý dobrý prodavač a prodavačka na základě svých odborných znalostí.
Jak přesvědčíte zákazníka?
Nestačí osvojit si jen několik naučených vět a u každého zákazníka je beze změny opakovat. Jsou různé typy zákazníků. Snažte se přizpůsobit se během prodejního rozhovoru jejich různým povahám.
Zde jsou různé typy zákazníků:
Nesamostatný zákazník: Neřekne vám, co si přeje. Nabídněte mu proto zboží, o kterém se domníváte, že mu nejlépe poslouží. Několika určitými a jistými slovy řekněte zákazníkovi, proč právě to nebo ono zboží je pro něho nejvhodnější. Věcné a odborné důkazy mají být jádrem prodejního rozhovoru. Držte se jich a zákazník bude přesvědčen, že jste mu poradili dobře.
Nedůvěřivý zákazník: Takový zákazník vidí zpravidla v prodavači člověka, který mu chce něco vnutit. Zdůrazněte mu proto veškeré přednosti nabízeného zboží, co do jakosti i ceny. Z nedůvěry vytvořte přesvědčivou nabídkou důvěru. Zákazníci, jichž důvěry si získáte, rozšíří okruh vašich stálých zákazníků a přijdou vždy zase jen k vám.
Povídavý zákazník: Zapomene často při hovoru, že si něco přišel koupit. Zaveďte hovor na své zboží, na jeho výrobu, uveďte jeho přednosti a nízkou cenu, předložte zákazníkovi různé druhy k porovnání a doporučte nejvhodnější ke koupi.
Zákazník-znalec: Ten chce přesně vědět vše o zboží, které mu doporučujete. Jak se vyrábí, jaký je rozdíl v ceně atd. K uspokojení takového zákazníka je nutno použít všech odborných znalostí a vystříhat se povídání o věci, které nerozumíte. Kromě uvedených typů zákazníků přichází v úvahu ještě mnoho a mnoho jiných rozličných povah. Všechny však můžete uspokojit, když si uvědomíte, že je k tomu velmi dobrá pomůcka: opravdová snaha posloužit každému zákazníku.
Podle časopisu Průkopník, 1936, Zlín