Tištěné telefonní seznamy s nástupem internetua mobilních telefonů ztrácejí svoje výsadní postavení při hledání kontaktů.
Autor: Martin Siebert
Domácnosti i některé firmy navíc ruší pevné linky a čísla mobilů příliš zveřejňovat nechtějí. I vydavatel českých Zlatých stránek proto míří se seznamem na web.
Tradiční papírová verze telefonních seznamů s nástupem internetu rychle ztrácí svůj kdysi zcela nezastupitelný význam. Místo listování v objemné knize mnozí lidé volí pohodlnější cestu a kontakty na firmy nebo své známé hledají na internetu. Většina lidí navíc používá mobilní telefon, jehož číslo nezveřejňuje vůbec. Klesající tendence zájmu o tištěné seznamy se nevyhnula ani České republice.
Tuzemské Zlaté stránky sice mají i dnes statisíce uživatelů, jejich počet se ale postupně snižuje. Uživatelé se navíc stále častěji rekrutují například z telemarketingových firem. „Mimo velká města penetrace internetu není tak vysoká, takže i u tištěného seznamu se pohybujeme okolo 1,6 až 1,7 milionu uživatelů měsíčně,“ tvrdí Luboš Čipera, ředitel pro rozvoj společnosti Mediatel, která Zlaté stránky vydává. Alespoň jednou za čas podle něj tištěný seznam využívá téměř polovina lidí v Česku.
Kvůli snižujícímu se zájmu o tištěné seznamy hodlá Mediatel aktivity u tištěného seznamu postupně omezovat a přesměrovat je ve větší míře na internet. „U tisku jdeme spíše cestou stabilizační strategie. Snažíme se udržet výnosy, případně minimalizovat ztráty. Co se týče rozvoje, věnujeme se ale daleko více on-line části, protože tam jsme v porovnání s konkurencí trochu zaspali,“ přiznává Luboš Čipera. Výsledkem je nová verze on-line podoby Zlatých stránek, která byla spuštěna tento týden.
Mobily seznamům „užírají“ kontakty
Vedle možnosti hledání na internetu je největší pohromou pro tištěné telefonní seznamy stále rostoucí počet mobilních telefonů. Ten už v Česku převyšuje počet obyvatel. Podle srpnových statistik dosáhla v tuzemsku takzvaná penetrace mobilních telefonů 131 procent. Na jednoho člověka tak připadá více než jedno mobilní číslo. Z 13 milionů čísel je však v telefonním seznamu uveden jen nepatrný zlomek. V červenci jich bylo zhruba 90 tisíc.
Důvodem malého zastoupení mobilních telefonů v seznamech je především nutný výslovný souhlas majitele čísla, který u pevné linky nutný není. Podle Luboše Čipery je ve zveřejňování mobilních čísel velký rozdíl mezi firmami a domácnostmi. „V dnešní době, kdy některé firmy nepoužívají pevnou linku, je mobilní číslo jejich jediným kontaktem, a proto je zveřejňují,“ tvrdí Čipera. Do seznamů však firmy poskytují většinou pouze mobilní čísla na kontaktní osoby, nikoliv na své zaměstnance.
U domácností je zájem ještě menší. „Soukromé osoby mobilní čísla na své blízké a známé mají v kontaktech přímo v mobilním telefonu, nepotřebují je zveřejňovat,“ vysvětluje Luboš Čipera. U firem však podle něj není rušení pevných linek tak časté jako u domácností.
Seznam, který najde adresu i cestu
Budoucnost telefonních seznamů proto leží především na internetu. Protože však počet zveřejněných soukromých telefonních čísel kvůli nástupu mobilů rychle klesá, má webový seznam či katalog význam především pro firmy. Místo složitého listování umí vyhledat kontakt na firmu, najít její sídlo na mapě a navést k němu plánovačem tras. Další výhodou internetu je relativní prostorová neomezenost. Zatímco v tištěném seznamu toho o firmě mnoho nenajdete, na internetu mohou firmy uvádět daleko více informací. Právě touto cestou se spuštěním nového webu vydávají i Zlaté stránky.
Konkurence na trhu je však už nyní velká. Na českém internetu je jedničkou mezi firemními katalogy web firmy.cz od společnosti Seznam. Využívá jej více než 400 tisíc českých firem a návštěvnost katalogu dosahuje téměř 300 tisíc lidí denně. Vedle něj funguje ještě řada dalších podobných webů s řádově stovkami tisíc registrovaných firem. Návštěvnost on-line Zlatých stránek aktuálně dosahuje 600 až 700 tisíc uživatelů měsíčně. Cílem nových stránek je stáhnout náskok Seznamu. „Momentálně jsou Zlaté stránky pořád vnímány spíše jako papírový produkt a o on-line části nikdo moc neví,“ vysvětluje Luboš Čipera. Proto Mediatel připravuje kampaň především na podporu webu.
Šest typů profilů a virtuální procházka
Výhodou oproti konkurenci je fakt, že se webový „telefonní seznam“ neomezí pouze na firmy. „Na rozdíl od konkurence totiž máme jako jedna ze dvou společností i kontakty na domácnosti,“ vysvětluje Luboš Čipera. Druhým lákadlem na uživatele má být funkčnost webu. Podle Čipery si mohou firmy vybrat mezi šesti typy profilů. Základní profil s kontaktními údaji je zadarmo, naopak nejrozsáhlejší jsou placené. „Velké profily mohou obsahovat mnoho dalších informací, třeba údaje o kontaktních osobách, informace o produktech a službách. Nejobsáhlejší profil umožňuje zadávání speciálních nabídek, videostream nebo fotokoláže. Může v podstatě nahradit i firemní webovou stránku,“ tvrdí Luboš Čipera.
Jednou z nejzajímavějších novinek internetových Zlatých stránek jsou takzvané street view, tedy virtuá
;lní procházky některými městy. Jako jeden z prvních přišel s 3D prohlídkami Google, který už nafotil tisíce ulic a měst po celém světě. Momentálně probíhá dokumentace měst v Česku. Na internetu bude dostupná letos na podzim. Zlaté stránky zpřístupnily street view už tento týden. Prozatím je ale počet míst, která je možné si prohlédnout, omezen pouze na centrum Prahy a Brna.
Na rozdíl od Googlu, který se zaměřuje pouze na venkovní prostory, Zlaté stránky chtějí street view využít i komerčně. Proto Mediatel nabízí možnost virtuální prohlídky i v případě interiérů obchodů, restaurací či hotelů. Prozatím je k dispozici procházka pražským obchodním centrem Palladium a několika dalšími obchody v centru Prahy. Podle Luboše Čipery pilotní provoz naznačil, že mezi firmami bude o prohlídky interiérů zájem. „Největší je u restaurací a hotelů, protože 3D view poskytne daleko lepší obrázek například o hotelovém pokoji než pouhá fotografie,“ konstatuje Čipera.